Ajoneuvot | Esittely | 11.8.2015

Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC

Ajohaalarit päälle, kypärä päähän, turvavyöt tiukalle ja menoksi. Luvassa on soratieröykytystä 160 kilometrin tuntivauhdilla.

Jaa artikkeli

– Millaista vauhtia on luvassa?, utelen hetki ennen lähtöä.

– Ei kovin kovaa, jotain 160 kilometriä tunnissa, Hayden Paddon vastaa.

Ratin taakse käy taitava uusiseelantilainen Hyundain tehdaskuski. Allamme Hyundai i20 WRC eli auto, joka on tehty kilpailemaan rallin kovimmassa sarjassa. Ja edessä odottava elämys tarkoittaa kolmea kilometriä Keski-Suomen mutkaisia ja mäkisiä sorateitä.

WRC-leiri

Syke nousee

Syke on varmasti yläkanttiin. Edelläni kyyditetty brittitoimittaja oli joutunut sulkemaan silmänsä kesken ajon, jonka loppuosa Korpilahden takametsissä oli tultu körötellen.

Olen tiukasti vyötettynä kartanlukijan istuimeen.

– Let’s go have some fun, hihkaisee kuski.

Sitten menään. Rallitykki kiihtyy parissa sekunnissa sataseen. Heti ensimmäisellä suoralla nopeusmittarin näyttää vauhdiksi 140 kilometriä tunnissa. Vasen kurvi, kaasutus, nyppylä ja olemme ilmassa. Kuulen huutavani vouuu ja rysähdämme takaisin soralle.

Lisää hanaa, luisua, ilmalentoa ja rytkettä, kunnes tulemme pätkän päähän.

– Mahtavaa, lisää, riemuitsen pelkääjän paikalta.

Innostuneena, mutta myös helpottuneena, sillä olemme ehjiä, auto, kuski ja minä.

Oltiinkin vasta kääntöpaikalla, joten nilkka suoraksi ja sama rykäisy uudestaan.

Perillä lähtöpaikalla huollossa hymy on jähmettynyt kasvoilleni ja adrenaliini jyllää. Hayden Paddonin otsalla ei kareile hikipisarakaan, mutta suurin saavutukseni oli pitää lounas sisällä ja ajohaalari puhtaana.

Luottokuskini on ajanut i20:lla tänä vuonna Sardinian MM-osakilpailussa toiseksi ja on MM-sarjassa sijalla yhdeksän. Kerrassaan mukava kaveri, jonka ura on nousukiidossa.

Teksti: Mervi Varonen, kuvat: Hyundai Motorsport

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat