29.1.2023

Näillä keinoin teet talvipyöräilystä turvallista – ”Pyöräilijänkin pitää muistaa tilannenopeus”

Talvipyöräily on turvallista, mutta siinä on hyvä ottaa huomioon muutama asia.

Suomen tieliikennelaki määrittää, että pimeällä ja hämärällä polkupyörällä ajettaessa, polkupyörässä täytyy olla sekä eteen että taakse näkyvät valot.

– Itselleni turvallisuus ja se, että näyn pyörillessäni, on todella tärkeää ja noussut entistä tärkeämmäksi viimeisinä vuosina, aktiivinen talvipyöräilijä ja Velo & Oxygen -pyöräliikkeen myymälävastaava Mika Saario sanoo.

Saario on myös pyöräillessään huomannut, että vaikka olisi varustautunut kuinka hyvin oman näkyvyyden suhteen, ei ole itsestään selvyys, että muut tienkäyttäjät näkevät sinut.

– Muiden huomio voi olla keskittynyt ihan muuhun, ja yhtä äkkiä huomaat, että eihän tuo näekään sinua, Saario sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älykello lähettää hätäsignaalin

Saario on myös ajanut työmatkapyöräillessään pienen kolarin. Tämän kokemuksen perusteella hän kokee, että esimerkiksi ranteessaan hänellä olevan Garmin-älykellon hätätoiminto on erinomainen asia. Jos pyöräilijä joutuu onnettomuuteen, Garmin-laite lähettää siitä tiedon ennalta määriteltyyn puhelinnumeroon.

– Vaimoni Henna-Riikka sai tiedon heti ja tarkat koordinaatit tapahtumapaikasta. Onneksi tällä kertaa ei tapahtunut mitään vakavaa, Mika Saario sanoo.

Mika Saario muistuttaa myös soittokellon tarpeellisuudesta pyöräillessä. Sitä kannattaa käyttää varoittaakseen muita liikkujia – ja myös ajoissa.

Huomioväriä päälle

Pyöräilemään lähtiessään Saario pitää huolen siitä, että vaatteista päällimmäinen kerros on kirkkaan keltaista huomioväriä. Hän käyttää myös heijastavia vaatteita.

– Lisäksi olen kytkenyt sähköpyörääni valot, sekä eteen että taakse niin, että ne ottavat virran pyörän akusta. Tällöin valossa riittää virtaa sinne asti mikä sähköpyörän toimintamatka on.

Saario ajaa 66 kilometrin edestakaista työmatkaansa yli sata kertaa vuodessa. Hänen kotiaan lähimpänä oleva tieosuus on sellainen, jossa ei ole katuvalaistusta. Siellä hän sytyttää vielä pyörässä olevan lisävalon.

– Valojen lisäksi minulla on renkastöitä varten renkaan korjaamiseen työkalut ja vararengas, mutta myös otsalamppu. Pyörän kiinteistä valoista ei ole mitään hyötyä, jos joutuu tekemään rengastöitä pimeässä.

Otsalamppu on hyvä myös siinä tapauksessa, jos sähköpyörään sattuisi tulemaan toimintahäiriö tai akku loppuisi.

Nastat tuovat pitoa ja turvallisuutta

Talvella nastarenkaat ovat pyörässä ehdottomat.

– Ne kannattaa laittaa pyörään sekä eteen että taakse, pyörän ajettavuus säilyy silloin hyvänä eikä tule yllätyksiä, Mika Saario sanoo.

Mika Saario myös muistuttaa polkimien tärkeydestä talvipyöräillessä. Monesti pyörien alkuperäiset tehtaalla asennetut polkimet ovat poljinpinta-alaltaan hyvin pienet eikä niissä ole tarvittavaa pitoa talviajoon. Pyörän hallinta pysyy parempana, kun polkimet ovat kunnolliset.

– Polkimiin ja kenkiin kertyy myös lunta ja talvipyöräillessä käytetään usein myös isompia kenkiä, joten kunnolliset isot polkimet, joissa on hyvä pito, alle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asenne ratkaisee paljon

Viimeisin, mutta ei missään tapauksessa vähäisin talvipyöräilyyn liittyvä asia on Saarion mukaan asenne.

– Pyöräilijänkin pitää muistaa tilannenopeus, pyöräkin vaatii talvella ja liukkaalla enemmän pysähtymismatkaa niin kuin autokin. Se oma liikenteen pelisilmä on monesta syystä, mutta myös oman turvallisuudenkin takia tärkeä, autoilija ei välttämättä osaa ajatella, että sieltä talvimyrskyn keskeltä tuleekin pyöräilijä, Saario sanoo.

Saario peräänkuuluttaa myös autoilijoilta hyvää asennetta pyöräilijöitä kohtaan. Itse hän kokee, että autoilijoiden asenne on parantunut pyöräilijöitä kohtaan viime vuosina paljon.

– Ohitetaan pyöräilijä tarpeeksi kaukaa ja ainoastaan sellaisessa paikassa, missä se on turvallista. Pitää muistaa, että pyöräilijä voi myös kaatua vahingossa auton edessä, Saario muistuttaa.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto, Manu Tuppurainen

Luetuimmat