5.5.2024

Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa

Land Roverin virallisissa salakuvissa esiintyy täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa.

Land Rover on pian tuomassa markkinoille brittiläisen luksusmaasturin kaksi eri ääripäätä, nimittäin kaikkien aikojen tehokkaimman, kyvykkäimmän ja ylellisimmän Defenderin sekä ensimmäistä kertaa koskaan täyssähköisen Range Roverin. Molemmista on tihkunut niin kutsuttuja virallisia salakuvia sekä tiedonmurusia, joten kurkistetaanpa niiden perusteella, mitä näiltä huippu-uutuuksilta on lupa odottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Defender Octa

Land Rover laittoi alkuperäismallinsa muutama vuosi sitten aivan uuteen uskoon, tehden siitä työkalun sijaan pystyvän luksusauton. Vaikka koripituuksia on kolme ja varustetasoja monia pakettiautoversiosta ylöspäin, asettuu Defender Octa selkeästi huippumalliksi. Octa on samalla eräänlainen mikroalabrändi, joka tulee saamaan oman timanttitunnuksen. Nimi tulee geometriseltä kuviolta oktaedriltä eli 8-tasokkaalta, joka on yleensä timantin muoto.

Defender Octan sydämessä tulee olemaan kaksoisahdettu V8, joka tekee mallista Defender-malliston kaikkien aikojen tehokkaimman. Moottorin lopullisia suorituskykylukemia emme vielä tiedä, mutta valistunut arvaus voisi olla, että kyseessä on BMW:n valmistaman 4,4-litraisen yksikön sama viritysversio kuin Range Rover Sport SV:ssä. Tällöin puhuisimme 635 hevosvoimasta ja 750 newtonmetristä. Tähän saadaan lopullinen selko 3. heinäkuuta, kun Defender Octa julkistetaan kokonaisuudessaan.

Octassa tulee olemaan myös muuta mallistoa hienostuneempi alusta, vastaanottaen paremmin haasteet maastossa sekä koriliikkeet asfaltilla. Auto on Land Roverin mukaan käynyt Defenderin historian rankimman testivaiheen läpi, jonka aikana sitä on pyöritelty kaikkialla Dubain aavikoilta Ruotsin talveen. Octasta tulee niin ikään ylellisin Defender koskaan, millä viitataan myös varusteluun ja viimeistelyyn.

Range Rover EV

Kaikkien luksusmaastureiden esikuva, Range Rover, saa nyt viidennessä sukupolvessaan ensimmäistä kertaa täyssähköisen vastineen. Auto on käynyt viimeksi läpi ankaria talvitestejä Ruotsin Lapissa, ja valmistautuu suureen lanseeraukseen. Päätellen siitä, että näissä valmistaja Land Roverin julkaisemissa "virallisissa salakuvissa" auto on käytännössä täysin paljas kaikista naamioteipeistä, tuo suuri lanseeraus ei voi olla kaukana.

Virallisista salakuvista voi heti kärkeen huomata myös sen, että täyssähköisen Range Roverin ei ole haluttu erottuvan ulkonäöllisesti polttomoottorisista juuri mitenkään. Täyssähkömalli tulee perustumaan Range Roverin pitkän akselivälin versioon, mutta tällä kertaa venytyksellä ei ole tarkoitus maksimoida takamatkustajien herraskaisia jalkatiloja, vaan akun optimaalista sijoittelua, jotta se ei häiritse maasto-ominaisuuksia tai vie matkustamosta tilaa. Auto tulee noudattamaan 800 voltin sähköarkkitehtuuria.

Mielenkiintoisimmat ennakkotiedot koskevat kuitenkin itse voimansiirtoa. Land Roverin mukaan sähköisessä Rangessa on vähintään yhtä paljon jerkkua kuin V8-versioissa. Lisäksi tiedetään kertoa, että autossa on "useampi sähkömoottori", ja jokaista pyörää pystytään hallitsemaan erikseen ja älykkäästi. Vaikuttaakin ennakkoon siltä, että tuore, peräti nelimoottorinen Mercedes-Benz G580 with EQ Technology olisi saamassa kauniimpaa seuraa Solihullista.

Lähde: Land Rover

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat