8.9.2019 Ajoneuvot Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris WRC:n kyytiin pääseminen on ainutlaatuinen kokemus. Vauhti on hurjaa, mutta kokeneen Kris Meeken auton käsittely muuttaa jännityksen nautinnoksi erittäin nopeasti. Keski-Suomen sydänmailla syke nousee kovaa tahtia Toyota Yaris WRC:n paahtaessa ohitse, vaikka nopeus näyttää normaalia hitaammalta. Kyseessä on elokuun alku, tosin Neste Ralli 2019 on päättynyt päivää aikaisemmin Ott Tänakin voitonjuhliin. Tommi Mäkisen kolmen kuljettajan kopla jatkaa kuitenkin töitään välittömästi rallin jälkeen, toimittajien kyyditsemisen muodossa.Lopulta tulee oma vuoro vetää ajovarusteet ylle. Aikataulu on tiheä, sillä samalla kun yksi vieras on kyydissä reitillä, seuraava on jo valmiiksi puettu autoon istutettavaksi, ja kolmas aloittaa pukemaan varusteita. Hieman liian suuriin haalareihin sujahtaa helposti, ja sopivan jämkän kypärän hihna suljetaan normaalilla tupla-D-kiinnityksellä. Lopuksi henkilökunta laittaa Hans-niskatuen kypärään kiinni.Kuljettajanani toimiva Kris Meeke kurvaa Yariksen pihaan, ja on aika nousta kyytiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuuden tunteeMassiivisten turvakaarien taakse könyämisen jälkeen kuppi-istuin tuntuu yllättävän miellyttävältä. Henkilökunta kiinnittää tottuneesti kuusipistevyöt kertalaakilla sopivalle kireydelle, ja olo on yhtäkkiä turvattu. Nopea kädenpuristus Meeken kanssa sekä tarkistus, että kaikki on hyvin, minkä jälkeen Yariksen vaihde kolahtaa sisään.Kiihtyvyys tuntuu samalta kuin etukäteen kuvittelinkin – siis mielettömältä.Kris Meeke oli kyydityspäivänä hyvällä tuulella pieleen menneestä Neste Rallista huolimatta.Ojanpientareen risukko vilisee silmissä hurjaan tahtiin ja selkä liimautuu istuimeen. Jyrkän näköinen kahden mutkan yhdistelmä lähenee näkökentässä, eikä kuljettaja tee elettäkään jarruttaakseen. Tässä vaiheessa tekisi mieli ottaa vaistomaisesti kiinni ’’pelkääjän kahvasta’’, jos sellainen autossa olisi.Lopulta, kun usko riittävään hidastumiseen on loppunut useita sekunteja aikaisemmin, Meeke vain sitoo jarrulla auton mutkaan ja vetää sen lävitse urku auki. Tämän jälkeen luotto kuljettajaan kasvaa loputtomaksi: auto on ammattilaiselle kuin osa omaa kehoa.Kyyti on unohtumatonta. Suljetun pätkän päässä auto kääntyy käsijarrulla 180 astetta. Meeke selittää jatkuvansa pian takaisin päin, kunhan pöly ensin hieman laskeutuu ja kuski tarkistaa kaiken olevan kunnossa.Sama pikakelaus toiseen suuntaan, ja Yaris kaartaa takaisin maalaistalon pihaan. Kolmisen minuuttia kestäneen ajon jälkeen olo on tyhjentynyt, tässäkö tämä nyt oli? Lämpimän kädenpuristuksen toisinto, vyöt auki ja ulos autosta. Ainutlaatuinen kyyditys on nyt ainoastaan muisto, joka tuskin aivan hetkessä himmenee.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Muita kokemuksia ralliautojen kyydityksistä: Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Arctic Lapland Rally: Škoda Fabia R5 -ralliauton kyydissä – huikea kokemus Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Yksityiskohtaisemmin ralliauton kyydistä Puuppolassa voi lukea Moottorista 9/2019, joka ilmestyi 28.8. Sähköinen näköislehti on saatavilla Lehtiluukun valikoimassa. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?