19.11.2020 Ajoneuvot Moni ei tiedä, mitä eroa on auton määräaikais-, vuosi- ja kausihuollolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tietämättömyys auton huollattamisessa voi kostautua, sillä huolto-ohjelman noudattaminen on tärkeää auton kunnon takaamisessa. Ja autoa myytäessä vakuuttava apu on täydellinen huoltokirja. Osalla autoilijoista menee iloisesti sekaisin mitä eroa on määräaikaishuollolla, vuosihuollolla ja kausihuollolla.– Se on erittäin tyypillistä ja tavanomaista, että huoltoon autoa vievällä ei ole ainakaan tarkkaa käsitystä siitä, mitä autolle ollaan tekemässä. Termistö on monella hakusessa. Autoilijan on hyvä mieltää, mitä kuuluu mihinkin huoltoon, Autoliiton kenttäpäällikkö Matti Laaksonen muistuttaa.Hän tähdentää, että huolto-ohjelman noudattaminen on tärkeää auton kunnossapidon kannalta. Toisaalta myös autoa myytäessä täydellisestä huoltokirjasta on apua, jos se on täytetty todenmukaisesti.– Käytettyä autoa ostettaessa ei kannata tuijottaa vain leimojen määrää, vaan tutustua huoltokirjan sisältöön tarkemmin.Auton jälleenmyyntiarvon parantamiseksi auton huoltojen ja mahdollisten korjausten yhteydessä saatavat huoltoselosteet on hyvä pitää tallessa. Jos huoltokirja on sähköinen, tehdyt toimenpiteet löytyvät sieltä. Tehtyjen huoltotöiden listauksen voi aina myös pyytää itselleen tulostettuna.– Käytettyä autoa ostaessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota huoltokirjan sisältöön eikä tuijottaa vain leimojen määrää. Huoltokirjasta saattaa käydä esimerkiksi ilmi, että 60 000 kilometriin asti on tehty määräaikaishuollot oikein, mutta sen jälkeen onkin tehty vain öljynvaihtoja ja vuosihuoltoja. Tällöin saattaa olla jäänyt olennaisia asioita huoltamatta tai tarkastamatta, Laaksonen ohjeistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaiminlyönti voi kostautuaAutonvalmistajan määrittelemää huolto-ohjelmaa on syytä noudattaa, sillä sen laiminlyönti voi johtaa ajan myötä kalliisiin remontteihin ja uudemmissa autoissa takuuoikeuden rajoittamiseen. Autoilijan valittavissa on sekavahko huoltoviidakko, jossa suunnistaminen voi olla haasteellista. Tarjolla on määräaikaishuoltoa, vuosihuoltoa ja kausihuoltoa, jotka kaikki eroavat toisistaan. Myös huoltojen termistö saattaa vaihdella eri valmistajien ja huoltoliikkeiden välillä.Kilometrit määrittävät määräaikaishuollonMääräaikaishuolto tarkoittaa autonvalmistajan määrittelemien ajokilometrien pohjalta tehtäviä huoltotoimenpiteitä. Määräaikaishuollot tehdään tyypillisesti esimerkiksi 20 000 tai 30 000 kilometrin välein. Osassa uudehkoista autoista on mukautuva huoltoväli, joka määräytyy käytön perusteella ja ajoneuvo ilmoittaa, milloin ja millainen huolto on ajankohtainen.– Määräaikaishuoltojen sisältö vaihtelee eri kilometrimäärillä, joten huollot on syytä tehdä säntillisesti. Esimerkiksi moottorin ilmansuodatin tai polttoainesuodatin voivat olla tarpeen uusia 60 000 kilometrin huollosta alkaen joka toisessa määräaikaishuollossa ja jakohihnan vaihtoväli saattaa olla vaikka 150 000 kilometriä tai viisi vuotta, Laaksonen taustoittaa.Autoilijan kannattaa aina huoltoliikettä valitessaan varmistaa, että kyseinen liike noudattaa huollettavan auton valmistajan huolto-ohjelmaa.Vuosihuolto on aikasidonnainenVuosihuolto on edessä, jos määräaikaishuollon edellyttämät kilometrit eivät täyty ennen kuin valmistajan määrittelemä aikaraja huoltojen välillä tulee vastaan. Auton merkistä riippuen tuo aikaraja on yleensä yksi tai kaksi vuotta.– On hyvä mieltää, että vuosihuollon sisältö on usein suppeampi kuin määräaikaishuollon. Vuosihuollossa useimmiten vaihdetaan moottoriöljyt ja moottorin öljynsuodatin sekä tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaiset kohteet. Usein samassa yhteydessä tarjotaan myös sisätilan raitisilmasuodattimen vaihtoa, Laaksonen kertoo.Hän tähdentää, ettei vuosihuolto poista määräaikaishuollon tarvetta, vaikka niissä päällekkäisiä huoltokohteita olisikin.– Osaava huoltoneuvoja arvioi huoltoa varatessa voidaanko jonkin määräaikaishuoltoon kuuluvan kohteen huoltoa aikaistaa tai siirtää siten, että asiakkaan ei tarvitse yhtenään rampata huollossa. Hyvänä nyrkkisääntönä on, että vuosihuoltoja ei tehtäisi kahta kertaa enempää peräkkäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKausihuoltojen tarve vähäinenVarsinaisia kausihuoltoja, joissa esimerkiksi vaihdetaan talvikaudeksi moottoriin erilaiset öljyt, ei autoille enää tarvitse tehdä.Talviset olosuhteet luovat kuitenkin omat haasteensa. Ajoneuvon kausittaisina tarkastuksina ja toimenpiteinä olisi Autoliiton Laaksosen mukaan syytä kuitenkin edelleen varmistaa, että jäähdytysnesteen ja pesunesteiden pakkaskesto on riittävä. Kannattaa myös huolehtia auton akun riittävästä varauksesta ja kunnosta.Älylaturista apuaLaaksonen vannoo auton sähköpulmien taltuttajaksi akun ylläpidon apuvälineenä älylaturia.– Mikäli ajoneuvon käynnistysakkua ladataan parikin kertaa vuodessa, varmistetaan sillä auton käynnistyminen ja saatetaan jopa tuplata akun elinikä. Lataus kannattaa, vaikka autolla ajettaisiin pitkiä siirtymiä, sillä osassa autoista akku ei lataudu täydellä kapasiteetilla matka-ajossa moottorin kuormituksen, päästöjen sekä polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottori Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen