21.6.2020

BMW M5 ei saa päivityksessä suurempia teholukemia, mutta munuaiset toki kasvavat

BMW M5

Kun tehoa on tarpeeksi, niin tarvitseeko sitä lisätä jokaisessa malliversiossa? BMW:n vastaus kysymykseen on kieltävä: uudessa M5:ssä konehuoneessa jatkaa yhä tuttu 4,4-litrainen V8-moottori.

Kaksi vuotta sitten koeajamassamme BMW M5:ssä 4,4-litrainen V8-moottori tarjosi nautittavaksi 600 hevosvoimaa tehoa ja 750 newtonmetriä vääntöä. Viitossarjan faceliftin myötä myös M5-sarja uudistuu, mutta strategiset lukemat pysyvät yhä samana.

Harvalle edellämainitut teholukemat eivät riitä, mutta jos potkua kaipaa hieman lisää on tarjolla 625-hevosvoimanen BMW M5 Competition-malli.

BMW M5

Valmistajan mukaan BMW M8 Gran Coupéssa käytettävät iskunvaimentimet ja muokattu alusta parantavat BMW M5 Competitionin ajettavuutta ja hallittavuutta ääritilanteissa entisestään. Competition-malli on seitsemän millimetriä normaalia M5-mallia matalampi.

Ulkonäkömuutokset iskevät varsin odotettuun paikkaan. BMW:n kehitykseen kuuluva loputon maskin kasvattaminen kuuluu myös kasvojenkohotukseen, mutta varsin maltillisesti. Normaalin 5-sarjan tavoin M5:n maskin munuaiset kasvavat etenkin leveyssuunnassa, mutta silti maski ei kilpaile lähelläkään tulevan 4-sarjan tasoa.

Lisäksi M5-mallien jäähdyttimen säleikkö sijaitsee aiempaa matalampana ja sen säleikköä on koristettu M-logolla ja tuplarivoilla.

BMW M5

M5:n konepelti on alumiinia painon minimoimissyistä. Etusivupaneelit, ulkopeilit ja katto kerrotaan myös valmistetun painon säästämisen ehdoilla.

Ohjaamo on aiempaa kuljettajakeskeisempi uuden 12,3-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön ansiosta. Auton ominaisuuksia voi vaihdella ROAD ja SPORT -ajotilojen välillä. Competition malli sisältää lisäksi TRACK-tilan rata-ajon ystäviä varten.

Valmistajan mukaan myös moottorin, jousituksen, ohjauksen ja nelivetojärjestelmän asetusten valitseminen helpottuu uusissa M5-malleissa entisestään päivitetyn iDrive-järjestelmän ansiosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat