26.6.2021

Nissan juhlii historiallista Safari-rallin voittoa Juke-ralliauton hahmotelmalla

Nissan Juke ralli

Datsun 240Z -ralliauton voitokasta historiaa kunnioittaakseen Nissan julkaisi hahmotelman siitä, millaisen Juke-katumaasturista saisi jos sen rakentaisi rallityyliin.

Nissan ei anna brändinä välittömiä takaumia moottoriurheiluun, etenkään ralliin. Nyt Nissan kuitenkin muistuttaa ihan syystä, että heilläkin on ollut rallihistoriaa ja vieläpä voitokasta sellaista. Datsun 240Z:n ensivoitosta on kulunut 50 vuotta, joten nyt Nissan revittelee Juke Rally Tribute -konseptin hahmotelmilla.

Nissan Juke ralli

Moni ei välttämättä muista, mutta Nissanin edeltäjä, Datsun, oli ensimmäinen japanilainen autonvalmistaja joka onnistui valloittamaan MM-rallin voiton. Kyseessä oli vuosi 1970, kun saksalainen Edgar Herrman voitti Datsun 1600 SSS:llä Safarirallin. Vuotta myöhemmin samassa rallissa Herrman voitti jälleen, mutta tällä kertaa autona oli tuore Datsun 240Z. Kakkossija valloitettiin niin ikään 240Z:lla Safarin ehkä menestyneimmän kuljettajan Shekhar Mehtan toimesta. Myös Suomen Rauno Aaltonen ajoi tuolloin Datsunilla sijoittuen seitsemänneksi.

Nissan Juke ralli

Datsunin keulalla komeili 2,4-litrainen suora kuutonen, joka tuotti 210 hevosvoimaa tehoa, joka kaikki ohjattiin takapyörille. Vuoden 1971 voittoauto on sittemmin hankittu Nissanin omistukseen ja kunnostettu täysin vuonna 2013. Nykyisin auto on osa Nissanin heritage-kokoelmaa Japanin Zamassa.

240Z:lla voitettiin Safarissa myös vuonna 1973. Muuten mallin rallimenestys ei ollut esimerkiksi Ford Escortin veroista, mutta yllettiin Datsunilla vuonna 1972 podiumille myös Monte Carlon rallissa, jossa Rauno Aaltonen ajoi kolmanneksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äijä-Juke

Vaikka vanhojen muistelu on aina mukavaa, maltetaan kuitenkin siirtyä takaisin 2020-luvulle. Juke-konseptin hahmotelmat julkaistiin tarkoituksellisesti 24.6., kun Safariralli käynnistyi MM-rallin arvonimellä ensimmäistä kertaa yhdeksääntoista vuoteen.

Nissan Juke ralli

Nissanin mukaan Juke oli luonnollinen lähtökohta tällaisen rallitribuutin luomiseen. Auto on kompaktin kokoinen, vakionakin normaalia henkilöautoa korkeampi ja ylitykset ovat maltilliset niin edessä kuin takana.

Rallikäyttöä varten Jukeen on asennettu suuremmat vanteet off-road käyttöön räätälöidyillä renkailla. Näiden myötä kaaria on tietysti levitetty. Lisävaloja on asennettu konepellille ja katolle.

Nissan Juke ralli

Juken värimaailmalla halutaan kunnioittaa sen esikuvaa: auto on muuten punainen, mutta konepelti ja katto on värjätty mustaksi – juuri kuten ensimmäisessä MM-rallin voittaneessa 240Z:ssakin oli.

Nykyisen sähköistystrendin mukaisesti Nissanin mukaan myös Juke Rally Tribute -konseptin voimalinjassa voisi olla valmistajan mukaan sähköä paremman energiatehokkuuden ja välittömän väännön saavuttamiseksi. Tällaisen jossittelun sijaan tosin olisi hienoa nähdä tekoja, eli oikeasti valmistettu ralli-Juke.

Nissan Juke ralli

Harmittavasti Nissan ei lupaa tiedotteessaan tulevansa edes rakentamaan kyseistä Juke-konseptia, mutta ainahan saa toivoa. Rallifanejakaan tuskin haittaisi, jos Nissan palaisi vuosikymmenten tauon jälkeen rallin MM-sarjaan, etenkin kun uudet Rally1-säännöt mahdollistavat ralliauton tekemisen vaikkapa pienestä crossoverista.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Nissan ja eWRC Kuvat: Nissan

Lisää aiheesta

Luetuimmat