4.5.2024

Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Auton jäädessä tien päälle moni miettii vaihtoehtoja – pitääkö soittaa hinauspalvelu apuun, vai tulisiko joku tuttu hinaamaan auton pois? Tällöin on hyvä tietää, millä tavoin autoa on mahdollista hinata.

Kysymys: Ajelen DSG-vaihteisella Skodalla. Rupesi askarruttamaan, kun auto on pysäköity vaihteisto P-asennossa, pyörät on lukittu. Jos tässä tilanteessa häviää virrat tai moottori ei käynnisty myös vaihdevipu on lukittu. Miten auton hinaus onnistuu ja onnistuuko? Jos vaihdevivun saisi N-asentoon, hinaus kaiketi olisi mahdollista.   

Lähtökohtaisesti automaattivaihteista autoa ei kannata hinata toisen auton perässä vetävät pyörät maassa, vaikka vaihde olisi vapaalla, sillä hinaaminen voi rikkoa vaihdelaatikon. Hinaaminen onnistuu tällöin hinausautolla joko vetävät pyörät ilmassa tai auto kokonaan hinausauton lavalla, jos kyseessä on neliveto.

Automaattivaihteista autoa ei voi myöskään työntää tai vetää toisella autolla käyntiin. Jos akusta on loppunut varaus, ainoa keino saada auto käyntiin on antaa apuvirtaa.

Automaattivaihteistoja on kuitenkin tekniikaltaan erilaisia, jotka eroavat tyypillisestä automaattivaihteistosta, kuten DSG- ja CVT-vaihteistot. Siksi joitakin automaattivaihteisia autoja on mahdollista hinata myös vetävät pyörät maassa. Hinausohjeet tulee aina tarkistaa ennen hinausta auton käyttöohjekirjasta.

Useimmissa automaattivaihteisissa autoissa on olemassa manuaalinen vaihteiston vapautus, jolla saa auton rullaamaan vapaasti, vaikka sitä ei saisi käyntiin. Vapautusvipu voi olla esimerkiksi ohjaamossa piilossa verhoilun alla lähellä vaihdekeppiä tai -valitsinta. Auton käyttöohjekirjasta pitäisi löytyä myös vapautusvivun sijainti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miksi manuaalia voi hinata vetävät pyörät maassa, mutta automaattia ei?

Manuaalivaihteistossa voitelu tapahtuu itsestään, kun vaihteet pyörivät öljykylvyssä vaihteiston pohjalla. Vaihteet peittyvät osittain öljyllä ja siirtävät sitä edelleen vaihteisiin, joihin ne osuvat, ja osa öljystä roiskuu ympäri vaihteistoa ja valuu sitten alas peittämään muita vaihteita ja osia. Vaihteet pysyvät voideltuna, pyörittipä vaihteistoa joko syöttö- tai ulostuloakseli, eli kun moottori käy tai renkaat liikkuvat.

Automaattivaihteisto toimii eri tavalla. Automaattivaihteiston voitelu hoituu moottorin pyörittämällä öljypumpulla, joka voitelee vaihteistoa välttääkseen kytkinpakkojen, tiivisteiden ja muiden osien vaurioitumisen. Automaattivaihteistossa on tyypillisesti myös momentinmuunnin, joka tarvitsee öljyä toimiakseen kunnolla. Kun moottori ei käy, öljypumppu ei voitele vaihteistoa.

Jos vetoakselit pyörivät, kun autoa työnnetään tai hinataan niiden ollessa maassa, myös ulostuloakseli ja muut vaihteistossa olevat osat liikkuvat, mutta ne eivät saa voitelua. Toki niissä saattaa olla hieman öljyä, mutta se ei riitä pitämään osia voideltuna. Kun vaihteiston osat alkavat liikkua ja tuottaa lämpöä, tuo ohut kerros öljyä kuluu tai palaa pois, ja sen jälkeen itse osat alkavat kulua. Vaurioita voi alkaa syntyä lähes välittömästi.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: hinausautokeskus.fi

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat