8.9.2019 Ajoneuvot Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris WRC:n kyytiin pääseminen on ainutlaatuinen kokemus. Vauhti on hurjaa, mutta kokeneen Kris Meeken auton käsittely muuttaa jännityksen nautinnoksi erittäin nopeasti. Keski-Suomen sydänmailla syke nousee kovaa tahtia Toyota Yaris WRC:n paahtaessa ohitse, vaikka nopeus näyttää normaalia hitaammalta. Kyseessä on elokuun alku, tosin Neste Ralli 2019 on päättynyt päivää aikaisemmin Ott Tänakin voitonjuhliin. Tommi Mäkisen kolmen kuljettajan kopla jatkaa kuitenkin töitään välittömästi rallin jälkeen, toimittajien kyyditsemisen muodossa.Lopulta tulee oma vuoro vetää ajovarusteet ylle. Aikataulu on tiheä, sillä samalla kun yksi vieras on kyydissä reitillä, seuraava on jo valmiiksi puettu autoon istutettavaksi, ja kolmas aloittaa pukemaan varusteita. Hieman liian suuriin haalareihin sujahtaa helposti, ja sopivan jämkän kypärän hihna suljetaan normaalilla tupla-D-kiinnityksellä. Lopuksi henkilökunta laittaa Hans-niskatuen kypärään kiinni.Kuljettajanani toimiva Kris Meeke kurvaa Yariksen pihaan, ja on aika nousta kyytiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuuden tunteeMassiivisten turvakaarien taakse könyämisen jälkeen kuppi-istuin tuntuu yllättävän miellyttävältä. Henkilökunta kiinnittää tottuneesti kuusipistevyöt kertalaakilla sopivalle kireydelle, ja olo on yhtäkkiä turvattu. Nopea kädenpuristus Meeken kanssa sekä tarkistus, että kaikki on hyvin, minkä jälkeen Yariksen vaihde kolahtaa sisään.Kiihtyvyys tuntuu samalta kuin etukäteen kuvittelinkin – siis mielettömältä.Kris Meeke oli kyydityspäivänä hyvällä tuulella pieleen menneestä Neste Rallista huolimatta.Ojanpientareen risukko vilisee silmissä hurjaan tahtiin ja selkä liimautuu istuimeen. Jyrkän näköinen kahden mutkan yhdistelmä lähenee näkökentässä, eikä kuljettaja tee elettäkään jarruttaakseen. Tässä vaiheessa tekisi mieli ottaa vaistomaisesti kiinni ’’pelkääjän kahvasta’’, jos sellainen autossa olisi.Lopulta, kun usko riittävään hidastumiseen on loppunut useita sekunteja aikaisemmin, Meeke vain sitoo jarrulla auton mutkaan ja vetää sen lävitse urku auki. Tämän jälkeen luotto kuljettajaan kasvaa loputtomaksi: auto on ammattilaiselle kuin osa omaa kehoa.Kyyti on unohtumatonta. Suljetun pätkän päässä auto kääntyy käsijarrulla 180 astetta. Meeke selittää jatkuvansa pian takaisin päin, kunhan pöly ensin hieman laskeutuu ja kuski tarkistaa kaiken olevan kunnossa.Sama pikakelaus toiseen suuntaan, ja Yaris kaartaa takaisin maalaistalon pihaan. Kolmisen minuuttia kestäneen ajon jälkeen olo on tyhjentynyt, tässäkö tämä nyt oli? Lämpimän kädenpuristuksen toisinto, vyöt auki ja ulos autosta. Ainutlaatuinen kyyditys on nyt ainoastaan muisto, joka tuskin aivan hetkessä himmenee.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Muita kokemuksia ralliautojen kyydityksistä: Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Arctic Lapland Rally: Škoda Fabia R5 -ralliauton kyydissä – huikea kokemus Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Yksityiskohtaisemmin ralliauton kyydistä Puuppolassa voi lukea Moottorista 9/2019, joka ilmestyi 28.8. Sähköinen näköislehti on saatavilla Lehtiluukun valikoimassa. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää