16.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Mopolla maailman ympäri – Solifer Export ’61 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vientituotteeksi suunniteltua Solifer Exportia päätettiin markkinoida poikkeuksellisen suurieleisesti ajamalla sillä maailman ympäri. Vientimenestys jäi maltilliseksi, mutta kotimarkkinoilla kaunispiirteinen Export nousi suosituksi. Sodan jälkeen Suomen markkinoille ilmestyi ensin polkupyörän apumoottoreita ja pian lisäksi edullisina kulkuneuvoina markkinoituja, pääasiassa saksalaisia ja englantilaisia mopoja. Niiden saavuttaman suosion myötä muun muassa maahantuonti- ja tukkuliike Ab Wilhelm Bensow Oy:llä heräsi ajatus suomalaisen mopon valmistamisesta.Vuonna 1956 Bensow hankki omistukseensa everstiluutnantti Matti Saurion sodan jälkeen perustaman Saurion Tehdas Oy:n, joka valmisti Solifer-merkkisiä polkupyöränvalaisimia ja dynamoita. Bensow laajensi Solifer-valikoimaa mopoihin ja polkupyöriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVientiin suunniteltuMuutaman kehitetyn mopomallin jälkeen Bensowilla todettiin Solifer-mopot kilpailijoihinsa verrattuna siinä määrin erinomaisiksi, että niillä voisi olla vientipotentiaalia. Mitään ei jätetty sattuman varaan, vaan suunnittelijaksi lainattiin Arabian päämuotoilijaa, Richard Lindhiä.Ensin tulevalle mopolle määritettiin ihanteelliset perusmitat, satulakorkeus, akseliväli ja ohjaustangon etäisyys satulasta. Niiden mukaan Lindh muotoili savimallin, jonka perusteella autopeltiseppä Martti Teittinen laati prototyypin, joka oli sellaisenaan valmis käytettäväksi.Uusi malli esiteltiin suuren kohun ympäröimänä vuonna 1960. Valmistajan vientipyrkimyksiä kuvattiin mallinimellä Export ja malli oli aikakautensa mopoksi poikkeuksellisen kaunispiirteinen ja linjakas. Muutama vuosi esittelynsä jälkeen Export valittiinkin maailman kauneimmaksi mopoksi Stuttgartin teollisen muotoilun messuilla.Ensimmäisenä valmistusvuonna Exportissa käytettiin Soliferin muista malleista tuttua, tanskalaisen Estlanderin lisenssillä Suomessa koottua moottoria, jota kutsuttiin nimellä Solifer M-107. Kaksivaihteisen vaihteiston valitsin oli ohjaustangon kiertokahvassa. Suurimmat Exportiin valmistuksen aikana tehdyt muutokset liittyivät värin lisäksi moottoriin, joita oli käytössä ainakin kuutta eri tyyppiä. Lisäksi osassa malleista oli kolmivaihteinen vaihteisto.Kunnianhimoinen markkinointitempausBensow oli jo aiemminkin järjestänyt erilaisia tempauksia ja kampanjoita Soliferia markkinoidakseen. Export ei ollut markkinoilla olevista malleista halvin, mutta Bensowilla haluttiin korostaa sen erityisen hyvää kestävyyttä ja luotettavuutta vaihtelevissa olosuhteissa. Mikäpä olisikaan siihen parempi tapa kuin matka maailman ympäri? Samalla saataisiin esiteltyä mopoa ja sen ominaisuuksia myös mahdollisille ulkomaisille ostajille.Kuljettajiksi värvättiin kaksi saksalaista tekniikan ylioppilasta, joille molemmille annettiin ajettavakseen oma Export. Miesten käyttämät mopot olivat erittäin lähellä tuotantomalleja. Etuhaarukka vahvistettiin matkan rasituksia silmällä pitäen, mopoihin asetettiin tavarateline eteen ja polttoaineen riittävyyden takaamiseksi niihin asennettiin lisäksi Solifer Speed Superista lainatut tankit.Kotimarkkinoilla suosittu malliPähkähullu moporeissu herätti luonnollisesti kiinnostusta ja kuljettajat markkinoivat 38000 kilometrin matkallaan Soliferia innokkaasti sekä lähettivät tiedotteita matkan sujumisesta sekä suomalaiselle että kansainväliselle lehdistölle. Suuresta panostuksensta huolimatta Exportista ei tullut vientimenestystä. Sitä myytiin jonkin verran muihin Pohjoismaihin ja Iso-Britanniaan.Kotimarkkinoilla tempaus osui sen sijaan napakymppiin ja Solifer sai käyttövarman ja edullisen kulkuvälineen maineen ja mallin suosio jatkui erittäin pitkään. Alun perin Bensowilla oli arvioitu Exportin malli-iäksi enintään neljä vuotta, mutta mallin valmistus lopetettiin vasta vuonna 1973.Artikkelin kuvituksena oleva Solifer Export on toinen maailmanympäriajossa käytetyistä mopoista ja se on esillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Vuosiksi varastoon unohtuneen mopon on entisöinyt Robbie Lindberg.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen