16.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Mopolla maailman ympäri – Solifer Export ’61 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vientituotteeksi suunniteltua Solifer Exportia päätettiin markkinoida poikkeuksellisen suurieleisesti ajamalla sillä maailman ympäri. Vientimenestys jäi maltilliseksi, mutta kotimarkkinoilla kaunispiirteinen Export nousi suosituksi. Sodan jälkeen Suomen markkinoille ilmestyi ensin polkupyörän apumoottoreita ja pian lisäksi edullisina kulkuneuvoina markkinoituja, pääasiassa saksalaisia ja englantilaisia mopoja. Niiden saavuttaman suosion myötä muun muassa maahantuonti- ja tukkuliike Ab Wilhelm Bensow Oy:llä heräsi ajatus suomalaisen mopon valmistamisesta. Vuonna 1956 Bensow hankki omistukseensa everstiluutnantti Matti Saurion sodan jälkeen perustaman Saurion Tehdas Oy:n, joka valmisti Solifer-merkkisiä polkupyöränvalaisimia ja dynamoita. Bensow laajensi Solifer-valikoimaa mopoihin ja polkupyöriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vientiin suunniteltu Muutaman kehitetyn mopomallin jälkeen Bensowilla todettiin Solifer-mopot kilpailijoihinsa verrattuna siinä määrin erinomaisiksi, että niillä voisi olla vientipotentiaalia. Mitään ei jätetty sattuman varaan, vaan suunnittelijaksi lainattiin Arabian päämuotoilijaa, Richard Lindhiä. Ensin tulevalle mopolle määritettiin ihanteelliset perusmitat, satulakorkeus, akseliväli ja ohjaustangon etäisyys satulasta. Niiden mukaan Lindh muotoili savimallin, jonka perusteella autopeltiseppä Martti Teittinen laati prototyypin, joka oli sellaisenaan valmis käytettäväksi. Uusi malli esiteltiin suuren kohun ympäröimänä vuonna 1960. Valmistajan vientipyrkimyksiä kuvattiin mallinimellä Export ja malli oli aikakautensa mopoksi poikkeuksellisen kaunispiirteinen ja linjakas. Muutama vuosi esittelynsä jälkeen Export valittiinkin maailman kauneimmaksi mopoksi Stuttgartin teollisen muotoilun messuilla. Ensimmäisenä valmistusvuonna Exportissa käytettiin Soliferin muista malleista tuttua, tanskalaisen Estlanderin lisenssillä Suomessa koottua moottoria, jota kutsuttiin nimellä Solifer M-107. Kaksivaihteisen vaihteiston valitsin oli ohjaustangon kiertokahvassa. Suurimmat Exportiin valmistuksen aikana tehdyt muutokset liittyivät värin lisäksi moottoriin, joita oli käytössä ainakin kuutta eri tyyppiä. Lisäksi osassa malleista oli kolmivaihteinen vaihteisto. Kunnianhimoinen markkinointitempaus Bensow oli jo aiemminkin järjestänyt erilaisia tempauksia ja kampanjoita Soliferia markkinoidakseen. Export ei ollut markkinoilla olevista malleista halvin, mutta Bensowilla haluttiin korostaa sen erityisen hyvää kestävyyttä ja luotettavuutta vaihtelevissa olosuhteissa. Mikäpä olisikaan siihen parempi tapa kuin matka maailman ympäri? Samalla saataisiin esiteltyä mopoa ja sen ominaisuuksia myös mahdollisille ulkomaisille ostajille. Kuljettajiksi värvättiin kaksi saksalaista tekniikan ylioppilasta, joille molemmille annettiin ajettavakseen oma Export. Miesten käyttämät mopot olivat erittäin lähellä tuotantomalleja. Etuhaarukka vahvistettiin matkan rasituksia silmällä pitäen, mopoihin asetettiin tavarateline eteen ja polttoaineen riittävyyden takaamiseksi niihin asennettiin lisäksi Solifer Speed Superista lainatut tankit. Kotimarkkinoilla suosittu malli Pähkähullu moporeissu herätti luonnollisesti kiinnostusta ja kuljettajat markkinoivat 38000 kilometrin matkallaan Soliferia innokkaasti sekä lähettivät tiedotteita matkan sujumisesta sekä suomalaiselle että kansainväliselle lehdistölle. Suuresta panostuksensta huolimatta Exportista ei tullut vientimenestystä. Sitä myytiin jonkin verran muihin Pohjoismaihin ja Iso-Britanniaan. Kotimarkkinoilla tempaus osui sen sijaan napakymppiin ja Solifer sai käyttövarman ja edullisen kulkuvälineen maineen ja mallin suosio jatkui erittäin pitkään. Alun perin Bensowilla oli arvioitu Exportin malli-iäksi enintään neljä vuotta, mutta mallin valmistus lopetettiin vasta vuonna 1973. Artikkelin kuvituksena oleva Solifer Export on toinen maailmanympäriajossa käytetyistä mopoista ja se on esillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Vuosiksi varastoon unohtuneen mopon on entisöinyt Robbie Lindberg. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan