17.3.2020

Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi

Lappi kertoi Citroënin käyttäytyvän vihdoin niin kuin hän ja tallikaveri Sebastien Ogier haluavat.

Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi tulevien Rally1-luokan autojen sääntöjä, joilla on tarkoitus muuttaa lajia edullisemmaksi merkkikatraan laajentamiseksi.

Yli 20 vuotta rallin MM-sarjan korkeimmalla sarjatasolla on kilpailtu WRC-luokan autoilla. Luokka sai alkunsa viralllisesti vuonna 1997, kun kansainvälinen autoliitto FIA esitteli A-ryhmän ralliautojen korvaajaksi suunnitellun WRC-luokan.

Aluksi molempien luokan autoilla kilpailtiin MM-sarjassa rinnakkain, mutta vuonna 2001 viimeisenä A-ryhmän luokitusten mukaisella autolla mukana ollut tehdastalli Mitsubishi esitteli WRC-autonsa ja A-ryhmän aika korkeimmalla sarjatasolla oli sen myötä ohi. WRC-autot ovat siis hallinneet rallin kuninkuusluokkaa yli 20 vuoden ajan, mutta valtakausi on pian taputeltu.

Nykyisten sääntöjen mukaiset, vuonna 2017 esitellyt, 1,6-litraiset ja enimmillään 380-hevosvoimaiset WRC-autot saavat väistyä vuonna 2022 uusien Rally1-luokan autojen tieltä.

Uuden luokan myötä rallin MM-sarjassa on myös tarkoitus siirtyä hybridiautoihin, mutta tarkempia sääntöjä sähköistettyä voimalinjaa koskien FIA ei ole vielä julkaissut. Sen sijaan FIA vahvisti tukun sääntöjä, joilla on tarkoitus tehdä rallista edullisempaa. Tavoitteena on mitä todennäköisimmin se, että useampi autonvalmistaja kiinnostuisi sarjaan osallistumisesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saman verran tehoa, rajoitetusti aeroa ja alustaa

Rally1-luokassa rajoitetaan kilpureiden aerodynamiikkaa ja alustarakenteita kustannuksien karsimiseksi. Muutoksilla autot muuttavat eittämättä hitaammiksi, mutta voi toisaalta lisätä ajamisen näyttävyyttä.

Uudet kovimman tason rallitykit tulevat olemaan yhä nelivetoisia, mutta vaihteiden määrää pudotetaan nykyisestä kuudesta viiteen, eikä keskilukko ole enää Rally1-luokassa sallittu. Myös vuoden aikana yhdessä autossa käytettävien vaihteistojen määrä rajataan yhteensä kuuteen.

Autoja viedään myös alustan osin entistä lähemmäksi nykyisiä R5-luokan autoja: maksimijoustoja rajoitetaan, iskunvaimentimia ja kallistuksenvakaajia yksinkertaistetaan.

Yksinkertaistamista tehdään myös aerodynamiikkaan ja polttoainesäiliön muotoiluun, lisäksi jarrujen nestejäähdytys kielletään.

Paino-/tehosuhteeksi FIA ilmoittaa Rally1-luokalle 3,1 kilogrammaa per hevosvoima. Nykyisissä WRC-autoissa on 380 hevosvoimaa tehoa ja painoa 1 190 kg, joka tarkoittaa noin 3,13 kg/hv suhdetta. Tehot siis tuskin tulevat ainakaan putoamaan nykyisiin WRC-autoihin nähden.

Yksinkertaisemmat nimet, uusi hinnat alkaen -nelivetoluokka

WRC 2020
FIA:n ''rallipyramidi''

R5-luokan nimi muuttuu muotoon Rally2. Etuvetoisten R2-autojen luokka tunnetaan puolestaan tulevaisuudessa Rally4-nimellä ja R1-luokka lausutaan Rally5.

Täysin uusi luokka on Rally3, jossa kilpaillaan nelivetoisilla ja edullisilla autoilla, jotka tulevat pohjautumaan Rally4-luokan kilpureihin. Autot tulevat painamaan 1 180 kg ja tehoa saa olla 210 hv. Luokitussäännöissä on asetettu myös 100 000 euron maksimihinta kilpailuvalmiille autolle.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: FIA Kuvat: FIA, Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia