11.10.2025

Ferrari julkisti ison kasan tietoja ensimmäisestä ”Elettricastaan” – näyttää ottavan sähköauton valmistamisen äärimmäisen tosissaan

Kuva Ferrari

Maailman parhaan energiatiheyden omaavan akun ja neljä sähkömoottoria yli tuhannen hevosvoiman ja pyörille päätyvän 8 000 newtonmetrin kokonaisuudeksi yhdistävä neliovinen sähkö-Ferrari on tarkoitus lanseerata kesällä 2026.

Väistämätön on siis tapahtumassa alle vuoden kuluttua, kun Ferrari valmistautuu lanseeraamaan historiansa ensimmäisen täyssähköauton. Tuleva uutuus kulkee tässä vaiheessa työnimellä Elettrica, jonka ihan perus mozzarella-pepperoni-salame -tasoisella italian kielen ymmärrykselläkin varmasti huomaa tarkoittavan "sähköistä". Auton virallisen mallinimen saamme tietää sen lanseeraukseen mennessä. Ennen varsinaista lanseerausta Ferrari tulee paljastamaan myös auton sisäkuvia.

Sähkömoottoreista ja akuista Ferrarilla on hybridimalliensa kautta jo yli vuosikymmenen kokemus, ja nyt aika on kypsä käyttöönottamaan kertyneet opit täyssähköautoon, jonka akuston ja sähkömoottorit Ferrari on kehittänyt ja tulee rakentamaan aivan itse.

Kaikesta päätellen Ferrari on ottanut ensimmäisen täyssähköautonsa suorastaan haudanvakavasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Selvästi takapainoinen neliveto

Vasta kesällä 2026 saamme tietää miltä tuleva neliovinen ja nelipaikkainen sähkö-Ferrari näyttää ulkoa ja sisältä, mutta jo tässä vaiheessa Ferrari tuli paljastaneeksi auton voimalinjan lähes jokaista ruuvia ja mutteria myöten. Huipputehoa emme tosin vielä tiedä, mutta se on joka tapauksessa yli 1 000 hevosvoimaa.

Ferrari ei ole tyytynyt vähempään kuin että jokaista pyörää kohti löytyy yksi sähkömoottori. Autossa on siis molemmilla akseleilla kaksi sähkömoottoria.

Moottoreiden työnjako ja hierarkia on selvä; auto tulee olemaan hyvin takavetopainotteinen, sillä etuakselin sähkömoottorit tuottavat yhteensä 210 kilowattia, kun taas taka-akselilta tulee löytymään jopa 620 kilowattia tehoa. Lisäksi rauhallisessa, sähköä säästävässä ajossa etuakselilta voi kytkeä vedon kokonaan pois.

Vääntömomenttia etumoottorit tuottavat auton kolmesta ajotilasta räväkimmällä eli Performance Launch -moodissa 140 newtonmetriä kumpikin, ja takamoottorit vastaavassa tilassa 355 newtonmetriä per moottori. Lisäksi Ferrari mainitsee, että välitysten jälkeen etupyörille päätyy jopa 3 500 newtonmetrin vääntömomentti, ja takapyörille puolestaan jopa 8 000 (kahdeksan tuhannen!) newtonin vääntö. Näitä "lopullisia" vääntölukemia harva autonvalmistaja muuten koskaan missään kertoo.

Itse sähkömoottoreista voisi vielä mainita takamoottoreiden jopa 30 000 minuuttikierroksen huippukierrosluvun, johon moottori kykenee teoriassa kiihtymään alle sekunnissa. Edessäkin huippukierrosluku on 25 500 rpm.

Ferrarilla on tällekin autolleen varma asiakaskunta, jolle se saa myytyä autot hyvällä katteella. Näin ollen Ferrarilla on ollut huomattavat resurssit luoda ehkäpä maailman paras sähköauto - kyllä, Rolls-Royce Spectrelle tulee vakavasti otettava haastaja. Ferrari tulee käyttämään sähkömoottoreiden komponenteissa mitä parhaimpia materiaaleja.

Ja tuhdista 122 kilowattitunnin akusta maranellolaiset ovat saaneet ainakin omien sanojensa mukaan energiatiheydeltään maailman parhaan, 195 wattituntia per kilogramma.

Lisäksi Ferrari on ottanut huomioon sähköautoille tähdelliset ympäristönäkökulmat myös auton valmistuksessa. Nimittäin jopa 75 prosenttia Elettrican alustaan ja koriin käytettävästä alumiinista tullaan hankkimaan kierrätyslähteistä. Ferrarin mukaan ratkaisu vähentää autoyksilön valmistuksesta syntyviä hiilidioksidipäästöjä 6,7 tonnin edestä.

Mitä muuta tiedämme?

Ferrari julkisti työnimi Elettricasta tässä vaiheessa runsaasti teknisiä tietoja, joilla tätä mullistavaa sähköautouuttuutta voi hahmottaa jo aika hyvin ennakkoon.

Mitenkään siroksi Ferrari ei ole edes yrittänyt lähteä sähköistä grand toureriaan tekemään. Auton akseliväli on 2,96 metriä, siis neljää senttimetriä vaille kolme metriä. Lukema on sama kuin Mercedes-Benz E-sarjalla, joskin sähköautoissa pyörät saadaan todennäköisesti lähemmäksi päätyjä.

Toinen massiivinen luku koskee omamassaa. Se tulee olemaan 2 300 kiloa, jakautuen 47-prosenttisesti eteen ja 53-prosenttisesti taakse. Painavimpana komponenttina akku on luonnollisesti sijoitettu auton pohjaan, ja Ferrarin mukaan se laskee auton painopistettä kahdeksalla senttimetrillä vastaavaan polttomoottoriautoon nähden.

Suorituskykylukemista tiedämme niin ikään keskeisimmät. Täyssähköinen Ferrari tulee kiihtymään nollasta sataan 2,5 sekunnissa ja kulkemaan 310 km/h. Toimintamatkaa autolle luvataan vähintään 530 kilometriä ja 800 voltin sähköarkkitehtuurin turvin akun maksimilatausteho on 350 kilowattia.

Vertailun vuoksi Ferrarin kovin kulkija, 1200-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan omaava F80, kiihtyy nollasta sataan 2,15 sekunnissa.

Vihdoinkin sähköauton ääni sähköautossa

Ferrari on tekemässä sähköautoa. Sähköautossa ei ole polttomoottoria. Miksi Ferrari laittaisi sähköautoonsa keinotekoisesti polttomoottoriauton äänen?

Monissa urheilullisissa sähköautoissa on jostain syystä päädytty lisäämään kaiuttimella feikkiääntä, joka pyrkii kuulostamaan polttomoottoriauton ääneltä. Ferrari ei siis tosiaankaan ole tähän leikkiin ryhtynyt. Kun se kerran tekee vakavissaan sähköauton, haluaa se sen myös kuulostavan sähköautolta.

Siispä Ferrari on asentanut auton taka-akselille sensorin, joka sähkökitaran vahvistimen lailla vahvistaa sähkömoottorin resonanssissa syntyvää luonnollista ääntä. Toisin sanoen sähkö-Ferrari tulee kuulostamaan sähkö-Ferrarilta.

Lähde: Ferrari

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat