27.5.2020

Vitosen uudet vaatteet: BMW 5-sarja päivittyy, hybridivoimaa nyt myös rivikuutoseen

BMW 530e

Laajan ladattavien hybridien malliston lisäksi BMW  5-sarja luottaa kevythybriditekniikkaan.

BMW 5-sarja on saanut mallipäivityksen. Kasvojenkohotus hienosäätää ulkonäköä ja sisustaa ja päivittää sekä tieto- että konetekniikkaa.

BMW:n munuaismaski kasvaa nyt erityisesti leveyttä, mutta uppoaa myös hieman aiempaa alemmas kiinni puskuriin. Sitä reunustavat entistä sulavammat ajovalot, jotka kätkevät varustelusta riippuen täysleditekniikkaa aina matriisi- tai laserkaukovaloihin saakka.

BMW 530e

5-sarjan M Sport -varustelulla tilaavat saavat nyt uudistetut puskurit, joita valmistaja kuvailee entistä lihaksikkaammiksi.

BMW esittelee 5-sarjaan myös Individual Air Performance -vanteen, jonka kerrotaan olevan poikkeuksellisen kevyt ja aerodynaaminen. Yhtiö on jo aiemmin paljastanut tulevan iX3-täyssähkömaasturin saavan aerovanteet, mutta nyt teemaan voi tutustua jo 5-sarjassakin.

Sisätiloja koristaa vakioversion 10,25-tuumainen täysvärinäyttö, joka lisärahalla kasvaa 12,3-tuumaiseksi. iDrive-käyttäjärjestelmä on tietysti uusinta seitsemättä sukupolvea. Keskikonsolin painikkeita on myös muokattu, ja ohjauspyörä on uudistuksen myötä aina nahkainen urheiluratti.

BMW 530e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raskasta ja kevyttä hybridiä

Kenties mielenkiintoisimmat muutokset löytyvät moottoritilasta. Ladattava hybridi BMW 530e on nyt tarjolla sedanin lisäksi Touring-farmarina, ja kummankin korimallin voi hankkia takavedon lisäksi lisävarusteisena xDrive-nelivetona. Kori- ja vetotavasta riippumatta 530e liikkuu 2-litraisen turboahdetun bensiininelosen 184 hevosvoiman ja sähkömoottorin 109 hevosvoiman yhteistyöllä.

BMW 530e
BMW 530e

Mallipäivityksen myötä BMW tarjoaa ladattavaa hybridivoimaa myös kuutoskoneiden ystäville: 545e xDrive Sedan yhdistää 3-litraisen rivikuutosen 286 hevosvoimaa 530e:stä tuttuun 109 hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. Yhteisteho kohoaa 394 hevosvoimaan ja sähköisen toimintamatkan kerrotaan yltävän 54–57 kilometriin – tosin lukema perustuu vanhaan NEDC-mittaukseen.

Myös muut neli- ja kuusisylinteriset mallit saavat hybridiapua: 48-voltin kevythybriditekniikka ja 11 hevosvoiman starttigeneraattori kohentavat mallien taloudellisuutta ja tuovat pienen suorituskykyparannuksen. Tarjolla on yhä kolme bensiini- ja kolme dieselversiota tehoalueilla 184–340 hevosvoimaa.

BMW 530e
BMW 530e

Lippulaivana oleva M550i xDrive saa pärjätä ilman kevythybridisointia: 530-hevosvoimainen tuplaturboahdettu V8 pärjännee ilmankin.

Edistyneempiä avustimia

BMW kertoo hioneensa 5-sarjan aktiivisia turvajärjestelmiä. Lisävarusteinen kaista-avustin osaa nyt myös ohjata auton takaisin kaistalle, ja toinen lisävaruste, Steering and Lane Control Assistant, hyödyntää navigaattoria ennakoimalla kaistanvaihtotarpeet. 5-sarja saa nyt 3-sarjasta tutun peruutusautomaatin, jonka avulla auto peruuttaa viimeiset 50 metriä ajetusta reitistä.

BMW 530i Touring
BMW 530i Touring

Lisäksi BMW kertoo Drive Recorder -järjestelmästä, joka mahdollistaa kuvien ja videoiden tallentamisen auton ympäristöstä.

Uudistunut BMW 5-sarja saapuu markkinoille heinäkuussa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW

Luetuimmat