17.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen – erikoinen Renault Twizy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkikulkija Renault Twizy on äänetön ja ketterä tapaus Renaultin Twizy-sähkökulkupeli on erikoinen tapaus. Twizyn muodot ja ratkaisut kääntävät varmasti päitä, missä tahansa kulkupeli liikkuukaan. Valmistajansa mukaan Twizy yhdistää kaksi-, kolme- ja nelipyöräisten parhaat puolet. Kaksipaikkainen Twizy on ainoastaan 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vilpoisa kokemus Twizyyn on helppo nousta, sillä saksiovet nousevat ylös avaten avaran kulkuaukon. Ovet eivät tosin jaksa avautua ihan yläasentoon ilman pientä auttamista. Sisäilme on muovinen, mutta kaikki toimii. Harmi kyllä ohjauspyörä ei säädy, joten ajoasento ei välttämättä ole paras mahdollinen. Lyhyellä koeajolla käy heti selväksi kaksi asiaa. Twizy on ketterä, äänetön – ja vilpoisa! Raikas tuuli pitää kuskin valppaana, kun pienet ja kapeat kitkarenkaat liukastelevat lumisohjossa. Nyt ollaan Twizyn epämukavuusalueella. Kevyt kulkupeli on omiaan kaupunkiajoon kesällä. Twizyn kääntöympyrä on 3,4 vain metriä, joten sillä on vaivatonta pujotella kaupunkisokkelikoissa tai pysäköintihallien ahtaudessa. Tarjolle myös mopoautona Nyt Twizy tulee tarjolle myös Suomessa. Valittavana on kaksi tehovaihtoehtoa, joista Twizy 45:n moottorin teho on neljä kilowattia. Kevyen ajoneuvon voi rekisteröidä mopoautoksi, jolloin sen ohjaimiin voi tarttua jo 15-vuotiaana. Tehokkaammassa Twizy 80:ssä on 13 kW:n (17 hevosvoimaa) tehoinen sähkömoottori. Väkevämmän Twizyn huippunopeus on 80 km/h. Twizy 80 rekisteröidään kevytnelipyöräksi ja se vaatii B-ajokortin. Sata kilometriä sähköajoa Twizyn ajoakun kapasiteetti on 6,1 kW, joka riittää normin mukaisesti sadan kilometrin ajoon ja todellisissa olosuhteissa 80 kilometrin matkaan. Latausjohto on integroitu autoon ja löytyy edestä luukun takaa. Tavallisella kotipistorasialla 220 voltin virralla akun saa ladattua täyteen 3,5 tunnissa. Valmistajan mukaan rakenneratkaisu, jossa on neljä pyörää ja alhaalla oleva painopiste, varmistavat vakaan etenemisen. Kuljettajan turvana ovat lisäksi turvatyyny ja nelipistevyö, minkä lisäksi matkustajalla on kolmepisteturvavyö. Twizyjen Intens-varustetasoon kuuluvat muun muassa kevytmetallivanteet, lämmitettävä tuulilasi ja metalliväri. Renault Twizy 45 Intensin hinta on 12 690 euroa ja Twizy 80 Intensin 13 990 euroa. Kolmantena mallina on tavarakuljetuksiin suunniteltu Twizy 80 Cargo (15 490 euroa), jossa takaistuimen tilalla on kuormatila. Sinne pääsee malliversion takaluukun kautta. Renault Twizyt rantautuvat Suomeen keväällä 2017. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on aluksi keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe