3.6.2023

Range Rover Sport SV on lajinsa tehokkain koskaan – näin 2,5-tonninen maasturi säästää painoa

SV vaihtaa päästöjen takia vanhan V8:n uuteen V8:aan. Samalla voimavarat lisääntyvät, ja auto uhkaa ainakin paperilla muun muassa Bentley Bentayga Speediä.

635 hevosvoiman ja 750 newtonmetrin lukemat kirjataan tällä päivämäärällä Range Rover Sportin kaikkien aikojen ennätykseksi. Isoista Rangeista sporttisemman siirryttyä viime vuonna kolmanteen sukupolveensa, vaihtui keulalla kasikoneen virassa vanha viisilitrainen Jaguar AJ-V8 BMW-konsernilta lainattuun 4,4-litraiseen V8:aan, joka on tuttu muun muassa saksalaisvalmistajan suurimmista M-malleista.

Uudessa Range Rover Sport SV:ssä, joka korvaa edellispolven SVR:n pudottamalla siitä R:n pois, kaksoisahdettu BMW-voimanlähde on tasan sama kuin väistyvän polven M5 CS:ssä, joka on tehokkain ilman sähköavustusta toteutettu BMW-malli ja tehokkain 5-sarjalainen koskaan.

Uusi moottori otettiin jo hieman iäkkään 5,0-litraisen tilalle ensisijaisesti päästösyistä, myihän Land Rover RR Sport SVR:ään aiemmin jopa päästöoikeuksia. Vahvana sivutuotteena suorituskyky on kohentunut.

50 lisähevosvoimaa ja 60 lisänewtonia mahdollistavat kiihtyvyyden nollasta sataan 3,8 sekunnissa sekä 290 km/h huippunopeuden. Auto pärjää näin muutamaa lukuun ottamatta lähes kaikille superkatumaastureille, joita markkinoilta löytyy.

Range Rover Sport SV tulee aluksi myyntiin SV Edition One -erikoismallina, joista jokainen on jo myyty tuntemattomaan hintaan Land Roverin kutsumille kanta-asiakkaille. Varsinainen myynti alkaa siis vasta seuraavasta mallivuodesta.

Urheiluistuin kätkee sisäänsä hytkytoiminnon. Mitä olisikaan musiikin kuuntelu autossa ilman että sen tuntee takalistossaan?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Painonsäästöä ja aerodynamiikkaa

Niistä on hyvä urheiluauto tehty. Ja mikäli tätä logiikkaa soveltaa 2 560-kiloiseen Range Rover Sport SV:hen, voi painossa säästää peräti 76 kilon edestä.

Solihullissa on painonsäästötalkoiden puitteissa keskitytty erityisesti pyöriin. SV:hen on saatavilla peräti 23-tuumaiset hiilikuituvanteet - ensimmäinen kerta maailmassa tällä koko-materiaaliyhdistelmällä - sekä uudet hiilikeraamiset jarrut. Yhteensä nämä säästävät painoa 35,6 + 34 kiloa. Vanteiden ympärillä pyörivät renkaat, jotka kestävät neljästä nurkasta raapien jopa 1,1 g:n kiihdytysvoiman sutimatta.

Lisäksi auton uudenlainen pyöränripustusratkaisu poistaa pelistä muutoin niin painavat kallistuksenvakaajat, ja SV-ajotilassa sähköinen TracDSC:n vakausjärjestelmä tekee kaikkensa pidelläkseen urheiluauton tontille joutunutta Range Roveria tiellä. 6D Dynamics -jousitus pitää lisäksi auton maavaraa aina vähintään senttimetrin verran matalammalla kuin Range Rover Sportin muissa malliversioissa. Mainitussa SV-ajotilassa auto on jo 25 millimetriä muita matalammalla.

Jos alustaan liittyvät yksityiskohdat eivät vieneet Range Rover Sportia riittävän kauas maastoautosta, asian viimeistelevät helmat ja puskurit. Osana alustan, renkaiden, jarrujen ja ohjauksen toimintaa myös aerodynamiikka osallistuu pitämään tiellä obelixia, joka on pistetty liikkumaan kuin asterix.

Keskinäyttö kätkee sisäänsä Land Roverin uusimman Pivi Pro'n, jolla 80 prosenttia toiminnoista pitäisi olla kahden painalluksen päässä.

Lataushybridikin 110 pinnaa enemmän

Range Rover Sport P440e tunnetaan jatkossa nimellä P550e. Lataushybridimalli saa 110 numeron lisäksi uudistetun vaihdelaatikon sekä tehostetut sähkömoottorit, jotka siivittävät sähköistetyn Sportin 550 hevosvoiman ja 800 newtonmetrin lukemiin.

38,2 kilowattitunnin ajoakku mahdollistaa 121 kilometrin ajomatkan pelkällä sähköllä. P550e kiihtyy nollasta sataan 4,9 sekunnissa kun sekä 3,0-litrainen rivi-6 että sähkömoottorit ovat asialla.

Lähde ja kuvat: Land Rover Teksti: Benjamin Helander