28.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kovaa elämäntapaa – BMW 320d xDrive Touring Business M Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmossarja on tarjonnut periaatteellisen pitkäkattomallin jo vuodesta 1987. BMW 320d xDrive Touring M Sport tuo arkiautoiluun urheilullista tuntumaa, joka hymyilyttää tiettyyn pisteeseen asti. Hyvää: voimalinja, sisätilat, alusta varauksin. Huonoa: koeajoauton hinta, ohjauksen progressiivisuus, tavaratila. Farmarikoria, dieselmoottoria ja nelivetoa ei usein yhdistetä urheilullisuuteen. BMW 320d xDrive Touring M Sport -nimen viimeinen lisäys kuitenkin kertoo sitä olevan tarjolla myös kolmossarjalaisen elämäntapamalliin.Auto tuntuu myös lunastavan nimensä odotukset, ainakin jossain määrin. Edeltäjäänsä verrattuna akseliväliä 41 millimetrillä kasvattanut Touring tosin tuntuu pysäköintipaikalta lähdettäessä aluksi hieman kankealta. Kääntöympyrän halkaisija on kasvanut edeltäjästä 30 senttimetrillä, mikä ei sinällään ole iso luku, mutta ero 5-sarjan farmariin on enää ainoastaan 20 senttimetriä.Parkkipaikkapyörittelyn jälkeen kankeutta ei kuitenkaan huomaa millään tasolla. Märässä liikenneympyrässä kitkarenkainen farmari esittelee kaasua löysätessä elämäntapapuoltaan pienoisella, virnistyksen ansaitsevalla yliohjauksella.M Sport -alusta toimii kaupungissa hienosti. Tuntuma tiehen on erinomainen, ja epämukavaa kovuutta välittyy vain terävimmissä routakuopissa. Taajamaolosuhteissa ohjauskin tuntuu miellyttävältä terävämpään kiihdytykseen asti, jolloin todella jyrkkä progressiivisuus iskee ja ratti jämähtää erittäin jäykäksi turhan nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkyyden kääntöpuolenaMatka-ajoon siirryttäessä liioiteltu progressiivisuus ottaa vieläkin suuremman roolin. Moottoritienopeuksissa ohjaus vaatii totuttelua: jo pienehkö ratin liike saa auton ajautumaan rauhattomasti kaistan vastakkaiseen reunaan.Nopeuden noustessa melukin kasvaa, ei sietämättömäksi, mutta ero 5-sarjaan on selkeä. Suhinoiden yli ei tarvitse kuitenkaan nostaa volyymia huutoon asti vierustoverin kanssa tarinoidakseen. Kuljettajan kannalta matkanteko on leppoisaa. M Sportin istuin on tukeva ja hyvin säädettävissä, reisituki on kiitettävä, ja sivutuen saa säädettyä mukavaksi suurempikokoisellekin kuljettajalle. BMW:lle tuttuun tapaan 8-portainen Steptronic-vaihteisto vastaa pyyntöihin nopeasti ja vaihtaa huomaamattomasti.Kelirikon runtelemilla maanteillä M Sport ei ole parhaimmillaan, alustan pintakovuus tulee esille pienehköistä töyssyistä koostuvaa tietä ajaessa. 80 km/h nopeudessa pienemmätkin epätasaisuudet aiheuttavat teräviä pomppuja ohjaamoon.Sohjoiselle metsäautotielle siirryttäessä monttujen välissä pujotteleminen alkaa turhauttaa, lähes kävelyvauhdissakin liikkuminen tuntuu aikamoiselta rynkytykseltä. Neliveto toimii kuitenkin sohjossa erinomaisesti, eikä auto lähde puskemaan missään tilanteessa.Tilaakin löytyySisätiloiltaan 3-sarjan Touring on luokassaan kiitettävä. Neljä noin 185-senttimetristä aikuista matkustaa mukavasti ilman suurempaa tinkimistä jalkatilasta, eikä viideskään kyytiläinen tee istumisesta kohtuuttoman tuskallista. Tavaratilaan, joka on 20 litraa porrasperämallia suurempi, saa mahtumaan ruokaostokset erinomaisesti, eivätkä yhden päivän metsästysreissutarpeetkaan tee tuskaa. Pidemmälle matkalle lähdettäessä tavaratilan peitteen ja kuormaverkon irrottaminen tulee nopeasti vastaan, ja pyöräkotelot kaventavat suurimman osan tavaratilasta turhan kapeaksi sählymailaa pidempien esineiden kuljettamiseen.Hieman syletystä aiheuttaa myös koeajoauton hinta, 72 421 euroa on iso tukku rahaa tämän segmentin autosta – hyvistä varusteista huolimatta. M Sport -malliston lähtöhinta, 54 510 euroa, kuulostaa jo huomattavasti oikeammalta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 320d xDrive Touring Business M Sport Hinta alkaen 54 510 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 421 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous