17.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen – erikoinen Renault Twizy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkikulkija Renault Twizy on äänetön ja ketterä tapaus Renaultin Twizy-sähkökulkupeli on erikoinen tapaus. Twizyn muodot ja ratkaisut kääntävät varmasti päitä, missä tahansa kulkupeli liikkuukaan. Valmistajansa mukaan Twizy yhdistää kaksi-, kolme- ja nelipyöräisten parhaat puolet. Kaksipaikkainen Twizy on ainoastaan 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVilpoisa kokemusTwizyyn on helppo nousta, sillä saksiovet nousevat ylös avaten avaran kulkuaukon. Ovet eivät tosin jaksa avautua ihan yläasentoon ilman pientä auttamista. Sisäilme on muovinen, mutta kaikki toimii. Harmi kyllä ohjauspyörä ei säädy, joten ajoasento ei välttämättä ole paras mahdollinen. Lyhyellä koeajolla käy heti selväksi kaksi asiaa. Twizy on ketterä, äänetön – ja vilpoisa! Raikas tuuli pitää kuskin valppaana, kun pienet ja kapeat kitkarenkaat liukastelevat lumisohjossa. Nyt ollaan Twizyn epämukavuusalueella. Kevyt kulkupeli on omiaan kaupunkiajoon kesällä. Twizyn kääntöympyrä on 3,4 vain metriä, joten sillä on vaivatonta pujotella kaupunkisokkelikoissa tai pysäköintihallien ahtaudessa.Tarjolle myös mopoautonaNyt Twizy tulee tarjolle myös Suomessa. Valittavana on kaksi tehovaihtoehtoa, joista Twizy 45:n moottorin teho on neljä kilowattia. Kevyen ajoneuvon voi rekisteröidä mopoautoksi, jolloin sen ohjaimiin voi tarttua jo 15-vuotiaana. Tehokkaammassa Twizy 80:ssä on 13 kW:n (17 hevosvoimaa) tehoinen sähkömoottori. Väkevämmän Twizyn huippunopeus on 80 km/h. Twizy 80 rekisteröidään kevytnelipyöräksi ja se vaatii B-ajokortin.Sata kilometriä sähköajoaTwizyn ajoakun kapasiteetti on 6,1 kW, joka riittää normin mukaisesti sadan kilometrin ajoon ja todellisissa olosuhteissa 80 kilometrin matkaan. Latausjohto on integroitu autoon ja löytyy edestä luukun takaa. Tavallisella kotipistorasialla 220 voltin virralla akun saa ladattua täyteen 3,5 tunnissa. Valmistajan mukaan rakenneratkaisu, jossa on neljä pyörää ja alhaalla oleva painopiste, varmistavat vakaan etenemisen. Kuljettajan turvana ovat lisäksi turvatyyny ja nelipistevyö, minkä lisäksi matkustajalla on kolmepisteturvavyö. Twizyjen Intens-varustetasoon kuuluvat muun muassa kevytmetallivanteet, lämmitettävä tuulilasi ja metalliväri. Renault Twizy 45 Intensin hinta on 12 690 euroa ja Twizy 80 Intensin 13 990 euroa. Kolmantena mallina on tavarakuljetuksiin suunniteltu Twizy 80 Cargo (15 490 euroa), jossa takaistuimen tilalla on kuormatila. Sinne pääsee malliversion takaluukun kautta. Renault Twizyt rantautuvat Suomeen keväällä 2017. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on aluksi keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle.Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”