24.9.2019

Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?

talvirengastesti

Ensi vuonna voimaan astuva uusi tieliikennelaki sallii kesärenkaiden käytön myös talvikuukausina. Testasimme, miten eri rengastyypit pitävät liukkaalla, ja mikä rengas on paras välikuukausien kylmille asvalteille.

Uusi, 1. kesäkuuta 2020 voimaan astuva tieliikennelain kokonaisuudistus sisältää merkittävän kohdan talviautoilua ajatellen. Suurin muutos on lain pykälä 105, joka kuuluu näin:

Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita.

Tähän asti muun muassa henkilö- ja pakettiautoissa talvirenkaita on ollut pakko käyttää joulu–helmikuun välisenä aikana, eli uusi laki paitsi siirtää rengasvalinnan entistä selvemmin autoilijan itsensä harkittavaksi, myös venyttää talvirenkaiden käyttöaikaa periaatteessa kuukaudella molempiin suuntiin.

Tarkoituksena lainlaatijilla on ollut se, että eri keliolosuhteissa käytettäisiin mahdollisimman sopivia renkaita. Tämä tarkoittaa paitsi talvi-, myös kesärenkaiden käyttömahdollisuutta keskellä talvea – kelin niin salliessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monta puolta testattavana

Asiantuntijatkaan eivät ole täysin yksimielisiä siitä, miten uusi laki vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Puimme tätä puolta perin juurin jutussamme puolitoista vuotta sitten, kun esitys uudeksi tieliikennelaiksi oli edennyt asiantuntijatahojen lausuntokierrokselta eduskuntakäsittelyyn.

Nyt, kun lain voimaantulo on tosiasia, oli aika mitata, millainen pito kesärenkaan ja talvikelin yhdistelmästä syntyy – paitsi sulalla, myös liukkaalla tienpinnalla. Viimeksi mainittuhan saattaa talvella tulla eteen milloin tahansa.

Mielenkiintoista kesärenkaan tapauksessa on sekin, miten pito heikkenee asvaltin ollessa kylmä. Kesärenkaat on yleensä suunniteltu pohjoismaisia keskilämpötiloja lämpimämpiin olosuhteisiin, ja nyrkkisääntönä pidetään, että pito-ominaisuudet alkavat heikentyä lämpötilan laskiessa seitsemän asteen alapuolelle.

Kolikolla on toinenkin puoli. Halusimme nimittäin testata myös sen, miten talvirengas – erityisesti nastoitettu – pitää, kun keli on vähemmän talvinen. Perustelihan hallitus jo lain valmisteluvaiheessa, että esimerkiksi syksylle ja alkutalvelle tyypillisellä märällä asvaltilla hyväkuntoinen kesärengas on pitokyvyltään talvirengasta parempi.

Mukana viisi erilaista rengasta

Kesärenkaan, pohjoismaisiin oloihin suunnitellun kitkarenkaan ja nastarenkaan lisäksi testiin otti osaa myös Keski-Euroopan kitkarengas sekä niin kutsuttu välikelin rengas. Kahden viimeksi mainitun ominaisuuksissa on painotettu sulan kelin suorituskykyä, mutta renkaiden tulee suoriutua tyydyttävästi myös satunnaisissa lumiolosuhteissa.

Testi tuotti useita mielenkiintoisia tuloksia, ja monet luulopuheet joko kumottiin tai ne saivat mittausten myötä vahvistusta osakseen. Täydellisen testiraportin voi lukea Moottorin 25.9. ilmestyvästä numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:
Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse
Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+
Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9
Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7
Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Luetuimmat