25.2.2017

Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5

Jesse Turunen

Rallin SM-sarja vahvistuu, kun kilpaan liittyy uusi Hyundai i20 R5.

Edessä häämöttää mutka, joka auton vauhtiin nähden vaikuttaa varsin jyrkältä. Vieressäni kuljettajan paikalla istuva Jesse Turunen ei selkeästi jaa huolta kanssani. Rallilupaus pitää kaasun pohjassa vielä toista sekuntia. Näpäytys jarrua, auto lievään luisuun ja veto päällä mutkan läpi, kaikki sujuu eleettömästi.

Jesse Turunen

Tunnelma Hyundai i20 R5:n sisällä on kuin simulaattorissa. Tienpinnan röykyt ja suuretkin heitot jäävät jonnekin alustan uumeniin, menoa voi sanoa jopa mukavaksi. Tunne on varmasti tuttu kaikille ensikertaa ralliauton kyydissä matkaaville, ralliammattilaisille se on itsestään selvyys.

Turusen ajoa leimaa jouheus, vaikka alla oleva auto on uusi ja vieras. Ensimmäisen kerran hän ajoi autoa edellisenä päivänä. Se oli myös i20 R5:n ensiesiintyminen lumella.

Jesse Turunen on rallin SM4-luokan hallitseva mestari. Tänä vuonna alla on Rallybaron-tiimin uusi R5-luokan Hyundai i20, ensimmäinen laatuaan Pohjoismaissa. Samolla R5-luokan autoilla kilpaillaan WRC-sarjan yhteydessä ajettavassa WRC2-luokassa, jonka mestaruuden vei viime vuonna Esapekka Lappi kartturinsa Janne Fermin kanssa Škoda Fabia R5:llä.

Rallybaronin Hyundai i20 R5 on ensimmäinen laatuaan Suomessa. R5-luokitus tarkoittaa heti Toyota Yaris WRC:n ja muiden ykköstykkien jälkeen kovinta luokitusta. Kyse on nelivetoisesta 285 hevosvoimaisesta autosta, jonka kehitystyössä ovat auttaneet Hyundai Motorsportin kärkinimet Thierry Neuville, Dani Sordo ja Hayden Paddon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai i20 R5

 

Jesse Turunen

Moottori: 1,6-litrainen turboahdettu
Teho: 285 hv
Vääntö: 420 Nm
Vaihteisto: 5-vaihteinen sekventiaali
Voimansiirto: Neliveto, etu- ja takatasauspyörästön lukot
Alusta: Bigem
Paino: 1230 kg

– Ajaessa huomaa, ettei kehityksessä ole tehty kompromisseja. Tuntuman tiehen syntyi todella nopeasti, hymyilevä Turunen kertoo.

– Vanhempiin nelivetoisiin ralliautoihin verrattuna tämä on todella ketterä, hän jatkaa.

R5-luokan ralliauton joustovarat ovat todella suuret.

Suomen ensimmäinen Hyundai i20 R5 liittyy kovaan joukkoon, jossa auton haastavat muun muassa Škoda Fabia R5, Citroën DS5 R5 ja Peugeot 208 T16 R5. Ensimmäisen kerran i20 R5 ja Jesse Turunen pääsevät tositoimiin Tahko SM-rallissa 10–11. maaliskuuta. Onnea Jesse Turuselle, Hyundai i20 R5:lle ja kilpakumppaneille koko kaudelle!

Jesse Turunen

Rallin SM-sarjan kilpailukalenteri vuodelle 2017

Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 26–28.1.
SM Vaakuna-ralli, Mikkeli 17–18.2.
Tahko SM-ralli, Nilsiä 10–11.3.
Riihimäki-ralli, Riihimäki 19–20.5.
SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 9.–10.6.
Uusikaupunki-ralli, Uusikaupunki 8.–9.9.
Lake City Ralli, Tampere, 29.–30.9.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Korjaus 26.2.2017 klo 13:05: Esapekka Lapin kartturi on tietysti Janne Ferm eikä Teemu Suninen. Lake City Ralli ajetaan Tampereella eikä Lahdessa.

Luetuimmat