2.6.2020

Munuaisista majavanhampaisiin – BMW 4-sarja ja loppunut kiinnost

Uusi BMW 4-sarja

Pelot tulivat toteen: BMW 4-sarja on kuin onkin muotoiltu Frankfurtin autonäyttelyssä nähdyn konseptin tavoin. Tällä kertaa munuaismaski on vaihtunut suoranaisiin majavanhampaisiin.

BMW:llä on viime vuosina totuttu närkästyttämään merkin pitkäaikaisia ystäviä. Marmatusta on kuultu niin 7-sarjan ylisuurista munuaismaskeista kuin siitä, että aikaisemmat 3-sarjan coupé ja cabriolet siirrettiin 4-sarjaksi. Nyt valitusten kohteet yhdistyvät, sillä uusi BMW 4-sarja tuo pystysuorassa suorastaan majavanhampaiksi venytetyt keulamaskit tuotantoon.

Merkki vihjasi keulasta jo Frankfurtin autonäyttelyn konseptissa, mutta ilmeisimmin kyse oli yleisön valmistelusta eikä niinkään palautteen pyytämisestä. Ehkä muotoiluosastolta vain loppui kiinnostus edes yrittää muuta kuin aina vain röyhkeämpää.

Uusi BMW 4-sarja

BMW:n mukaan tarkoitus on erottaa 4-sarja selkeämmin 3-sarjasta itsevarmemmalla ja rohkeammalla tyylillä. Takaviistosta katsottuna coupé on melko onnistunut, joten ehkä 4-sarjaa ei vain pidä lähestyä keulan suunnasta. Malli toimii myös muotoilullisena pohjana tulevalle i4-sähköautolle. Saakohan rekisterikilpiä XXXL-koossa?

Muuten luvassa on G20-sukupolven 3-sarjan kanssa perusrakenteensa jakava kaksiovinen tulkinta samoista aineksista. Ensin mallistossa nähdään 4-sarjan coupé, neliovisen gran coupén ja kaksiovisen cabriolet-avomallin saapuessa ensi vuonna.

Uusi BMW 4-sarja

Uusi 4-sarja on 128 millimetriä ensimmäisen polven 4-sarjaa pidempi (4 768 mm) ja 27 mm leveämpi (1 852 mm). Pituuskasvusta 41 mm tulee uudesta akselivälistä (2 851 mm). Korkeudessa 4-sarja on kasvanut 6 mm ja raideleveydet ovat kasvaneet 28 mm edessä, 18 mm takana. Tavaratila on kasvanut noin 30 litraa ja takaistuimet kaatuvat suhteessa 40/20/40.

BMW on tavoitellut 4-sarjalle urheilullisempaa tuntumaa leventämällä taka-akselin raideväliä 23 millimetriä 3-sarjaan verrattuna. Etuakselilla on puolestaan lisätty M Sport -jousituksen yhteydessä negatiivista camber-kulmaa, joten luvassa pitäisi olla ketterämpi ajettava, ja samalla alustan kiinnityspisteitä ja kallistuksenvakaajia on vahvistettu.

Uusi BMW 4-sarja

Keulalle on lisätty poikittaistuki tuomaan tukea vauhdikkaammissa ajotilanteissa. Iskunvaimennuksen perusteet on lainattu 3-sarjasta, mutta niiden kalibrointi on tehty 4-sarjaa varten uudelleen. Auton painopiste on 21 mm 3-sarjaa alempana ja ilmanvastuskertoimessa eroa kertyy piskuiset 0,015 nelosen hyväksi. Auto onkin tuntuvat 57 mm matalampi kuin 3-sarja.

Aloitusmalliston huipulla on M440i xDrive, joka lupailee 374 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä valmistajan tutusta 3,0-litraisesta turboahdetusta kutoskoneesta, jota on avitettu kevythybriditekniikalla. Nelivedon ja Steptronic Sport -automaattivaihteiston lisäksi apuna on taka-akselille sijoitettu lukollinen M Sport -tasauspyörästö.

Uusi BMW 4-sarja

Lisäksi tarjolle tulevat nelisylinteriseen bensiinimoottoriin luottavat BMW 420i Coupé ja 430i Coupé. 2,0-litrainen turboahdettu moottori tuottaa 184 hv (420i) tai 258 hv (430i). Dieselinä tarjolla on kevythybridisoitu 420d (190 hv) xDrive-nelivedolla ja ilman.

Myöhemmin joukkoon liittyvät vielä 3,0-litraiset kuusisylinteriset kevythybrididieselit 430d xDrive (286 hv) ja M440d xDrive (340 hv) Vaihteistona on aina kahdeksanvaihteinen automaatti, Steptronic Sport -version ollessa tarjolla perusmalleihin ja vakiona M-versioissa. Kutoskoneen yhteydessä on aina neliveto.

Uusi BMW 4-sarja

Tavallisten led-ajovalojen lisäksi lisävarustelistalta löytyvät muun muassa BMW:n Laserlight-kaukovalot mukautumistoiminnolla. Samoin listalta voi ruksia esimerkiksi mukautuvan M-iskunvaimennuksen tai M Sport -jarrupaketin. M Sport -tasauspyörästö on vakiona M-malleissa ja tarjolla 430i/430d:n kanssa, jos M Sport -alustapaketti on valittuna. Ensimmäistä kertaa BMW:n mallistossa listalta löytyy myös M Sport Pro -paketti, joka kerää koko joukon voimalinjan ja ulkokuoren M-komponentteja autoon valmiiksi. Ulkonäköä voi lisäksi tuunata M Carbon -paketilla.

Uusi BMW 4-sarja on saatavilla lokakuussa. Mikäli kauneus kuitenkin sijaitsee ostajan silmässä, on tavallinen 3-sarja myynnissä samoilla voimalinjoilla jo nyt.

Uusi BMW 4-sarja

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat