24.9.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi vuonna voimaan astuva uusi tieliikennelaki sallii kesärenkaiden käytön myös talvikuukausina. Testasimme, miten eri rengastyypit pitävät liukkaalla, ja mikä rengas on paras välikuukausien kylmille asvalteille. Uusi, 1. kesäkuuta 2020 voimaan astuva tieliikennelain kokonaisuudistus sisältää merkittävän kohdan talviautoilua ajatellen. Suurin muutos on lain pykälä 105, joka kuuluu näin: Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita. Tähän asti muun muassa henkilö- ja pakettiautoissa talvirenkaita on ollut pakko käyttää joulu–helmikuun välisenä aikana, eli uusi laki paitsi siirtää rengasvalinnan entistä selvemmin autoilijan itsensä harkittavaksi, myös venyttää talvirenkaiden käyttöaikaa periaatteessa kuukaudella molempiin suuntiin. Tarkoituksena lainlaatijilla on ollut se, että eri keliolosuhteissa käytettäisiin mahdollisimman sopivia renkaita. Tämä tarkoittaa paitsi talvi-, myös kesärenkaiden käyttömahdollisuutta keskellä talvea – kelin niin salliessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monta puolta testattavana Asiantuntijatkaan eivät ole täysin yksimielisiä siitä, miten uusi laki vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Puimme tätä puolta perin juurin jutussamme puolitoista vuotta sitten, kun esitys uudeksi tieliikennelaiksi oli edennyt asiantuntijatahojen lausuntokierrokselta eduskuntakäsittelyyn. Nyt, kun lain voimaantulo on tosiasia, oli aika mitata, millainen pito kesärenkaan ja talvikelin yhdistelmästä syntyy – paitsi sulalla, myös liukkaalla tienpinnalla. Viimeksi mainittuhan saattaa talvella tulla eteen milloin tahansa. Mielenkiintoista kesärenkaan tapauksessa on sekin, miten pito heikkenee asvaltin ollessa kylmä. Kesärenkaat on yleensä suunniteltu pohjoismaisia keskilämpötiloja lämpimämpiin olosuhteisiin, ja nyrkkisääntönä pidetään, että pito-ominaisuudet alkavat heikentyä lämpötilan laskiessa seitsemän asteen alapuolelle. Kolikolla on toinenkin puoli. Halusimme nimittäin testata myös sen, miten talvirengas – erityisesti nastoitettu – pitää, kun keli on vähemmän talvinen. Perustelihan hallitus jo lain valmisteluvaiheessa, että esimerkiksi syksylle ja alkutalvelle tyypillisellä märällä asvaltilla hyväkuntoinen kesärengas on pitokyvyltään talvirengasta parempi. Mukana viisi erilaista rengasta Kesärenkaan, pohjoismaisiin oloihin suunnitellun kitkarenkaan ja nastarenkaan lisäksi testiin otti osaa myös Keski-Euroopan kitkarengas sekä niin kutsuttu välikelin rengas. Kahden viimeksi mainitun ominaisuuksissa on painotettu sulan kelin suorituskykyä, mutta renkaiden tulee suoriutua tyydyttävästi myös satunnaisissa lumiolosuhteissa. Testi tuotti useita mielenkiintoisia tuloksia, ja monet luulopuheet joko kumottiin tai ne saivat mittausten myötä vahvistusta osakseen. Täydellisen testiraportin voi lukea Moottorin 25.9. ilmestyvästä numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+ Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9 Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7 Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9 Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku