Ajoneuvot | Moottoriurheilu | 8.9.2019

Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä

Toyota Yaris WRC:n kyytiin pääseminen on ainutlaatuinen kokemus. Vauhti on hurjaa, mutta kokeneen Kris Meeken auton käsittely muuttaa jännityksen nautinnoksi erittäin nopeasti.

Jaa artikkeli

Keski-Suomen sydänmailla syke nousee kovaa tahtia Toyota Yaris WRC:n paahtaessa ohitse, vaikka nopeus näyttää normaalia hitaammalta. Kyseessä on elokuun alku, tosin Neste Ralli 2019 on päättynyt päivää aikaisemmin Ott Tänakin voitonjuhliin. Tommi Mäkisen kolmen kuljettajan kopla jatkaa kuitenkin töitään välittömästi rallin jälkeen, toimittajien kyyditsemisen muodossa.

Lopulta tulee oma vuoro vetää ajovarusteet ylle. Aikataulu on tiheä, sillä samalla kun yksi vieras on kyydissä reitillä, seuraava on jo valmiiksi puettu autoon istutettavaksi, ja kolmas aloittaa pukemaan varusteita. Hieman liian suuriin haalareihin sujahtaa helposti, ja sopivan jämkän kypärän hihna suljetaan normaalilla tupla-D-kiinnityksellä. Lopuksi henkilökunta laittaa Hans-niskatuen kypärään kiinni.

Kuljettajanani toimiva Kris Meeke kurvaa Yariksen pihaan, ja on aika nousta kyytiin.

Turvallisuuden tuntee

Massiivisten turvakaarien taakse könyämisen jälkeen kuppi-istuin tuntuu yllättävän miellyttävältä. Henkilökunta kiinnittää tottuneesti kuusipistevyöt kertalaakilla sopivalle kireydelle, ja olo on yhtäkkiä turvattu. Nopea kädenpuristus Meeken kanssa sekä tarkistus, että kaikki on hyvin, minkä jälkeen Yariksen vaihde kolahtaa sisään.

Kiihtyvyys tuntuu samalta kuin etukäteen kuvittelinkin – siis mielettömältä.

Kris Meeke oli kyydityspäivänä hyvällä tuulella pieleen menneestä Neste Rallista huolimatta.

Ojanpientareen risukko vilisee silmissä hurjaan tahtiin ja selkä liimautuu istuimeen. Jyrkän näköinen kahden mutkan yhdistelmä lähenee näkökentässä, eikä kuljettaja tee elettäkään jarruttaakseen. Tässä vaiheessa tekisi mieli ottaa vaistomaisesti kiinni ’’pelkääjän kahvasta’’, jos sellainen autossa olisi.

Lopulta, kun usko riittävään hidastumiseen on loppunut useita sekunteja aikaisemmin, Meeke vain sitoo jarrulla auton mutkaan ja vetää sen lävitse urku auki. Tämän jälkeen luotto kuljettajaan kasvaa loputtomaksi: auto on ammattilaiselle kuin osa omaa kehoa.

Kyyti on unohtumatonta. Suljetun pätkän päässä auto kääntyy käsijarrulla 180 astetta. Meeke selittää jatkuvansa pian takaisin päin, kunhan pöly ensin hieman laskeutuu ja kuski tarkistaa kaiken olevan kunnossa.

Sama pikakelaus toiseen suuntaan, ja Yaris kaartaa takaisin maalaistalon pihaan. Kolmisen minuuttia kestäneen ajon jälkeen olo on tyhjentynyt, tässäkö tämä nyt oli? Lämpimän kädenpuristuksen toisinto, vyöt auki ja ulos autosta. Ainutlaatuinen kyyditys on nyt ainoastaan muisto, joka tuskin aivan hetkessä himmenee.

Muita kokemuksia ralliautojen kyydityksistä:

Jaa artikkeli

Keskustelu