29.6.2019

BMW:n päämuotoilija van Hooydonk: ”ymmärrämme kauhistelun 7-sarjan keulasta”

kauhistelun 7-sarjan keulasta BMW Hooydonk 7-sarja

Järkytystä aiheuttanut BMW 7-sarjan keula oli baijerilaisyhtiöltä harkittu riski. Eurooppalaisten kauhistelusta huolimatta uudet muodot ovat siivittäneet toimitusjohtajamallin kaupankäynnin uuteen nousuun.

BMW-ryhmän päämuotoilija Adrian van Hooydonk on kommentoinut ja kertonut taustoja siitä, miksi BMW:n toimitusjohtajamalli 7-sarjan keulamaski kasvatettiin faceliftissa karikatyyrimaisiin mittoihin. Valmistaja kertoi kasvojenkohotuksen yhteydessä, että uusi keulamaski on 40% edeltäjää suurempi, johtaen irvileukojen lukuisiin kuvamanipulaatioihin tulevaisuuden ritiläbemareista.

Australialaiselle Motoring-julkaisulle puhunut van Hooydonk kertoi, että BMW:llä osattiin odottaa negatiivista palautetta erityisesti 7-sarjan keulasta. Samoihin aikoihin julkaistussa X7:ssa keula on paremmin suhteessa muun auton kokoon.

– Tehtävänanto jonka saimme oli, että ihmiset ymmärtäisivät ja huomaisivat eron [7-sarjan ja 5-sarjan välillä], van Hooydonk kommentoi.

kauhistelun 7-sarjan keulasta BMW Hooydonk 7-sarja
Adrian van Hooydonk Geneven autonäyttelyssä 2018.

– Kun julkistimme [7-sarjan], keula oli melkoisesti pienempi. Saamamme palaute oli, että ihmiset eivät havainneet merkittävää eroa edeltäjään.

– 7-sarjan kohdalla ymmärrän, että ihmiset ovat järkyttyneitä. Huomioin kritiikin. Ajattelen, että eräällä tavalla sitä ei voi välttää. Tavoitteenani on tehdä jotain, mistä kaikki pitävät, mutta se ei ole aina mahdollista, van Hooydonk paljastaa.

BMW 7-sarjan keulaa on arvosteltu erityisesti Euroopassa ja van Hooydonk ymmärtää kritiikin juuri vanhalta mantereelta.
– Euroopassa ihmiset eivät halua tulla huomatuiksi. He eivät pidä siitä, että heiltä kysytään paljonko auto maksoi ja he pitävät asioista mustina, ikään kuin häiveversioina. Muu maailma on toisin päin. Yritimme antaa eurooppalaisille sen mitä hekin haluavat, mutta 7-sarjan vahvin markkina ei ole Euroopassa, Hooydonk kiteyttää.

– Seuraavan 7-sarjan kohdalla tehtävämme tulee hiukan helpommaksi. Yleensä vain 7-sarjan kohdalla nämä maut eroavat niin paljon. Mutta asiakasprofiilit eivät ole niin erillään 5-10 vuoden päästä. Ihmisten maut lähestyvät toisiaan, Hooydonk rauhoittelee. Hän arvioi, että jatkossa BMW:llä ei ole tarvetta näin polarisoivaan muotoiluun.

kauhistelun 7-sarjan keulasta BMW Hooydonk 7-sarja

Esteetikoista viis uhkapeli tuntuu kuitenkin kannattaneen, sillä 7-sarjan myynti on ampaissut selkeään kasvuun.
– Tuotanto on vauhdittunut faceliftin jälkeen. Tehtaalla ollaan hyvin iloisia, sillä nyt tuotamme enemmän autoja kuin ennen kasvojenkohotusta, van Hooydonk paljastaa.

Lähde: Motoring Kuvat: BMW, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat