28.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kovaa elämäntapaa – BMW 320d xDrive Touring Business M Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmossarja on tarjonnut periaatteellisen pitkäkattomallin jo vuodesta 1987. BMW 320d xDrive Touring M Sport tuo arkiautoiluun urheilullista tuntumaa, joka hymyilyttää tiettyyn pisteeseen asti. Hyvää: voimalinja, sisätilat, alusta varauksin. Huonoa: koeajoauton hinta, ohjauksen progressiivisuus, tavaratila. Farmarikoria, dieselmoottoria ja nelivetoa ei usein yhdistetä urheilullisuuteen. BMW 320d xDrive Touring M Sport -nimen viimeinen lisäys kuitenkin kertoo sitä olevan tarjolla myös kolmossarjalaisen elämäntapamalliin.Auto tuntuu myös lunastavan nimensä odotukset, ainakin jossain määrin. Edeltäjäänsä verrattuna akseliväliä 41 millimetrillä kasvattanut Touring tosin tuntuu pysäköintipaikalta lähdettäessä aluksi hieman kankealta. Kääntöympyrän halkaisija on kasvanut edeltäjästä 30 senttimetrillä, mikä ei sinällään ole iso luku, mutta ero 5-sarjan farmariin on enää ainoastaan 20 senttimetriä.Parkkipaikkapyörittelyn jälkeen kankeutta ei kuitenkaan huomaa millään tasolla. Märässä liikenneympyrässä kitkarenkainen farmari esittelee kaasua löysätessä elämäntapapuoltaan pienoisella, virnistyksen ansaitsevalla yliohjauksella.M Sport -alusta toimii kaupungissa hienosti. Tuntuma tiehen on erinomainen, ja epämukavaa kovuutta välittyy vain terävimmissä routakuopissa. Taajamaolosuhteissa ohjauskin tuntuu miellyttävältä terävämpään kiihdytykseen asti, jolloin todella jyrkkä progressiivisuus iskee ja ratti jämähtää erittäin jäykäksi turhan nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkyyden kääntöpuolenaMatka-ajoon siirryttäessä liioiteltu progressiivisuus ottaa vieläkin suuremman roolin. Moottoritienopeuksissa ohjaus vaatii totuttelua: jo pienehkö ratin liike saa auton ajautumaan rauhattomasti kaistan vastakkaiseen reunaan.Nopeuden noustessa melukin kasvaa, ei sietämättömäksi, mutta ero 5-sarjaan on selkeä. Suhinoiden yli ei tarvitse kuitenkaan nostaa volyymia huutoon asti vierustoverin kanssa tarinoidakseen. Kuljettajan kannalta matkanteko on leppoisaa. M Sportin istuin on tukeva ja hyvin säädettävissä, reisituki on kiitettävä, ja sivutuen saa säädettyä mukavaksi suurempikokoisellekin kuljettajalle. BMW:lle tuttuun tapaan 8-portainen Steptronic-vaihteisto vastaa pyyntöihin nopeasti ja vaihtaa huomaamattomasti.Kelirikon runtelemilla maanteillä M Sport ei ole parhaimmillaan, alustan pintakovuus tulee esille pienehköistä töyssyistä koostuvaa tietä ajaessa. 80 km/h nopeudessa pienemmätkin epätasaisuudet aiheuttavat teräviä pomppuja ohjaamoon.Sohjoiselle metsäautotielle siirryttäessä monttujen välissä pujotteleminen alkaa turhauttaa, lähes kävelyvauhdissakin liikkuminen tuntuu aikamoiselta rynkytykseltä. Neliveto toimii kuitenkin sohjossa erinomaisesti, eikä auto lähde puskemaan missään tilanteessa.Tilaakin löytyySisätiloiltaan 3-sarjan Touring on luokassaan kiitettävä. Neljä noin 185-senttimetristä aikuista matkustaa mukavasti ilman suurempaa tinkimistä jalkatilasta, eikä viideskään kyytiläinen tee istumisesta kohtuuttoman tuskallista. Tavaratilaan, joka on 20 litraa porrasperämallia suurempi, saa mahtumaan ruokaostokset erinomaisesti, eivätkä yhden päivän metsästysreissutarpeetkaan tee tuskaa. Pidemmälle matkalle lähdettäessä tavaratilan peitteen ja kuormaverkon irrottaminen tulee nopeasti vastaan, ja pyöräkotelot kaventavat suurimman osan tavaratilasta turhan kapeaksi sählymailaa pidempien esineiden kuljettamiseen.Hieman syletystä aiheuttaa myös koeajoauton hinta, 72 421 euroa on iso tukku rahaa tämän segmentin autosta – hyvistä varusteista huolimatta. M Sport -malliston lähtöhinta, 54 510 euroa, kuulostaa jo huomattavasti oikeammalta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 320d xDrive Touring Business M Sport Hinta alkaen 54 510 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 421 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?