28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Teksti Manu Tuppurainen Kuva Karoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Karoo Camper -retkeilyvaunussa on retkeilyauton tilat ilman auton kallista tekniikkaa. Vaunu on herättänyt paljon kiinnostusta muun muassa sen muunneltavuuden vuoksi Suomen lisäksi myös Saksassa ja Norjassa. Vielä ei pidä innostua liikaa, sillä suomalaista alkuperää olevaa Karoo Camper -retkeilyvaunua ei saa vielä liikenteeseen tulevalle caravan-kaudelle. Karoo Camper on vasta prototyyppiasteella, mutta sen ennakkomyynti on käynnissä. Ensimmäinen tieliikenteeseen soveltuva esituotannon vaunu valmistuu tämän vuoden aikana. Vaunun ensimmäinen piensarja valmistuu vuonna 2025 ja vaunun ennakkotilanneet asiakkaat saavat vaununsa vuonna 2026. Yhtiöllä on valmiina yksi prototyyppi, jossa he pystyvät testaamaan niin tila- kuin teknisiäkin ratkaisuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenossa tuotantoonVaikka Karoo Camperia ei vielä ole valmiina tuotteena, sen verran se on kuitenkin saanut kiinnostusta niin sijoittajien kuin ostajienkin keskuudessa, että yrityksen toimitusjohtaja Pyry Huhtala lupaa sen menevän tuotantoon.– Nämä ajat ovat sellaiset, että sijoittajien raha on tiukassa kaikilla toimialoilla ja sekin toisaalta osoittaa, että meidän tuote on kiinnostava, koska onnistuimme ensimmäisessä rahoituskierroksessa täysin tavoitteiden mukaisesti, Huhtala sanoo.Karoo järjesti ensimmäisen rahoituskierroksen viime syksynä, jonka jälkeen sen markkinointi on alkanut.Sijoittajien lisäksi yksityiset kuluttajat ovat olleet kiinnostuneita Karoosta. Yhtiö aloitti ennakkotilauksien vastaanottamisen helmikuun lopussa ja kauppaa on syntynyt heti ensimmäisestä päivästä lähtien.Suoraan isoille markkinoilleKaroo tähtää suoraan kansainväliselle markkinalle.– Saksa on ylivoimaisesti Euroopan suurin matkailuvaunujen markkina-alue, siellä on noin kolmannes koko Euroopan markkinasta. Norjan markkina on myös mielenkiintoinen, siellä on jo noin neljännes sähköautoja autokannasta. Lisäksi norjalaiset ovat ulkoilmakansaa ja siellä on myös pienemmät tiet, joissa isoimmilla yhdistelmillä liikkuminen voi olla haasteellisempaa. Suomen lisäksi tähtäsimme näihin maihin ennakkomarkkinoinnissa ja kaikista näistä maista on tullut kauppaa, Huhtala iloitsee.Huhtalan mukaan yhtiö sai ennakkomarkkinoinnin pohjalta myös erittäin hyvän kokonaiskuvan siitä, että heidän tuotteelle on oikeasti kysyntää markkinalla.Pienempi ilmanvastusKaroossa yksi merkittävä tekijä onkin se, että vaunu on suunniteltu esimerkiksi suoraan sähköauton perään, sen muotoilu pitäisi vähentää ilmanvastusta noin 51 prosenttia perinteisiin matkailuvaunuihin verrattuna ja näin ollen säästää vetoauton kulutusta, kulki se sitten millä polttoaineella tahansa. Sähköauton kohdalla vedettävän vaunun aerodynamiikalla on suurempi merkitys, koska sähköauton hyötysuhde on paljon suurempi kuin polttomoottoriauton ja pienikin muutos ajokelissä, tai vaikka perävaunun kytkeminen sähköauton perään saa auton energiankulutuksen sekä toimintasäteen muuttumaan oleellisesti.Karoo Camper on aerodynaamiselta koriltaan noin 4,2 metriä pitkä ja 2,2 metriä korkea retkeilyvaunu, jonka sisätiloihin mahtuu yhdellä sanalla sanottuna ”paljon” kaikenlaista.– Karoo eroaa muista vastaavista siten, että me näemme sen olevan uuden sukupolven retkeilyvaunu, joka eroaa usealla eri tavalla muista vastaavista. Karoossa yhdistyvät käytännöllisyys, mukavuus ja tyyli ainutlaatuisella tavalla, Huhtala kertoo yhtiönsä tuotteesta.Karoon sisätiloissa on makuuhuoneeksi muuntuvan oleskelutilan, jossa on makuupaikat kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Lasten vuode laskeutuu sen katosta. Lisäksi Karoossa on myös WC sekä keittiö. Keittiö on vedettävissä vaunun ulkopuolelle sen kyljestä, jolloin kokkailun voi hoitaa vaikka markiisin alla ulkona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMobiilisovelluksella voi hallita vaikka lukitustaKaroo Adventure Camperissa saa myös kokonaisen sivuseinän saa auki, joka luo yhteyden ulkomaailmaan sekä ympäröivään luontoon. Isoista ikkunoista voi ihailla ympäröivää maailmaa vaikka talvellakin revontulien loimottaessa, sillä eristetty tila ja lämmitysjärjestelmä kanssa mahdollistaa myös talvimatkailun.– Karoo Adventure -retkeilyvaunun hallinta onnistuu mobiilisovelluksella, joka mahdollistaa vaunun etäohjauksen, valaistuksen, lukituksen ja tilatietojen seuraamisen. Karoo-retkeilyvaunussa on perinteisistä vaunuista poiketen myös sähkölukitukset, Huhtala sanoo.Sen lisäksi Karoo Camperiin saa erilaisia lisävarusteita, jotta erilaiset harrastusvälineet saa mukaan reissuille mukaan. Lisävarusteisten moduleiden avulla Karoon ympärillä olevaa katettua leiripaikkaa voi laajentaa pinta-alaltaan jopa 21 neliömetriin saakka.Karossa on myös peräti 6 kilowattitunnin akku, akku on noin viisi kertaa isompi kuin retkeilyvaunuissa yleensä. Ison akun ja aurinkopaneeleiden ansiosta Karoo on todella omavarainen sähkön suhteen pidempiäkin aikoja. Iso akku mahdollistaa esimerkiksi sähköpyörien lataamiset vaikka siirtyminen aikana.– Markkinatrendi on tällä hetkellä sellainen, että erilaisia sähkölaitteita kulkee reissuissa mukana, Huhtala perustelee ison akun kokoa.Karoon oleskelutila onkin sellainen, että siinä voi matkustamisen aikana kuljettaa vaikka pari maastopyörääkin.Tähtää sarjatuotantoonSen lisäksi, että Karoo on täysin suomalaisomisteinen yhtiö, sen pääsuunnittelija on myös suomalainen. Huhtalan mukana suunnitteluun on osallistunut myös iso kansainvälinen tiimi, joilla on kokemusta suunnittelusta esimerkiksi maailman merkittävillä autovalmistajilla.Yhtiössä uskotaan vahvasti Karoon menestykseen markkinalla ja Huhtala näkee, että viiden vuoden päästä Karoo Camperin valmistusmäärät ovat jo tuhansia vaunuja.Karoon valmistus pidetään ainakin aluksi Suomessa. Valmistus muualla voi tulla myöhemmin kysymykseen – Huhtalan mukaan tässä ratkaisevat myös logistiset kysymykset.– Sarjavalmistuksen osalta ei ole tehty lopullista päätöstä, markkinatodiste vaikuttaa siihen, missä päin on kysyntää, niin siellä lähellä sitä kannattaa myös valmistaa. Suomi on hankala paikka logistisesti ja logistiikka vaikuttaa merkittävästi myös yrityksen kannattavuuteen, Huhtala sanoo.Karoo Camperin alkaen hinta ilman lisävarusteita on 29 900 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 27.9.2024 Caravan-messut Lahti Caravan 2024: Off road -mallien kysyntä kasvaa koko ajan – se tuo myös matkailuautoharrastukseen koko ajan uutta väkeä 27.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Volkswagen päivitti Grand California -malliaan – ja saattaa jysäyttää jotain ainutlaatuista markkinoille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”