17.3.2020 Ajoneuvot Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Lappi kertoi Citroënin käyttäytyvän vihdoin niin kuin hän ja tallikaveri Sebastien Ogier haluavat. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi tulevien Rally1-luokan autojen sääntöjä, joilla on tarkoitus muuttaa lajia edullisemmaksi merkkikatraan laajentamiseksi. Yli 20 vuotta rallin MM-sarjan korkeimmalla sarjatasolla on kilpailtu WRC-luokan autoilla. Luokka sai alkunsa viralllisesti vuonna 1997, kun kansainvälinen autoliitto FIA esitteli A-ryhmän ralliautojen korvaajaksi suunnitellun WRC-luokan. Aluksi molempien luokan autoilla kilpailtiin MM-sarjassa rinnakkain, mutta vuonna 2001 viimeisenä A-ryhmän luokitusten mukaisella autolla mukana ollut tehdastalli Mitsubishi esitteli WRC-autonsa ja A-ryhmän aika korkeimmalla sarjatasolla oli sen myötä ohi. WRC-autot ovat siis hallinneet rallin kuninkuusluokkaa yli 20 vuoden ajan, mutta valtakausi on pian taputeltu. Nykyisten sääntöjen mukaiset, vuonna 2017 esitellyt, 1,6-litraiset ja enimmillään 380-hevosvoimaiset WRC-autot saavat väistyä vuonna 2022 uusien Rally1-luokan autojen tieltä. Uuden luokan myötä rallin MM-sarjassa on myös tarkoitus siirtyä hybridiautoihin, mutta tarkempia sääntöjä sähköistettyä voimalinjaa koskien FIA ei ole vielä julkaissut. Sen sijaan FIA vahvisti tukun sääntöjä, joilla on tarkoitus tehdä rallista edullisempaa. Tavoitteena on mitä todennäköisimmin se, että useampi autonvalmistaja kiinnostuisi sarjaan osallistumisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saman verran tehoa, rajoitetusti aeroa ja alustaa Rally1-luokassa rajoitetaan kilpureiden aerodynamiikkaa ja alustarakenteita kustannuksien karsimiseksi. Muutoksilla autot muuttavat eittämättä hitaammiksi, mutta voi toisaalta lisätä ajamisen näyttävyyttä. Uudet kovimman tason rallitykit tulevat olemaan yhä nelivetoisia, mutta vaihteiden määrää pudotetaan nykyisestä kuudesta viiteen, eikä keskilukko ole enää Rally1-luokassa sallittu. Myös vuoden aikana yhdessä autossa käytettävien vaihteistojen määrä rajataan yhteensä kuuteen. Autoja viedään myös alustan osin entistä lähemmäksi nykyisiä R5-luokan autoja: maksimijoustoja rajoitetaan, iskunvaimentimia ja kallistuksenvakaajia yksinkertaistetaan. Yksinkertaistamista tehdään myös aerodynamiikkaan ja polttoainesäiliön muotoiluun, lisäksi jarrujen nestejäähdytys kielletään. Paino-/tehosuhteeksi FIA ilmoittaa Rally1-luokalle 3,1 kilogrammaa per hevosvoima. Nykyisissä WRC-autoissa on 380 hevosvoimaa tehoa ja painoa 1 190 kg, joka tarkoittaa noin 3,13 kg/hv suhdetta. Tehot siis tuskin tulevat ainakaan putoamaan nykyisiin WRC-autoihin nähden. Yksinkertaisemmat nimet, uusi hinnat alkaen -nelivetoluokka FIA:n ''rallipyramidi'' R5-luokan nimi muuttuu muotoon Rally2. Etuvetoisten R2-autojen luokka tunnetaan puolestaan tulevaisuudessa Rally4-nimellä ja R1-luokka lausutaan Rally5. Täysin uusi luokka on Rally3, jossa kilpaillaan nelivetoisilla ja edullisilla autoilla, jotka tulevat pohjautumaan Rally4-luokan kilpureihin. Autot tulevat painamaan 1 180 kg ja tehoa saa olla 210 hv. Luokitussäännöissä on asetettu myös 100 000 euron maksimihinta kilpailuvalmiille autolle. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: FIA Kuvat: FIA, Moottorin arkisto Lue lisää: Neste Ralli: mukana klassikoita menneiltä vuosikymmeniltä – Ouninpohjan osalta tyydyttiin kompromissiin Suomalainen huippulupaus jätti tehdaskuskit Ruotsin rallissa taakseen – ei hermoile uran jatkumisesta Henri Toivosen Lancia Delta S4 – rallin enkelit Harjulla Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Arctic Lapland Rally: Škoda Fabia R5 -ralliauton kyydissä – huikea kokemus Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku