Auton vapaapäivä

Ajoneuvot 25.8.2022

Milloin sähköpolkupyörä tarvitsee liikennevakuutuksen?

Valtaosa markkinoilla olevista sähköpolkupyöristä rinnastetaan tavallisiin polkupyöriin, jolloin niihin ei tarvita liikennevakuutusta. Joskus eteen voi tulla kuitenkin sähköpolkupyörä, joka rinnastetaan mopoksi ja se tarvitsee silloin liikennevakuutuksen.

Markkinoilla on monenlaisia sähköavusteisia polkupyöriä. Määrä on viimeisen parin vuoden aikana kasvanut valtavasti ja kasvaa edelleen. Valtaosa markkinoilla olevista sähköpolkupyöristä rinnastetaan tavallisiin polkupyöriin, ja ne eivät tarvitse liikennevakuutusta. Jos moottorista löytyy riittävästi tehoja tai jos ajonopeus moottorilla avustettuna nousee kovaksi, voi ajopeli vaatia pakollisen liikennevakuutuksen. Tässä asiassa kannattaakin ostohetkellä olla erityisen tarkkana, muistuttaa Liikennevakuutuskeskus.

Sähköistettyjä polkupyöriä on kahdenlaisia: sähköavusteisia, jotka vaativat myös polkemista, sekä moottorilla liikkuvia, joita ei tarvitse välttämättä itse polkea. Karkeasti ottaen tämä asia tekee nimenomaan sen eron, tarvitseeko sähköpolkupyörä vakuutusta vai ei.

Polkupyöräksi luokiteltava ei tarvitse liikennevakuutusta

Kevyet sähköiset liikkumisvälineet, kuten sähköavusteiset polkupyörät, eivät tarvitse liikennevakuutusta. Niissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, ja niillä liikuttaessa noudatetaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä. Polkupyörä ei tarvitse liikennevakuutusta.

Tätä nopeammat ja tehokkaammat kulkupelit on aina liikennevakuutettava. Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus, jonka saa vakuutusyhtiöstä.

Sääntöviidakko voi tuntua hankalalta, mutta pyörän moottorin tehon sekä nopeuden, ovat ratkaisevassa asemassa ja vaikuttavat siihen, tarvitaanko sähköpolkupyörä liikennevakuuttaa.

Maastoajoonkin tarvitaan liikennevakuutus

Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet.

Jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä mopoksi, eikä sillä saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Maastoajo tarvitsee myös liikennevakuutuksen, eikä sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.

– Vakuutus on tärkeä ottaa vahinkojen varalle, vaikka laitetta ei käytettäisi tieliikenteessä. Maastossakin voi tulla vastaan yllättäviä tilanteita, joissa voi käydä huonosti. Liikennevakuutuksen kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana, muistuttaa Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat