6.5.2024

Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille

Kuva Mini

Smart #1, Volvo EX30, DS 3 E-Tense... siinäpä muutama kovempi kilpailija upouudelle Mini Acemanille.

Taas on löytynyt yksi uusi tapa mukailla löyhästi sir Alec Issigonisin 1950-luvun lopussa muotoilemaa British Motor Corporationin Miniä. Täyssähköinen, neliovinen Aceman asettuu Minin nykymallistossa kolmiovisten sarjojen yläpuolelle ja BMW X1:een perustuvan Countrymanin alapuolelle. Aceman tavallaan korvaa mallistosta pitkän taipaleen jälkeen poistuneen Clubmanin, eikä yhden kirjaimen erosta huolimatta sillä ole mitään tekemistä kymmenisen vuotta sitten tuotetun Pacemanin kanssa, joka oli kolmiovinen versio ensimmäisen sukupolven Countrymanista.

Aceman on takuulla Kultakutrin mieleen, sillä se ei ole pienin eikä suurin, vaan keskikokoinen Mini.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aina sähköinen Aceman

Uusi Aceman siis perustuu Mini Cooperin J01 -versioon eli on alusta saakka sähköauto. Olemuksellisesti Aceman on crossover-henkinen, ja jakaa ulkonäöllisiä elementtejään sekä Cooperin että Countrymanin kanssa. Profiililtaan Aceman on matalampi kuin mikään lähimmistä kilpailijoistaan, ja se on 4,076 metrin pituudellaan myös luokkansa pienimpiä.

Takuuvarmaa nyky-Miniä ovat esimerkiksi oktagonimaski, kelluva katto, suhteellisen laajat personointivaihtoehdot sekä Union Jack -takavalot. Auton keulalta löytyviä led-päiväajovaloja voi muokata graafisesti kolmella tavalla ja myös takavalot ovat säädettävät. Mini lähtee tarjoamaan Acemania neljällä eri varustetasolla, jotka ovat Essential, Classic, Favored sekä JCW.

Mikä kuuluu Acemania ja ainakin Volvo EX30:a sekä Smart #1:tä vahvasti yhdistäviin tekijöihin, on se, että BMW on kehittänyt auton kiinalaisyhteistyökumppaninsa Great Wallin kanssa, ja osapuolten muodostama yhteisyritys Spotlight Automotive myös valmistaa sen Kiinan Zhangjiagangissa.

Aceman on viisipaikkainen, ja sen tavaratilan tilavuudeksi kerrotaan 300 litraa. 60:40 -suhteessa taittuvat takapenkit mahdollistavat tilapäisen tuhannen litran kontin. Kaikkinensa Aceman tulee siis käsittää premiumtason viisiovisena B-segmentin sähköcrossoverina.

Yksi Acemanin takuuvarma minimäisyys on kojelaudan keskellä kelluva 24 senttimetrin levyinen "kellotaulu". Se toimii Mini Operating System 9:n alustana sekä myös auton ainoana mittaritauluna.

Kahta laatua

Mini Aceman tulee ainakin alkuun tarjolle kahdella eri sähkövoimalinjalla, jotka mukailevat Cooperia.

Lähtötasolta löytyy Aceman E, jonka 42,5 kilowattitunnin akku riittää Minin mukaan 310 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Aceman E tarkoittaa myös 135 kilowatin ja 290 newtonmetrin kapasiteettia, jotka riittävät 7,9 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan sekä 160 km/h huippunopeuteen.

Aceman SE puolestaan päivittää sekä akun isompaan että sähkömoottorin järeämpään. 54,2 kilowattitunnin akku mahdollistaa WLTP-syklillä 406 kilometrin maksimitoimintamatkan. 160 kilowatin eli 218 mummonhevosvoiman sekä 330 newtonmetrin sähkömoottori puolestaan takaa 170 km/h huippunopeuden sekä kiihtyvyyden nollasta sataan rivakahkosti 7,1 sekunnissa.

Mini Aceman etenee tuotantoon myöhemmin kuluvan vuoden aikana.

Lähde: Mini

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat