28.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kovaa elämäntapaa – BMW 320d xDrive Touring Business M Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmossarja on tarjonnut periaatteellisen pitkäkattomallin jo vuodesta 1987. BMW 320d xDrive Touring M Sport tuo arkiautoiluun urheilullista tuntumaa, joka hymyilyttää tiettyyn pisteeseen asti. Hyvää: voimalinja, sisätilat, alusta varauksin. Huonoa: koeajoauton hinta, ohjauksen progressiivisuus, tavaratila. Farmarikoria, dieselmoottoria ja nelivetoa ei usein yhdistetä urheilullisuuteen. BMW 320d xDrive Touring M Sport -nimen viimeinen lisäys kuitenkin kertoo sitä olevan tarjolla myös kolmossarjalaisen elämäntapamalliin. Auto tuntuu myös lunastavan nimensä odotukset, ainakin jossain määrin. Edeltäjäänsä verrattuna akseliväliä 41 millimetrillä kasvattanut Touring tosin tuntuu pysäköintipaikalta lähdettäessä aluksi hieman kankealta. Kääntöympyrän halkaisija on kasvanut edeltäjästä 30 senttimetrillä, mikä ei sinällään ole iso luku, mutta ero 5-sarjan farmariin on enää ainoastaan 20 senttimetriä. Parkkipaikkapyörittelyn jälkeen kankeutta ei kuitenkaan huomaa millään tasolla. Märässä liikenneympyrässä kitkarenkainen farmari esittelee kaasua löysätessä elämäntapapuoltaan pienoisella, virnistyksen ansaitsevalla yliohjauksella. M Sport -alusta toimii kaupungissa hienosti. Tuntuma tiehen on erinomainen, ja epämukavaa kovuutta välittyy vain terävimmissä routakuopissa. Taajamaolosuhteissa ohjauskin tuntuu miellyttävältä terävämpään kiihdytykseen asti, jolloin todella jyrkkä progressiivisuus iskee ja ratti jämähtää erittäin jäykäksi turhan nopeasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jämäkkyyden kääntöpuolena Matka-ajoon siirryttäessä liioiteltu progressiivisuus ottaa vieläkin suuremman roolin. Moottoritienopeuksissa ohjaus vaatii totuttelua: jo pienehkö ratin liike saa auton ajautumaan rauhattomasti kaistan vastakkaiseen reunaan. Nopeuden noustessa melukin kasvaa, ei sietämättömäksi, mutta ero 5-sarjaan on selkeä. Suhinoiden yli ei tarvitse kuitenkaan nostaa volyymia huutoon asti vierustoverin kanssa tarinoidakseen. Kuljettajan kannalta matkanteko on leppoisaa. M Sportin istuin on tukeva ja hyvin säädettävissä, reisituki on kiitettävä, ja sivutuen saa säädettyä mukavaksi suurempikokoisellekin kuljettajalle. BMW:lle tuttuun tapaan 8-portainen Steptronic-vaihteisto vastaa pyyntöihin nopeasti ja vaihtaa huomaamattomasti. Kelirikon runtelemilla maanteillä M Sport ei ole parhaimmillaan, alustan pintakovuus tulee esille pienehköistä töyssyistä koostuvaa tietä ajaessa. 80 km/h nopeudessa pienemmätkin epätasaisuudet aiheuttavat teräviä pomppuja ohjaamoon. Sohjoiselle metsäautotielle siirryttäessä monttujen välissä pujotteleminen alkaa turhauttaa, lähes kävelyvauhdissakin liikkuminen tuntuu aikamoiselta rynkytykseltä. Neliveto toimii kuitenkin sohjossa erinomaisesti, eikä auto lähde puskemaan missään tilanteessa. Tilaakin löytyy Sisätiloiltaan 3-sarjan Touring on luokassaan kiitettävä. Neljä noin 185-senttimetristä aikuista matkustaa mukavasti ilman suurempaa tinkimistä jalkatilasta, eikä viideskään kyytiläinen tee istumisesta kohtuuttoman tuskallista. Tavaratilaan, joka on 20 litraa porrasperämallia suurempi, saa mahtumaan ruokaostokset erinomaisesti, eivätkä yhden päivän metsästysreissutarpeetkaan tee tuskaa. Pidemmälle matkalle lähdettäessä tavaratilan peitteen ja kuormaverkon irrottaminen tulee nopeasti vastaan, ja pyöräkotelot kaventavat suurimman osan tavaratilasta turhan kapeaksi sählymailaa pidempien esineiden kuljettamiseen. Hieman syletystä aiheuttaa myös koeajoauton hinta, 72 421 euroa on iso tukku rahaa tämän segmentin autosta – hyvistä varusteista huolimatta. M Sport -malliston lähtöhinta, 54 510 euroa, kuulostaa jo huomattavasti oikeammalta. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 320d xDrive Touring Business M Sport Hinta alkaen 54 510 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 421 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt