11.10.2025 Ajoneuvot Ferrari julkisti ison kasan tietoja ensimmäisestä ”Elettricastaan” – näyttää ottavan sähköauton valmistamisen äärimmäisen tosissaan Teksti Benjamin Helander Kuva Ferrari Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Maailman parhaan energiatiheyden omaavan akun ja neljä sähkömoottoria yli tuhannen hevosvoiman ja pyörille päätyvän 8 000 newtonmetrin kokonaisuudeksi yhdistävä neliovinen sähkö-Ferrari on tarkoitus lanseerata kesällä 2026. Väistämätön on siis tapahtumassa alle vuoden kuluttua, kun Ferrari valmistautuu lanseeraamaan historiansa ensimmäisen täyssähköauton. Tuleva uutuus kulkee tässä vaiheessa työnimellä Elettrica, jonka ihan perus mozzarella-pepperoni-salame -tasoisella italian kielen ymmärrykselläkin varmasti huomaa tarkoittavan "sähköistä". Auton virallisen mallinimen saamme tietää sen lanseeraukseen mennessä. Ennen varsinaista lanseerausta Ferrari tulee paljastamaan myös auton sisäkuvia. Sähkömoottoreista ja akuista Ferrarilla on hybridimalliensa kautta jo yli vuosikymmenen kokemus, ja nyt aika on kypsä käyttöönottamaan kertyneet opit täyssähköautoon, jonka akuston ja sähkömoottorit Ferrari on kehittänyt ja tulee rakentamaan aivan itse. Kaikesta päätellen Ferrari on ottanut ensimmäisen täyssähköautonsa suorastaan haudanvakavasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selvästi takapainoinen neliveto Vasta kesällä 2026 saamme tietää miltä tuleva neliovinen ja nelipaikkainen sähkö-Ferrari näyttää ulkoa ja sisältä, mutta jo tässä vaiheessa Ferrari tuli paljastaneeksi auton voimalinjan lähes jokaista ruuvia ja mutteria myöten. Huipputehoa emme tosin vielä tiedä, mutta se on joka tapauksessa yli 1 000 hevosvoimaa. Ferrari ei ole tyytynyt vähempään kuin että jokaista pyörää kohti löytyy yksi sähkömoottori. Autossa on siis molemmilla akseleilla kaksi sähkömoottoria. Moottoreiden työnjako ja hierarkia on selvä; auto tulee olemaan hyvin takavetopainotteinen, sillä etuakselin sähkömoottorit tuottavat yhteensä 210 kilowattia, kun taas taka-akselilta tulee löytymään jopa 620 kilowattia tehoa. Lisäksi rauhallisessa, sähköä säästävässä ajossa etuakselilta voi kytkeä vedon kokonaan pois. Vääntömomenttia etumoottorit tuottavat auton kolmesta ajotilasta räväkimmällä eli Performance Launch -moodissa 140 newtonmetriä kumpikin, ja takamoottorit vastaavassa tilassa 355 newtonmetriä per moottori. Lisäksi Ferrari mainitsee, että välitysten jälkeen etupyörille päätyy jopa 3 500 newtonmetrin vääntömomentti, ja takapyörille puolestaan jopa 8 000 (kahdeksan tuhannen!) newtonin vääntö. Näitä "lopullisia" vääntölukemia harva autonvalmistaja muuten koskaan missään kertoo. Itse sähkömoottoreista voisi vielä mainita takamoottoreiden jopa 30 000 minuuttikierroksen huippukierrosluvun, johon moottori kykenee teoriassa kiihtymään alle sekunnissa. Edessäkin huippukierrosluku on 25 500 rpm. Ferrarilla on tällekin autolleen varma asiakaskunta, jolle se saa myytyä autot hyvällä katteella. Näin ollen Ferrarilla on ollut huomattavat resurssit luoda ehkäpä maailman paras sähköauto - kyllä, Rolls-Royce Spectrelle tulee vakavasti otettava haastaja. Ferrari tulee käyttämään sähkömoottoreiden komponenteissa mitä parhaimpia materiaaleja. Ja tuhdista 122 kilowattitunnin akusta maranellolaiset ovat saaneet ainakin omien sanojensa mukaan energiatiheydeltään maailman parhaan, 195 wattituntia per kilogramma. Lisäksi Ferrari on ottanut huomioon sähköautoille tähdelliset ympäristönäkökulmat myös auton valmistuksessa. Nimittäin jopa 75 prosenttia Elettrican alustaan ja koriin käytettävästä alumiinista tullaan hankkimaan kierrätyslähteistä. Ferrarin mukaan ratkaisu vähentää autoyksilön valmistuksesta syntyviä hiilidioksidipäästöjä 6,7 tonnin edestä. Mitä muuta tiedämme? Ferrari julkisti työnimi Elettricasta tässä vaiheessa runsaasti teknisiä tietoja, joilla tätä mullistavaa sähköautouuttuutta voi hahmottaa jo aika hyvin ennakkoon. Mitenkään siroksi Ferrari ei ole edes yrittänyt lähteä sähköistä grand toureriaan tekemään. Auton akseliväli on 2,96 metriä, siis neljää senttimetriä vaille kolme metriä. Lukema on sama kuin Mercedes-Benz E-sarjalla, joskin sähköautoissa pyörät saadaan todennäköisesti lähemmäksi päätyjä. Toinen massiivinen luku koskee omamassaa. Se tulee olemaan 2 300 kiloa, jakautuen 47-prosenttisesti eteen ja 53-prosenttisesti taakse. Painavimpana komponenttina akku on luonnollisesti sijoitettu auton pohjaan, ja Ferrarin mukaan se laskee auton painopistettä kahdeksalla senttimetrillä vastaavaan polttomoottoriautoon nähden. Suorituskykylukemista tiedämme niin ikään keskeisimmät. Täyssähköinen Ferrari tulee kiihtymään nollasta sataan 2,5 sekunnissa ja kulkemaan 310 km/h. Toimintamatkaa autolle luvataan vähintään 530 kilometriä ja 800 voltin sähköarkkitehtuurin turvin akun maksimilatausteho on 350 kilowattia. Vertailun vuoksi Ferrarin kovin kulkija, 1200-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan omaava F80, kiihtyy nollasta sataan 2,15 sekunnissa. Vihdoinkin sähköauton ääni sähköautossa Ferrari on tekemässä sähköautoa. Sähköautossa ei ole polttomoottoria. Miksi Ferrari laittaisi sähköautoonsa keinotekoisesti polttomoottoriauton äänen? Monissa urheilullisissa sähköautoissa on jostain syystä päädytty lisäämään kaiuttimella feikkiääntä, joka pyrkii kuulostamaan polttomoottoriauton ääneltä. Ferrari ei siis tosiaankaan ole tähän leikkiin ryhtynyt. Kun se kerran tekee vakavissaan sähköauton, haluaa se sen myös kuulostavan sähköautolta. Siispä Ferrari on asentanut auton taka-akselille sensorin, joka sähkökitaran vahvistimen lailla vahvistaa sähkömoottorin resonanssissa syntyvää luonnollista ääntä. Toisin sanoen sähkö-Ferrari tulee kuulostamaan sähkö-Ferrarilta. Lähde: Ferrari Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2025 Ajoneuvot Ferrari 849 Testarossassa vain nimi on 1 050 hevosvoiman huipputehoa suurempi 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.3.2024 Ajoneuvot Vain yksi voi olla maailmanmestari – F1-kausi 2024 lähti käyntiin näillä kymmenellä autolla 1.1.2024 Ajoneuvot Elämyskoeajo: Ferrari 296 GTB – sydämen asialla 23.12.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – jos ei jouluna ole lunta, Helsingistä löytyy pukille Ferrari 612 Scaglietti 19.8.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – yli miljoonan romukasa vai huikea Ferrari-aihio? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan