4.5.2024

Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista

Kuva Ferrari

Ferrarin uusi etumoottorinen lippulaiva keskittyy vapaastihengittävän V12:n lumoon.

Ferrari on korvannut mahtavan 812 Superfastin seitsemän vuoden jälkeen vieläkin mahtavammalla mallilla. 12 Cilindri esiteltiin Miami Beachilla 3. toukokuuta 2024 - päivälleen 70 vuotta sen jälkeen, kun Ferrari astui Amerikan markkinoille.

Ferrari on nimennyt kautta historiansa lukuisia mallejaan eri tavoin voimanlähteisiin liittyvien yksityiskohtien mukaan, ja tässäkin ollaan aika tavalla alkukantaisten asioiden kanssa tekemisissä. 12 Cilindri, jossa "12" tulee lausua italialaisittain "dodici", on vain yksi Ferrarin yli 70-vuotisen historiansa aikana valmistamista 12-sylinterisistä autoista, joten pitääkö tässä pelätä, että asian korostuksella viestitään lopun häämöttävän, ainakin täysin sähköistämättömässä muodossa. Ei kuitenkaan mennä tuohon keskusteluun nyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Historiaviittaukset kelpaavat

Ferrarilla on rikas historia, ja siitä kelpaa ammentaa myös 12 Cilindrin visuaaliseen toteutukseen. Vaikka etumoottorisen grand tourerin mittasuhteet ovat hieman lyhentynyttä akseliväliä lukuun ottamatta edeltäjän kanssa suunnilleen samat, monta asiaa korissa on myös muuttunut.

Ensinnäkin 812 Superfastin puhtaasti korinväriset elementit ovat vaihtuneet 12 Cilindrissä dramaattisempaan mustien paneelien käyttöön. Varsinkin kovakattoisessa mallissa takalasin ja mustan katon väliin jäävä korinvärinen muoto on kerrassaan toimiva. Nämä ratkaisut muistuttavat kovasti LaFerrarista, joka kuuluu 12 Cilindrin tavoin Flavio Manzonin & tiimin taidonnäytteisiin.

Niin ikään keulasta löytyy suora, musta paneeli, ja tässä tullaan nyt selkeään ja tarkoitukselliseen viittaukseen vuosina 1968 - 1973 valmistettuun 365GTB/4:ään eli Daytonaan, erääseen tunnetuimmista Ferrarin grand tourereista kautta aikain.

812 Superfastiin nähden muodot ovat kontrastimustan laajasta käytöstä huolimatta jopa levollisemmat ja meluttomammat. Käytössä on reippaasti aiempaa enemmän aktiivista aeroa eli ilmaa ohjaillaan tilanteen mukaan automaattisesti säätyvillä ohjaimilla, aina downforcen maksimoimiseksi ja ilmanvastuksen minimoimiseksi. Takana pyöreät takavaloparit ovat vaihtuneet viirumaisiin, ja keulassa mainittu leveä paneeli yhdistyy huomattavasti aiempaa matalampiin ja kiilamaisempiin ajovaloihin.

Sisällä on tuntuvasti eroavaisuuksia Superfastiin ja samalla huomattavasti yhtäläisyyksiä Purosangueen sekä Romaan, joiden kanssa 12 Cilindri jakaa "tuplaohjaamonsa". Hienoista yksityiskohdista voisi mainita ainakin automaattivaihteiston cancelletto-vaihteenvalitsimen, joka on tehty mukailemaan entisaikaisen käsivaihteiston H-kuviota. Lisäksi lasikatto tuo huomattavasti avaruutta ohjaamoon, jossa ei edelleenkään ole aivan ylettömästi tilaa. Avokattoisessa 12 Cilindri Spiderissa taasen vain taivas on rajana ylöspäin, kirjaimellisesti.

Maailman viimeinen/paras/tehokkain sähköistämätön, vapaastihengittävä bensiinimoottori?

12 Cilindri lainaa voimanlähteensä maltillisten muutosten kera 812 Superfastilta, joka puolestaan lainasi moottorin aikoinaan F12 Berlinettalta, tosin suurentaen sitä 6,3:sta 6,5:een litraan. 12 Cilindrissä tuo 6,5-litrainen V12 on perusmuodossaan tasan samantehoinen kuin 812 Superfastin huippumallissa, 812 Competizionessa. Jos kokonaan ilman turboa tai minkään maailman sähköavustusta aiotaan päästä vielä 610 kilowatin eli 830 hevosvoiman yli, jotain taikatemppuja on tehtävä - tarkoittaen siis mahdollista tulevaa 12 Cilindrin omaa huippumallia.

Yksi moottorin hienouksista on sen huima kierrosalue. Jo 2 500 minuuttikierroksen kohdalla käytettävissä on yli 75 prosenttia (korostan, vapaastihengittävän) moottorin 678 newtonmetrin vääntömomentista. Huippuvääntö saavutetaan 7 250 rpm:ssä ja 830 hevosvoiman huipputeho 9 250 rpm:ssä, vähän ennen kuin rajoitin ottaa vastaan huimassa 9 500 rpm:ssä. Lähes kymmenen tuhannen minuuttikierroksen kohdalla 6,5-litraisen moottorin sisällä vallitsevat käsittämättömät G-voimat, ja moottorin liikkuvien osien kestävyyteen ja keveyteen onkin vaikutettu materiaalivalinnoilla, esimerkiksi mäntien koostuessa kevyestä mutta kestävästä alumiiniseoksesta. Näin pyörivien osien painossa on säästetty jopa 40 prosenttia teräksisiin osiin nähden.

Superfastin lanseerausvuoden eli 2017:n jälkeen eurooppalaiset melustandardit ovat kiristyneet entisestään, mikä on teettänyt paljon työtä, 12 Cilindrin kaltaisen auton kun pitää ilmoittaa itsestään myös äänellään. Uutuudessa ääntä ohjaillaankin parhaan mukaan auton hyttiin kyytiläisten iloksi.

Kuten 812 Superfastissa, myös 12 Cilindrissä vaihdelaatikko sijaitsee takana, vaikuttaen suhteessa 52:48 hienoisesti taakse nojaavaan painojakaumaan. Ferrari on kuitenkin vaihtanut Superfastissa käytetyn 7-lovisen uuteen 8-vaihteiseen, niin ikään Magnan valmistamaan kaksoiskytkinautomaattiin, jonka vaihdot ovat äärimmäisen sulavia.

12 Cilindri painaa muutaman kymmenen kilon verran 812 Superfastia enemmän, kuivapainon ollessa nyt 1 560 kiloa. Näin ollen kiihtyvyys nollasta sataan asettuu 812:n kanssa samoihin 2,9 sekunnin lukemiin. 12 Cilindri kiihtyy lisäksi nollasta kahteensataan 7,8 sekunnissa, huippunopeuden ollessa Ferrarin mukaan "yli" 340 kilometriä tunnissa.

Lähde: Ferrari

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat