29.6.2019 Ajoneuvot BMW:n päämuotoilija van Hooydonk: ”ymmärrämme kauhistelun 7-sarjan keulasta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkytystä aiheuttanut BMW 7-sarjan keula oli baijerilaisyhtiöltä harkittu riski. Eurooppalaisten kauhistelusta huolimatta uudet muodot ovat siivittäneet toimitusjohtajamallin kaupankäynnin uuteen nousuun. BMW-ryhmän päämuotoilija Adrian van Hooydonk on kommentoinut ja kertonut taustoja siitä, miksi BMW:n toimitusjohtajamalli 7-sarjan keulamaski kasvatettiin faceliftissa karikatyyrimaisiin mittoihin. Valmistaja kertoi kasvojenkohotuksen yhteydessä, että uusi keulamaski on 40% edeltäjää suurempi, johtaen irvileukojen lukuisiin kuvamanipulaatioihin tulevaisuuden ritiläbemareista.Australialaiselle Motoring-julkaisulle puhunut van Hooydonk kertoi, että BMW:llä osattiin odottaa negatiivista palautetta erityisesti 7-sarjan keulasta. Samoihin aikoihin julkaistussa X7:ssa keula on paremmin suhteessa muun auton kokoon.– Tehtävänanto jonka saimme oli, että ihmiset ymmärtäisivät ja huomaisivat eron [7-sarjan ja 5-sarjan välillä], van Hooydonk kommentoi.Adrian van Hooydonk Geneven autonäyttelyssä 2018.– Kun julkistimme [7-sarjan], keula oli melkoisesti pienempi. Saamamme palaute oli, että ihmiset eivät havainneet merkittävää eroa edeltäjään.– 7-sarjan kohdalla ymmärrän, että ihmiset ovat järkyttyneitä. Huomioin kritiikin. Ajattelen, että eräällä tavalla sitä ei voi välttää. Tavoitteenani on tehdä jotain, mistä kaikki pitävät, mutta se ei ole aina mahdollista, van Hooydonk paljastaa.BMW 7-sarjan keulaa on arvosteltu erityisesti Euroopassa ja van Hooydonk ymmärtää kritiikin juuri vanhalta mantereelta. – Euroopassa ihmiset eivät halua tulla huomatuiksi. He eivät pidä siitä, että heiltä kysytään paljonko auto maksoi ja he pitävät asioista mustina, ikään kuin häiveversioina. Muu maailma on toisin päin. Yritimme antaa eurooppalaisille sen mitä hekin haluavat, mutta 7-sarjan vahvin markkina ei ole Euroopassa, Hooydonk kiteyttää.– Seuraavan 7-sarjan kohdalla tehtävämme tulee hiukan helpommaksi. Yleensä vain 7-sarjan kohdalla nämä maut eroavat niin paljon. Mutta asiakasprofiilit eivät ole niin erillään 5-10 vuoden päästä. Ihmisten maut lähestyvät toisiaan, Hooydonk rauhoittelee. Hän arvioi, että jatkossa BMW:llä ei ole tarvetta näin polarisoivaan muotoiluun.Esteetikoista viis uhkapeli tuntuu kuitenkin kannattaneen, sillä 7-sarjan myynti on ampaissut selkeään kasvuun. – Tuotanto on vauhdittunut faceliftin jälkeen. Tehtaalla ollaan hyvin iloisia, sillä nyt tuotamme enemmän autoja kuin ennen kasvojenkohotusta, van Hooydonk paljastaa.Lähde: Motoring Kuvat: BMW, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?