28.4.2014

Koeajo: Mitsubishi ASX

Mitsubishi

Halvin nelivetoinen dieselautomaatti ja vieläpä suosittua citymaasturimallia. Mitsubishi ASX:llä on hallussaan ilmeiset onnistumisen eväät. Hyvää: onnistunut hinnoittelu, runsaat vakiovarusteet, viiden vuoden takuu. Huonoa: arkinen ja hiukan vanhahtava ilme ohjaamossa.

Hinnoittelun onnistumisesta voidaan ainakin osittain kiittää saman merkin Outlander-mallia. ASX:n moottori ja vaihteisto ovat nimittäin Outlanderin lahjoja pikkusisarelleen. Kustannustehokkuutta asiakkaan hyväksi siis.

Mitsubishi ASX:ssä vahvistuu monella tavalla tunne, että tässä mallissa on pyritty yhdistämään käytettävyys ja asiakkaan rahalleen saama vastine mahdollisimman sopivaan pakettiin.

Moottorissa ja vaihteistossa ei sinällään ole mitään huomauttamista, vaikka ne eivät erityisesti myöskään säväytä.

Matka-ajossa niiden toimintaan ei kiinnitä huomiota, joten perusasiat ovat kunnossa. Lovesta loveen siirreltävä automaattivaihteen valitsin tosin tuntuu hiukan karkealta ja vanhahtavalta, kun toisaalta kilpailijoilla on tarjolla hyvin suoraviivaisia ja sujuvasti pienin liikkein liikuteltavia valitsimia.

Ajaminen on mukavan asiallista, mutta kehnolle tielle tultaessa ASX:n jousitus yllättää. Nimismiehen kiharat ovat ikävä kokemus, jota ASX ei osaa pehmittää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvä varustelu

Nämä piirteet on kuitenkin asetettava kokonaisuuteen. ASX mallina huokuu hyvässä mielessä tavallisuutta ja arjen käytettävyyttä.

Neliveto, automaattivaihde, käyttövoimana diesel ja malliltaan katumaasturi, kun nämä ominaisuudet paketoidaan samaan pakettiin ja hintalappu on vielä sarjassaan markkinoiden halvin, on asiakkaalla syytä tyytyväisyyteen.

Lisää tyytyväisyyttä tämän ASX:n ostajalle tuottaa varustelu. Invite-varusteluun sisältyvät mm. automaattinen ilmastointi, 16-tuuman alumiinivanteet, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, jäähdytetty ja lämmitettävä hansikaslokero, vakionopeussäädin etusumuvalot ja sadetunnistin.

Tällainen varustelu nostaa jo helposti hintaa, mutta ASX:n tapauksessa tämä kaikki tulee kerralla samaan hintaan.

Turvattua käyttöä

Nelivetoisen Mitsubishi ASX dieselautomaatin valintaa käyttöautoksi puoltaa viiden vuoden tai enintään 150 000 kilometrin taipaleelle annettu takuu.

Myös matkanjatkamispalvelu kuuluu pakettiin. Sen saa kolmeksi vuodeksi ja sen jälkeen palvelu on voimassa huollosta huoltoon enintään 10 vuoden ajan tai 300 000 kilometriin saakka.

Tehtaan ilmoittaman yhdistetyn kulutuksen mukaan sadan kilometrin matka taittuu 5,8 litralla dieseliä.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus

Mitsubishi ASX 2.2 DiD Invite

Hinta alkaen

32 300 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

32 916 €

Ajoneuvovero

138 €/ v

Käyttövoimavero

422 €/ v

Moottori

2 268 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaatti, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3500 r/min

Vääntö

360 Nm (1500-3500 r/min)

Vääntö

360 Nm (1500-3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,8 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,1 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

153 g/km

Mitat

pituus 4295 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila: 419 l
Omamassa: 1595 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 400 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta ja sen jälkeen huollosta huoltoon enintään 10 v tai 300 000 km

Takuu

5 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat