28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Teksti Manu Tuppurainen Kuva Karoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Karoo Camper -retkeilyvaunussa on retkeilyauton tilat ilman auton kallista tekniikkaa. Vaunu on herättänyt paljon kiinnostusta muun muassa sen muunneltavuuden vuoksi Suomen lisäksi myös Saksassa ja Norjassa. Vielä ei pidä innostua liikaa, sillä suomalaista alkuperää olevaa Karoo Camper -retkeilyvaunua ei saa vielä liikenteeseen tulevalle caravan-kaudelle. Karoo Camper on vasta prototyyppiasteella, mutta sen ennakkomyynti on käynnissä. Ensimmäinen tieliikenteeseen soveltuva esituotannon vaunu valmistuu tämän vuoden aikana. Vaunun ensimmäinen piensarja valmistuu vuonna 2025 ja vaunun ennakkotilanneet asiakkaat saavat vaununsa vuonna 2026. Yhtiöllä on valmiina yksi prototyyppi, jossa he pystyvät testaamaan niin tila- kuin teknisiäkin ratkaisuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenossa tuotantoonVaikka Karoo Camperia ei vielä ole valmiina tuotteena, sen verran se on kuitenkin saanut kiinnostusta niin sijoittajien kuin ostajienkin keskuudessa, että yrityksen toimitusjohtaja Pyry Huhtala lupaa sen menevän tuotantoon.– Nämä ajat ovat sellaiset, että sijoittajien raha on tiukassa kaikilla toimialoilla ja sekin toisaalta osoittaa, että meidän tuote on kiinnostava, koska onnistuimme ensimmäisessä rahoituskierroksessa täysin tavoitteiden mukaisesti, Huhtala sanoo.Karoo järjesti ensimmäisen rahoituskierroksen viime syksynä, jonka jälkeen sen markkinointi on alkanut.Sijoittajien lisäksi yksityiset kuluttajat ovat olleet kiinnostuneita Karoosta. Yhtiö aloitti ennakkotilauksien vastaanottamisen helmikuun lopussa ja kauppaa on syntynyt heti ensimmäisestä päivästä lähtien.Suoraan isoille markkinoilleKaroo tähtää suoraan kansainväliselle markkinalle.– Saksa on ylivoimaisesti Euroopan suurin matkailuvaunujen markkina-alue, siellä on noin kolmannes koko Euroopan markkinasta. Norjan markkina on myös mielenkiintoinen, siellä on jo noin neljännes sähköautoja autokannasta. Lisäksi norjalaiset ovat ulkoilmakansaa ja siellä on myös pienemmät tiet, joissa isoimmilla yhdistelmillä liikkuminen voi olla haasteellisempaa. Suomen lisäksi tähtäsimme näihin maihin ennakkomarkkinoinnissa ja kaikista näistä maista on tullut kauppaa, Huhtala iloitsee.Huhtalan mukaan yhtiö sai ennakkomarkkinoinnin pohjalta myös erittäin hyvän kokonaiskuvan siitä, että heidän tuotteelle on oikeasti kysyntää markkinalla.Pienempi ilmanvastusKaroossa yksi merkittävä tekijä onkin se, että vaunu on suunniteltu esimerkiksi suoraan sähköauton perään, sen muotoilu pitäisi vähentää ilmanvastusta noin 51 prosenttia perinteisiin matkailuvaunuihin verrattuna ja näin ollen säästää vetoauton kulutusta, kulki se sitten millä polttoaineella tahansa. Sähköauton kohdalla vedettävän vaunun aerodynamiikalla on suurempi merkitys, koska sähköauton hyötysuhde on paljon suurempi kuin polttomoottoriauton ja pienikin muutos ajokelissä, tai vaikka perävaunun kytkeminen sähköauton perään saa auton energiankulutuksen sekä toimintasäteen muuttumaan oleellisesti.Karoo Camper on aerodynaamiselta koriltaan noin 4,2 metriä pitkä ja 2,2 metriä korkea retkeilyvaunu, jonka sisätiloihin mahtuu yhdellä sanalla sanottuna ”paljon” kaikenlaista.– Karoo eroaa muista vastaavista siten, että me näemme sen olevan uuden sukupolven retkeilyvaunu, joka eroaa usealla eri tavalla muista vastaavista. Karoossa yhdistyvät käytännöllisyys, mukavuus ja tyyli ainutlaatuisella tavalla, Huhtala kertoo yhtiönsä tuotteesta.Karoon sisätiloissa on makuuhuoneeksi muuntuvan oleskelutilan, jossa on makuupaikat kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Lasten vuode laskeutuu sen katosta. Lisäksi Karoossa on myös WC sekä keittiö. Keittiö on vedettävissä vaunun ulkopuolelle sen kyljestä, jolloin kokkailun voi hoitaa vaikka markiisin alla ulkona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMobiilisovelluksella voi hallita vaikka lukitustaKaroo Adventure Camperissa saa myös kokonaisen sivuseinän saa auki, joka luo yhteyden ulkomaailmaan sekä ympäröivään luontoon. Isoista ikkunoista voi ihailla ympäröivää maailmaa vaikka talvellakin revontulien loimottaessa, sillä eristetty tila ja lämmitysjärjestelmä kanssa mahdollistaa myös talvimatkailun.– Karoo Adventure -retkeilyvaunun hallinta onnistuu mobiilisovelluksella, joka mahdollistaa vaunun etäohjauksen, valaistuksen, lukituksen ja tilatietojen seuraamisen. Karoo-retkeilyvaunussa on perinteisistä vaunuista poiketen myös sähkölukitukset, Huhtala sanoo.Sen lisäksi Karoo Camperiin saa erilaisia lisävarusteita, jotta erilaiset harrastusvälineet saa mukaan reissuille mukaan. Lisävarusteisten moduleiden avulla Karoon ympärillä olevaa katettua leiripaikkaa voi laajentaa pinta-alaltaan jopa 21 neliömetriin saakka.Karossa on myös peräti 6 kilowattitunnin akku, akku on noin viisi kertaa isompi kuin retkeilyvaunuissa yleensä. Ison akun ja aurinkopaneeleiden ansiosta Karoo on todella omavarainen sähkön suhteen pidempiäkin aikoja. Iso akku mahdollistaa esimerkiksi sähköpyörien lataamiset vaikka siirtyminen aikana.– Markkinatrendi on tällä hetkellä sellainen, että erilaisia sähkölaitteita kulkee reissuissa mukana, Huhtala perustelee ison akun kokoa.Karoon oleskelutila onkin sellainen, että siinä voi matkustamisen aikana kuljettaa vaikka pari maastopyörääkin.Tähtää sarjatuotantoonSen lisäksi, että Karoo on täysin suomalaisomisteinen yhtiö, sen pääsuunnittelija on myös suomalainen. Huhtalan mukana suunnitteluun on osallistunut myös iso kansainvälinen tiimi, joilla on kokemusta suunnittelusta esimerkiksi maailman merkittävillä autovalmistajilla.Yhtiössä uskotaan vahvasti Karoon menestykseen markkinalla ja Huhtala näkee, että viiden vuoden päästä Karoo Camperin valmistusmäärät ovat jo tuhansia vaunuja.Karoon valmistus pidetään ainakin aluksi Suomessa. Valmistus muualla voi tulla myöhemmin kysymykseen – Huhtalan mukaan tässä ratkaisevat myös logistiset kysymykset.– Sarjavalmistuksen osalta ei ole tehty lopullista päätöstä, markkinatodiste vaikuttaa siihen, missä päin on kysyntää, niin siellä lähellä sitä kannattaa myös valmistaa. Suomi on hankala paikka logistisesti ja logistiikka vaikuttaa merkittävästi myös yrityksen kannattavuuteen, Huhtala sanoo.Karoo Camperin alkaen hinta ilman lisävarusteita on 29 900 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2025 Automatkailu Uusien matkailuajoneuvojen kaupassa hiljaisempaa 20.6.2025 Testit Moottori 100 vuotta: matkailuvaunu väistökokeessa – ei vara vaunua kaada 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 1.2.2025 Yleinen Telttakattoinen Volkswagen California tulee Suomeen nelivetoisena lataushybridinä 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen