5.6.2023

Maahantuoja ja auton myyjä korvasivat Teemun Minin venttiilikoneiston parin tonnin remontin – auton nokka-akseli oli syöpynyt ja ruosteessa

Mini Countryman Cooper SE

Lataushybridit kärsivät venttiilikoneistojen ruostumisongelmista. Teemun Minin venttiilikoneiston uusiminen maksoi noin 2 000 euroa.

Turkulainen Teemu omistaa huhtikuussa 2018 ensirekisteröidyn Mini Countryman Cooper SE -auton. Auton hän osti elokuussa 2021 ja sillä oli ajettu tuolloin noin 27 000 kilometriä.

Teemun Mini on lataushybridi. Moottori on aiemmin kertonut lataushybridien ongelmista. Moottorin haastatteleman autoalan asiantuntijan mukaan jopa 70 prosenttia lataushybrideistä kärsisi venttiilikoneiston ruostumisongelmista. Asiantuntijan mukaan moottorin venttiilikoneiston ruostuminen on hyvin tavallista, jos autolla ajetaan paljon sähkökäytöllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puoli vuotta ongelmitta

Teemu on havainnut saman ongelman. Hän myös uskoo, että ongelmia on edessä, jos antaa auton automatiikan hoitaa kaiken sen, kuinka auto kulkee sähköllä tai polttomoottorilla.

– Jos antaa automatiikan hoitaa kaiken, saavuttaa polttomoottori harvoin täyttä käyntilämpötilaa, Teemu sanoo.

– Esimerkiksi kerran ajoin taajamassa noin 10 kilometrin matkan tyhjällä akulla ulkolämpötilan ollessa viitisen astetta plussan puolella ja tuona aikana moottorin lämmöt eivät saavuttaneet normaalia toimintalämpötilaa, Teemu kertoo yhden esimerkin.

Tämän vuoksi Teemu ajaakin autollaan paljon käyttäen sen Sport-asetusta, jolloin auton polttomoottori sammuu käytännössä vain liikennevaloissa.

Teemulla meni Minin kanssa ensimmäiset puoli vuotta ongelmitta. Autolle oli tehty paria kuukautta aiemmin määräaikaishuolto, kun auto antoi maaliskuussa 2022 vikailmoituksen.

Öljyn seassa bensiiniä ja vettä

– Ajoin huoltoon paikan päälle ja sain varattua huollon muutaman viikon päähän, Teemu sanoo.

Huollossa, johon Teemu Mininsä lopulta sai huhtikuussa, selvisi, että auton moottoriöljyn seassa oli paljon bensiiniä sekä vettä.

Moottorin aiemmin haastattelema asiantuntija sanoo, että tämäkin voi olla hyvin yleistä, sillä nykyaikainen kasvipohjainen biopolttoaine sitoo vettä itseensä. Myöskään moottoriöljyn seasta löytyvät vesi ja bensiini eivät ole tavattomia, sillä auton polttoainesuuttimet saattavat laskea polttoainetta läpi palotilaan ja polttoaine sekoittuu voiteluaineen sekaan.

Teemun Minin ensimmäinen omistaja oli hankkinut autoon vapaaehtoisen MiniFix-takuun, joka oli vielä voimassa ja se korvasi autoon uusien öljyjen vaihdon.

Öljyn sekaan sekoittunut vesi ja bensiini vaivasivat kuitenkin Teemua, joten hän alkoi etsiä internetin syövereistä tietoa. Pian vastaan tuli vastaavanlaisia kokemuksia sekä Mini Countryman- että BMW 225 -mallisten lataushybridien osalta. Autot jakavat tekniikan voimansiirron ja hybriditekniikan osalta.

– Päätin kurkistaa öljyntäyttöaukosta sisään ja näin siellä melko lailla kuivan, syöpyneen ja osin ruostuneen nokka-akselin, Teemu sanoo.

Miksi öljyjenvaihdoissa ei huomattu nokka-akselin kuntoa?

Teemua ihmetyttää asiassa myös suuresti se, että miksi edellisessä, vain pari kuukautta aiemmin tehdyssä öljynvaihdossa tai myöskään uusien öljyjen vaihdon yhteydessä mekaanikko ei ollut huomannut auton nokka-akselin kuntoa?

Tämän jälkeen Teemu yritti tavoitella Autokeskuksen Mini-huoltoa puhelimitse ja sähköpostitse muutaman viikon ajan, ketään kuitenkaan tavoittamatta. Sinä aikana, huhtikuun puolivälissä vuonna 2022 myös MiniFix-takuu ehti umpeutua.

Teemu ei jättänyt asiaa kuitenkaan sikseen, vaan hän kirjoitti henkilökohtaisesti sähköpostin Autokeskuksen johtajalle. Sähköpostissaan hän mainitsi, että se olisi myös viimeinen yhteydenotto Autokeskukseen, ennen kuin hän ottaa seuraavaksi yhteyttä lakimieheen, kuluttajansuojaan sekä lehdistöön.

– Tunnin päästä Autokeskuksen johtaja soitti ja autolle saatiin aika tutkimuksille toukokuun loppuun. Tutkimuksissa Autokeskuksen mekaanikko oli sitä mieltä, että nokka-akselit ja seuraajat olivat vaihtokunnossa, Teemu sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuka korvaa?

Tämän jälkeen alkoi keskustelu siitä, että kuka maksaa auton korjaamisen. Teemu oli sitä mieltä, että korjaus kuuluisi mennä MiniFixin piiriin, koska hän oli ollut yhteydessä Autokeskukseen muun muassa sähköpostitse sen voimassaolon aikana.

Autokeskuksella oltiin sitä mieltä, että sitä ei voi ottaa huomioon, koska Teemu ei ollut tavoittanut ketään, niin takuuta ei saatu käyntiin.

Minin myyjäliike Tampereen Käyttöauto oli kuitenkin myöntänyt autolle 12 kuukauden käyttöturvan autoa ostettaessa ja Teemu kääntyi myyjäliikkeen puoleen.

– Käyttöauton palvelupäällikkö hoiti homman mallikkaasti ja onnistui neuvottelemaan remontin kustannusten jaon niin, että Mini maksoi puolet ja Käyttöauto puolet.

Teemu ei ole laskua nähnyt, mutta Käyttöauton palvelupäällikön mukaan Minin venttiilikoneiston korjaus maksoi noin 2000 euroa.

Kuluttajariitalautakunta ottanut kantaa

Kuluttajariitalautakunta on ottanut aiemmin kantaa käytettyjen autojen kauppaan. Eräässä tapauksessa kuluttaja oli ostanut käytetyn auton autoliikkeestä. Auto oli ostohetkellä vajaa pari vuotta vanha ja sillä oli ajettu noin 32 000 kilometriä. Usean vuoden käytön jälkeen, kolme ja puoli vuotta myöhemmin, kun autolla oli ajettu jo runsas 94 000 kilometriä, autosta rikkoutui turboahdin.

Turboahtimen korjauskulut olivat 1 798 euroa. Kuluttajan valitti asiasta kuluttajariitalautakuntaan, koska hänen mielestä auton turboahtimen kuului kestää pidempään. Turbon korjanneen korjaamon mukaan turbon rikkoutuminen ei johtunut siitä, että auton huollot olisi laiminlyöty.

Kuluttaja esitti asiassa vaatimuksen auton myyneelle liikkeelle, joka kiisti vaatimuksen, koska autolla oli myyntihetken jälkeen ajettu yli 60 000 kilometriä ja autokaupasta oli lisäksi kulunut jo yli kolme vuotta.

Kuluttajariitalautakunta katsoi päätöksessään, että auton turboahdin kestää autoa tavanomaisesti käytettäessä selvästi pidempään kuin tässä tapauksessa on tapahtunut. Asiassa ei näytetty tai edes väitetty, että rikkoutuminen olisi johtunut ostajan puolella olevasta syystä tai laiminlyönnistä.

Kuluttajariitalautakunta linjasi tässäkin tapauksessa, että tuotteen täytyy kestää sen oletetun käyttöiän. Myyjän kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta ei ole ajallisesti rajoitettu, vaan virhevastuu kestää tavaran oletetun käyttöiän ajan. Lautakunta totesi, että autossa on ollut ennenaikaisen rikkoutumisen vuoksi virhe ja tämän vuoksi kuluttajariitalautakunta suositti, että auton myyjäliikkeen tulisi maksaa kuluttajalle vahingonkorvauksena 800 euroa.

Venttiilikoneiston kunto ihmetyttää

Teemun ei omassa tapauksessaan tarvinnut viedä Minin remonttia kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Mutta hänen mielestään hänen tapauksessaan erikoista, jopa koomista on se, että hän ajaa autollaan erittäin vähän pelkällä sähköllä – koska hänellä ei ole edes mahdollisuutta ladata kotona – ja silti auton venttiilikoneisto menee vaihtokuntoon.

– Lataan julkisilla latureilla ehkä kahdesti viikossa ruokaostosten ja uintireissun yhteydessä, Teemu sanoo.

Tällä hetkellä Teemu on ajanut autollaan yhden vuoden ja 10 kuukauden aikana noin 17 000 kilometriä. Keskikulutus autolla on ollut 7,2 litraa per sata kilometriä, joka Teemun mukaan kertoo myös siitä, että polttomoottori on jatkuvasti käytössä ja autolla ajetaan huomattavasti enemmän polttomoottori käynnissä kuin sähkökäytöllä.

– Auton oston yhteydessä tarkistin myös sen latausjohdot, niin auton kotilatausjohto oli vielä avaamattomassa muovipaketissa ja julkisiin latureihin sopiva johto oli puhdas ja naarmuton, joten päättelin latausjohdon olleen varsin vähällä käytöllä, Teemu sanoo.

Teemun mukaan tämänkin kertoo siitä, että auton koko ajohistorian aikana sillä on ajettu paljon polttomoottori käynnissä ja silti venttiilikoneisto piti vaihtaa.

– BMW ja Mini-merkkiorganisaation huoltopalveluiden asiakaskokemus oli myös sellainen, että kyseisellä organisaatiolla on varaa parantaa tavoitettavuuttaan ja ennenkaikkea rohkeutta myöntää selvät suunnittelumokat ja korjata ne mukisematta sen sijaan, että laitetaan asiakas maksamaan tuotteen lopputestaus, Teemu antaa palautetta auton maahantuojan ja valmistajan suuntaan, vaikkakin maahantuoja lopulta osallistui auton korjauskustannuksiin.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta