8.9.2019 Ajoneuvot Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris WRC:n kyytiin pääseminen on ainutlaatuinen kokemus. Vauhti on hurjaa, mutta kokeneen Kris Meeken auton käsittely muuttaa jännityksen nautinnoksi erittäin nopeasti. Keski-Suomen sydänmailla syke nousee kovaa tahtia Toyota Yaris WRC:n paahtaessa ohitse, vaikka nopeus näyttää normaalia hitaammalta. Kyseessä on elokuun alku, tosin Neste Ralli 2019 on päättynyt päivää aikaisemmin Ott Tänakin voitonjuhliin. Tommi Mäkisen kolmen kuljettajan kopla jatkaa kuitenkin töitään välittömästi rallin jälkeen, toimittajien kyyditsemisen muodossa. Lopulta tulee oma vuoro vetää ajovarusteet ylle. Aikataulu on tiheä, sillä samalla kun yksi vieras on kyydissä reitillä, seuraava on jo valmiiksi puettu autoon istutettavaksi, ja kolmas aloittaa pukemaan varusteita. Hieman liian suuriin haalareihin sujahtaa helposti, ja sopivan jämkän kypärän hihna suljetaan normaalilla tupla-D-kiinnityksellä. Lopuksi henkilökunta laittaa Hans-niskatuen kypärään kiinni. Kuljettajanani toimiva Kris Meeke kurvaa Yariksen pihaan, ja on aika nousta kyytiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallisuuden tuntee Massiivisten turvakaarien taakse könyämisen jälkeen kuppi-istuin tuntuu yllättävän miellyttävältä. Henkilökunta kiinnittää tottuneesti kuusipistevyöt kertalaakilla sopivalle kireydelle, ja olo on yhtäkkiä turvattu. Nopea kädenpuristus Meeken kanssa sekä tarkistus, että kaikki on hyvin, minkä jälkeen Yariksen vaihde kolahtaa sisään. Kiihtyvyys tuntuu samalta kuin etukäteen kuvittelinkin – siis mielettömältä. Kris Meeke oli kyydityspäivänä hyvällä tuulella pieleen menneestä Neste Rallista huolimatta. Ojanpientareen risukko vilisee silmissä hurjaan tahtiin ja selkä liimautuu istuimeen. Jyrkän näköinen kahden mutkan yhdistelmä lähenee näkökentässä, eikä kuljettaja tee elettäkään jarruttaakseen. Tässä vaiheessa tekisi mieli ottaa vaistomaisesti kiinni ’’pelkääjän kahvasta’’, jos sellainen autossa olisi. Lopulta, kun usko riittävään hidastumiseen on loppunut useita sekunteja aikaisemmin, Meeke vain sitoo jarrulla auton mutkaan ja vetää sen lävitse urku auki. Tämän jälkeen luotto kuljettajaan kasvaa loputtomaksi: auto on ammattilaiselle kuin osa omaa kehoa. Kyyti on unohtumatonta. Suljetun pätkän päässä auto kääntyy käsijarrulla 180 astetta. Meeke selittää jatkuvansa pian takaisin päin, kunhan pöly ensin hieman laskeutuu ja kuski tarkistaa kaiken olevan kunnossa. Sama pikakelaus toiseen suuntaan, ja Yaris kaartaa takaisin maalaistalon pihaan. Kolmisen minuuttia kestäneen ajon jälkeen olo on tyhjentynyt, tässäkö tämä nyt oli? Lämpimän kädenpuristuksen toisinto, vyöt auki ja ulos autosta. Ainutlaatuinen kyyditys on nyt ainoastaan muisto, joka tuskin aivan hetkessä himmenee. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Muita kokemuksia ralliautojen kyydityksistä: Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Arctic Lapland Rally: Škoda Fabia R5 -ralliauton kyydissä – huikea kokemus Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Yksityiskohtaisemmin ralliauton kyydistä Puuppolassa voi lukea Moottorista 9/2019, joka ilmestyi 28.8. Sähköinen näköislehti on saatavilla Lehtiluukun valikoimassa. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?