13.2.2021

Uusi BMW M5 CS – huudan kaikkien aikojen tehoistani

BMW M5 CS

BMW M5 CS tuo lisää tehoa, ilmanohjaimia, mattamaalipintaa ja pronssia. Kaikkien aikojen tehokkain M-malli haluaa tulla huomatuksi.

BMW M5 CS on merkin 5-sarjan lippulaivana totutun BMW Motorsportin M5-erikoismallin lippulaivana toimiva rajoitetun erän erikoismalli. Se tarjoaa enemmän tehoa kuin mikään muu BMW:n M-malli. Samaan aikaan on kuitenkin käyty dieetillä.

BMW M5 CS

Aikanaan BMW M5 oli äärimmäisen suorituskykyinen perheauto, joka ei juuri tehnyt numeroa tehoistaan. Siinä oli todellista taikaa. Nykyään M5 huutaa huomiota ja tämä CS vie tuon puolen vielä uuteen ulottuvuuteen.

Shokkiefekti varmistetaan ilmanohjainten lisäksi myös vihreällä mattamaalipinnalla ja pronssisena pilkottavin yksityiskohdin. Itse asiassa BMW itse luettelee tiedotteessaan hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistettujen osien joukossa olevan myös "ylimääräinen takaspoileri", joten kai tästäkin voi jotain johtopäätöksiä vetää.

BMW M5 CS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW M5 CS

Uusi BMW M5 CS ei jätä suorituskyvyn puolella yhtään selittelyn sijaa. Tuttu 4,4 litran V8-moottori tuottaa nyt 467 kilowattia (635 hv), eli vielä 7 kilowattia BMW M5 Competition -malliakin enemmän. BMW M5 todellakin muodostaa kohta jo oman mallistonsa, mikäli siitä julkaistaan vielä muutama mallivaihtoehto lisää. Vaihteistona on 8-pykäläinen M Steptronic ja voimaa välitetään M xDrive -järjestelmän kautta kuljettajan valinnan mukaan joko takarenkaille tai kaikille neljälle.

Samalla se on keventynyt yli 70 kilogrammaa muuhun M5-mallistoon verrattuna. Hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) on valmistettu valmistajan mukaan konepellin lisäksi: "myös etuhelman alaosa, sivupeilien kuvut, ylimääräinen takaspoileri ja takaosan diffuusori". Pysähtymisestä vastataan keraamijarruin, jotka auttavat osaltaan painonsäästön saralla.

BMW M5 CS

Näillä eväin M5 CS kiihtyy nollasta sataan kolmessa sekunnissa. Nollasta kahteensataan auto kiihtyy 10,4 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 305 kilometriä tunnissa. Polttoainetta kuluu WLTP-mittaustavan mukaan noin 11 litraa 100 kilometrillä, mutta kuljettajan kaasujalka polttaa sekä kumia että polttoainetta niin paljon kuin sitä riittää.

BMW M5 CS:n lähtökohtana on BMW M5 Competition -mallin muokattu alusta, joka on jäykempi ja seitsemän millimetriä matalampi kuin vakiomallissa. Tässä kohti vakiomallilla taidetaan viitata BMW M5 -malliin – edellisen kerran BMW M on tavattu tuon sanan kanssa vakioautojen mestaruussarjassa. Iskunvaimentimia kerrotaan lainatun BMW M8 Gran Coupé -mallista.

BMW M5 CS

Perheen kuljettamiseen tämä ei ole muutenkaan enää niin mainio, sillä istumapaikkojakin on jäljellä vain neljä. Etuistuimet ovat hiilikuiturunkoiset, mutta takanakin on nyt erillisistuimet.

Ulkonäköön on haettu näyttävyyttä pronssilla viimeistellyin yksityiskohdin, kuten suurella jäähdyttimen säleiköllä, sitä koristavin M CS -merkein sekä takovantein. Lopulta valkoisen sijaan keltaisena valaisevien lähi- ja kaukovalojen sekä Welcome Light -valojen vaaditaan vievän ajatukset menestyksekkäisiin GT-kilpa-autoihin – niissä kilpureissa ei tosin tainnut olla saattovalotoimintoa.

Kuvat ja lähde: BMW

Luetuimmat