17.3.2020 Ajoneuvot Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Lappi kertoi Citroënin käyttäytyvän vihdoin niin kuin hän ja tallikaveri Sebastien Ogier haluavat. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi tulevien Rally1-luokan autojen sääntöjä, joilla on tarkoitus muuttaa lajia edullisemmaksi merkkikatraan laajentamiseksi. Yli 20 vuotta rallin MM-sarjan korkeimmalla sarjatasolla on kilpailtu WRC-luokan autoilla. Luokka sai alkunsa viralllisesti vuonna 1997, kun kansainvälinen autoliitto FIA esitteli A-ryhmän ralliautojen korvaajaksi suunnitellun WRC-luokan.Aluksi molempien luokan autoilla kilpailtiin MM-sarjassa rinnakkain, mutta vuonna 2001 viimeisenä A-ryhmän luokitusten mukaisella autolla mukana ollut tehdastalli Mitsubishi esitteli WRC-autonsa ja A-ryhmän aika korkeimmalla sarjatasolla oli sen myötä ohi. WRC-autot ovat siis hallinneet rallin kuninkuusluokkaa yli 20 vuoden ajan, mutta valtakausi on pian taputeltu.Nykyisten sääntöjen mukaiset, vuonna 2017 esitellyt, 1,6-litraiset ja enimmillään 380-hevosvoimaiset WRC-autot saavat väistyä vuonna 2022 uusien Rally1-luokan autojen tieltä.Uuden luokan myötä rallin MM-sarjassa on myös tarkoitus siirtyä hybridiautoihin, mutta tarkempia sääntöjä sähköistettyä voimalinjaa koskien FIA ei ole vielä julkaissut. Sen sijaan FIA vahvisti tukun sääntöjä, joilla on tarkoitus tehdä rallista edullisempaa. Tavoitteena on mitä todennäköisimmin se, että useampi autonvalmistaja kiinnostuisi sarjaan osallistumisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaman verran tehoa, rajoitetusti aeroa ja alustaaRally1-luokassa rajoitetaan kilpureiden aerodynamiikkaa ja alustarakenteita kustannuksien karsimiseksi. Muutoksilla autot muuttavat eittämättä hitaammiksi, mutta voi toisaalta lisätä ajamisen näyttävyyttä.Uudet kovimman tason rallitykit tulevat olemaan yhä nelivetoisia, mutta vaihteiden määrää pudotetaan nykyisestä kuudesta viiteen, eikä keskilukko ole enää Rally1-luokassa sallittu. Myös vuoden aikana yhdessä autossa käytettävien vaihteistojen määrä rajataan yhteensä kuuteen.Autoja viedään myös alustan osin entistä lähemmäksi nykyisiä R5-luokan autoja: maksimijoustoja rajoitetaan, iskunvaimentimia ja kallistuksenvakaajia yksinkertaistetaan.Yksinkertaistamista tehdään myös aerodynamiikkaan ja polttoainesäiliön muotoiluun, lisäksi jarrujen nestejäähdytys kielletään.Paino-/tehosuhteeksi FIA ilmoittaa Rally1-luokalle 3,1 kilogrammaa per hevosvoima. Nykyisissä WRC-autoissa on 380 hevosvoimaa tehoa ja painoa 1 190 kg, joka tarkoittaa noin 3,13 kg/hv suhdetta. Tehot siis tuskin tulevat ainakaan putoamaan nykyisiin WRC-autoihin nähden.Yksinkertaisemmat nimet, uusi hinnat alkaen -nelivetoluokkaFIA:n ''rallipyramidi''R5-luokan nimi muuttuu muotoon Rally2. Etuvetoisten R2-autojen luokka tunnetaan puolestaan tulevaisuudessa Rally4-nimellä ja R1-luokka lausutaan Rally5.Täysin uusi luokka on Rally3, jossa kilpaillaan nelivetoisilla ja edullisilla autoilla, jotka tulevat pohjautumaan Rally4-luokan kilpureihin. Autot tulevat painamaan 1 180 kg ja tehoa saa olla 210 hv. Luokitussäännöissä on asetettu myös 100 000 euron maksimihinta kilpailuvalmiille autolle.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: FIA Kuvat: FIA, Moottorin arkisto Lue lisää: Neste Ralli: mukana klassikoita menneiltä vuosikymmeniltä – Ouninpohjan osalta tyydyttiin kompromissiin Suomalainen huippulupaus jätti tehdaskuskit Ruotsin rallissa taakseen – ei hermoile uran jatkumisesta Henri Toivosen Lancia Delta S4 – rallin enkelit Harjulla Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Arctic Lapland Rally: Škoda Fabia R5 -ralliauton kyydissä – huikea kokemus Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon