5.5.2024

Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 

Kuva GWM, Honda

Gold Wingin tapaan boxer-moottori, mutta nyt kahdeksansylinterisenä ja 2000 kuutiosenttimetrin iskutilavuudella. Uusi luksusmatkapyörä saatetaan esitellä jo lähipäivinä.

Kyllä, uutuus on taas tulossa Kiinasta. Tällä kertaa uuden moottoripyörämallin takana on autoteollisuudesta tuttu Great Wall Motor (GWM), joka on laajentamassa moottoripyörien valmistukseen. Eikä se aio tehdä sitä ujosti pienellä mallilla, vaan suuresti ja itse suunnittelemallaan kahdeksansylinterisellä moottorilla. Tai kuten kiinalaiskeksinnöissä usein, lähtökohdaksi on otettu tuttu ja markkinoilla luotettu malli, ja jatkojalostettu sitä edelleen. 

Julkisuuteen hanke tuli ensimmäistä kertaa viime vuonna, kun uudesta kahdeksansylinterisestä boxermoottorista vuodettiin kuvia julkisuuteen. Nyt ollaan jo monta askelta pidemmällä, kun Great Wall Motorin hallituksen puheenjohtaja, Wei Jianjun on jakanut sosiaaliseen mediaan videon, jossa hän esittelee lahjaksi saamaansa Xiaomi S7 -sähköautoa. Videon taustalla on näkyy lakanan alta pilkottava moottoripyörän keula, joka muodoltaan ja jopa väritykseltään vastaa läheisesti Honda GL 1800 Gold Wingiä. Julkisuudessa onkin esitetty vahvoja epäilyjä, että lakanan alta pilkottava moottoripyörä tullaan julkistamaan 25. huhtikuuta alkavassa Pekingin autonäyttelyssä. 

Suunnittelun lähtökohtana on ollut Honda GL 1800 Gold Wingin kuusisylinterinen, 1833-kuutioinen boxer-moottori. Julkiset, GWM:n useisiin patenttihakemuksiin liitetyt valokuvat ja piirrokset kertovat selkeästi, että moottorin peruskonstruktio on Gold Wingin tapaan boxermoottori, mutta kahdeksansylinterisenä. Hondan yhden nokka-akselin sijaan kummastakin sylinterikannesta löytyy kaksi nokka-akselia. Jäähdyttimet on Hondan tapaan sijoitettu pitkittäin sylinterikansien yläpuolelle. Moottorin iskutilavuudeksi on yleisesti arvailtu noin 2000 kuutiosenttimetriä. Wingin tapaan kiinalaisversiossa tulee olemaan kaksoiskytkinvaihteisto ja kardaaniveto.

Millä nimellä pyörää sitten tullaan markkinoimaan? GWM se tuskin tulee olemaan, sillä sitä yritys käyttää vain lava-autojensa merkkinä, kun taas GWM:n katumaasturit tunnetaan Tank- ja Haval-brändeillä, sähköautot Ora-merkkisinä ja luksusautoissa se käyttää Wey-nimeä. Oletettavaa on, että uusia nimiä on edelleen varastossa ja moottoripyörä (tai -pyörämallit) nimetään kokonaan uudella merkillä. 

Rahojen puutteeseen GWM:n moottoripyörän suunnittelu ja markkinointi tuskin kaatuvat, sillä yrityksen hallituksen puheenjohtaja Wei on listattu Kiinan 13. rikkaimmaksi henkilöksi 12,2 miljardin dollarin varallisuudellaan. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat