15.2.2021

Moottoripyörän ja auton välimaastossa: onko Microlino tulevaisuuden kääpiöauto?

Microlino

Sveitsiläisen Micron täysin sähköinen kevytajoneuvo Microlino on tarkoitus saattaa sarjatuotantoon jo tänä vuonna.

Kääpiöautot tekivät tulemistaan etenkin 1950 ja 1960 -luvuilla. Kompaktien moottoripyörämäisten pakkausten suosio ei kuitenkaan koskaan räjähtänyt, mutta ne toivat meille useita sympaattisia ikoneita kuten BMW Isettan, Goggomobilin ja Peel P50:n. Nykyään kääpiöautot ovat harvassa, mutta sveitsiläinen Micro aikoo asettua piakkoin kilpailemaan esimerkiksi Renault Twizyn kanssa täyssähköajoneuvolla jonka nimi kuuluu Microlino.

Microlino on prototyyppivaiheessa, mutta tällä hetkellä ajoneuvon kerrotaan painavan 513 kilogrammaa ja saavuttavan parhaillaan 90 kilometrin tuntinopeuden. Istumapaikkoja sähköisessä kääpiöauton vastineessa on kaksi ja käynti sisälle on Isetan tapaan keulaluukusta. Kuten ajoneuvon koosta voi päätellä, se ei ole henkilöauto, vaan L7e-luokan kevytajoneuvo.

Tehoa luvataan 11 kilowattia (15 hevosvoimaa) ja 0–50 km/h -kiihdytys käy viidessä sekunnissa.

Toimintamatkan kerrotaan olevan 125 km 8 kWh akulla ja 200 km 14,4 kWh akulla. Akun täysi varaus saavutetaan valmistajan mukaan normaalista kotipistokkeesta vain neljässä tunnissa ja varsinaisessa latausasemassa yhdessä tunnissa kahden kilowatin teholla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilastojen takaa

Valmistajan mukaan tilastoista voidaan lukea ihmisten keskiarvoiseksi ajomääräksi 35 kilometriä päivässä. Samojen tilastojen mukaan automatkalla autossa matkustaa keskimäärin 1,2 ihmistä. Näiden tilastojen mukaan normaali auto olisi liian suuri ihmisille 95 valtaosan ajasta. Tavaratilan koko on 220 litraa, joten ainakin ostoskassit mahtuvat ajoneuvoon ihmisten lisäksi. Nähtäväksi jää missä määrin näiden tilastojen pohjalta valmistettu tuote tulee täyttämään ihmisten autontarvetta.

Microlino tulee olemaan täysin sähköinen. Tällä hetkellä ajoneuvon toinen prototyyppi on testattavana ja yrityksen on tarkoituksena rakentaa vielä prototyypit numero kolme, neljä ja viisi. Varsinainen julkaisu ajoneuvolle tulee olemaan kesäkuussa. Tyyppihyväksynnän puolestaan oletetaan olevan taputeltu elokuussa, jolloin tuotanto voisi alkaa jo tämän vuoden syyskuussa.

Perushinnaksi Microlinolle ilmoitetaan 12 000 e. Vielä ei ole tiedossa, ryhtyykö joku taho tuomaan Microlinoa maahan myös Suomessa.

Lähde ja kuvat: Microlino

Luetuimmat