30.5.2023

Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisongelmista – Markon 3-vuotiaan BMW:n moottori käyttökieltoon!

Brexit iskee myös baijerilaisiin

Kun lataushybridillä ajetaan sähköllä, polttomoottori ei käy lainkaan. Tämä saattaa tietää monelle autolle ja auton omistajalle isoja ongelmia.

Varsinaissuomalaisen Markon perheeseen hankittiin muutama vuosi sitten vähän ajettu ladattava hybridi-BMW. Ostohetkellä, kesäkuussa 2020 BMW 225e -mallinen auto oli reilun puolen vuoden ikäinen ja sillä oli tuolloin ajettu 6 500 kilometriä.

Nyt Marko vei BMW-autonsa sen historian toiseen määräaikaishuoltoon, jolloin autolla oli ajettu noin 26 000 kilometriä. Hämmästys oli suuri, kun hän sai huollolta viestin autosta.

– Nokka-akselit, keinut ja valvetronic-epäkeskoakseli ruosteessa. Moottoria ei ole selvästi käytetty pitkään aikaan. Moottorin venttiilikoneiston kaikki osat tulee uusia. Moottoria ei saa käynnistää ennen korjausta, Marko kertoo Moottori-lehdelle huollolta saamastaan viestistä.

Tältä Markon BMW:n moottorin nokka-akseli näytti.

Markon Moottorin toimitukselle lähettämästä kuvasta näkee selvästi, kuinka auton avatun öljyntäyttöaukon kautta näkyy ruosteessa oleva nokka-akseli. Moottori sai myös muita vastaavanlaisia kuvia autoalalla pitkään työskennelleeltä asiantuntijalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ongelma koskee kaiken merkkisiä ladattavia hybridejä

Moottorin haastatteleman autoalan asiantuntijan mukaan kysymyksessä on hyvin tyypillinen ongelma lataushybrideissä.

– Väittäisin, että 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisongelmista, autoalan asiantuntija lataa.

Moottori haastatteli autoalan asiantuntijaa, joka on työskennellyt vuosia eri autoalan organisaatioiden jälkimarkkinointi- ja huolto-osastojen johtotehtävissä, muun muassa maahantuonti- ja merkkiorganisaatioiden palveluksessa sekä myös merkkiriippumattomissa organisaatioissa. Tähän juttuun hänet haastateltiin nimettömänä, sillä hän ei voi tämän hetkisen työsuhteensa vuoksi puhua omalla nimellään. Moottorilla on tiedossa miehen vankka työhistoria eri autoalan työpaikoissa.

– Monista lataushybrideissä nokka-akselin kunnon näkee, kun auton öljykorkin avaa. Joissain moottoreissa rakenne on erilainen ja kun venttiilikopan ottaa irti, niin sieltä paljastuu monesti kaikenlaista.

Myös Markon BMW:n öljykorkin avaamalla näki auton ruosteessa olevan nokka-akselin.

Autoalan asiantuntijan väite on kova. Hän perustelee väitettään sillä, että lähes jokaisessa hänen näkemässään lataushybridissä nokka-akselit ja venttiilikoneistot ovat olleet enemmän tai vähemmän ruosteessa. Asiantuntijan näkemissä ladattavissa hybrideissä vain muutamassa venttiilikoneisto on ollut kunnossa.

– Kymmeniä olen nähnyt ja vain muutama niistä on ollut ok, mies perustelee väitettään.

Asiantuntijan mukaan ongelma koskee myös muun merkkisiä ladattavia hybridejä, ei pelkästään BMW-merkkiä.

Bensiinin biokomponentti voi pahentaa

Autoalan asiantuntija sanoo, että joissain lataushybrideissä on automatiikka, joka pitää huolen siitä, että auton moottori käy säännöllisesti lämpimäksi. Jos tätä automatiikkaa ei ole, ja autolla ajetaan paljon sähköllä, ongelmia on melko varmasti edessä.

Asiantuntija sanoo Moottorille myös, että polttoaineiden biokomponenttikaan ei välttämättä asiaa auta, päinvastoin. Bensiinin biokomponentti on kasvipohjaista, joka puolestaan sitoo vettä. Vesi ja kosteus tunnetusti lisää korroosiota.

Autoalan asiantuntija sanoo, että esimerkiksi eurooppalaisissa lataushybrideissä on voinut käydä myös niin, että ladattavan hybridiauton moottoriöljyn määrä on lisääntynyt yllättäen. Tämä johtuu siitä, että polttoainesuuttimet päästävät hieman polttoainetta läpi palotilaan ja polttoaine sekoittuu öljyyn, jolloin öljyn määrä kasvaa.

– Kun polttoainetta sekoittuu öljyyn, se vähentää myös öljyn voitelukykyä, asiantuntija sanoo.

Monet hybridiautot toimivat vielä niin, että autojen liikkellelähdöt tapahtuvat sähköllä. Kuluttajan näkökulmasta sähköllä ajamisen viehätys on suuri, koska bensiini ja diesel maksavat paljon ja sähköllä ajetut kilometrit voivat olla hyvinkin edullisia.

– Vaikka isommassa kuvassa tällä tavalla syntyy päästöjä vähemmän ja käytettävän energian näkökulmasta jopa säästöä, niin pidemmän päälle oman lompakon puolesta se voi tulla kalliimmaksi, kun auton venttiilikoneiston osia joudutaan uusimaan.

– Varsinkin talvikelissä, kun tulee kylmät ja pakkaset, olisi hyvä, että autolla lähdettäisi aina polttomoottorilla liikkeelle. Ajettaisi polttomoottori käyntilämpöiseksi ja sitten siirryttäisi sähköajoon. Tällöin kosteus ja kondenssivesi pääsisi poistumaan moottorin lämpeämisen myötä auton moottorista ja moottoriöljy voitelisi venttiilikoneistoa, asiantuntija ohjeistaa.

Tehokas öljypesu auttaa

Varsinaissuomalaisen Markon BMW:n tapaukseen Moottorin haastattelema asiantuntija ei ota kantaa, kun ei ole autoa nähnyt, mutta hän uskoo, että moottori saadaan vielä kuntoon.

– Tehokas öljypesu moottorin venttiilikoneistolle, sekä moottorin sisäpinnoille tehtävä keraaminen käsittely voisi auttaa. Ei siitä uutta tule, mutta kyllä sillä taas pääsee, asiantuntija sanoo.

Lisäksi autoon täytyy samassa yhteydessä vaihtaa myös moottoriöljy sekä uusia öljynsuodatin.

Moottorin haastatteleman asiantuntijan toimittamista kuvista käy hyvin ilmi, kuinka ruoste auton nokka-akselista ja venttiilikoneistosta on hävinnyt moottorin öljytilan pesun ja keraamisen käsittelyn jälkeen.

Moottorin venttiilikoneisto ennen öljypesua.
Saman moottorin venttiilikoneisto öljypesun jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottori täytyy ajaa kuumaksi

Marko on omaan autonsa tilanteesta hyvin ihmeissään. Huollon viesti oli venttiilikoneiston kunnon perusteella, että autolla ei olisi ajettu polttomoottori käynnissä pitkään aikaan.

– Olimme hämmästyneitä, miten alle neljä vuotta vanhassa, normaalissa ja säännöllisessä käytössä olleessa autossa on voinut käydä näin. Ajamme autolla keskimäärin 800 kilometriä kuukaudessa, suuri osa ajosta on sähköllä, mutta polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen. Lisäksi pari kertaa kuussa tulee pidempi 200–300 km ajo, josta valtaosa polttomoottorilla, Marko sanoo.

Markon mukaan he ovat toimineet ja ajaneet autolla siten, kun lataushybrideillä pitäisi tämän tiedon valossa ajaakin.

BMW:n merkkihuolto, jossa Markon BMW oli määräaikaishuollossa oli asiassa yhteydessä auton maahantuojaan. Maahantuojan, BMW Oy Ab:n viesti asiassa oli, että autolla pitää ajaa Sport-asetuksella moottori kuumaksi, jonka jälkeen autoon vaihdetaan moottoriöljy sekä suodatin.

– Kyllä se vähän hullulta kuulostaa, että tämä tulisi tällä kuntoon. Ensin on sanottu, että auton polttomoottori on käyttökiellossa, ja sitten sillä saakin ajaa. Kuulostaa epäuskottavalta, että pinttynyttä ruostetta lukuunottamatta kaikki epäpuhtaudet ja pintaruoste moottorista lähtisi vain tällä toimenpiteellä, Marko sanoo.

Marko kysyi myös huollon välityksellä maahantuojalta, että osallistuvatko he kustannuksiin eli autoon nyt tehtävään ylimääräiseen öljynvaihtoon.

Maahantuojan vastaus asiassa on, että eivät osallistu, kustannus jää Markon maksettavaksi.

– Kyllähän tämä tällainen harmittaa. Auton arvo on alentunut useilla tonneilla, emmekä me voi myydä autoa eteenpäin kertomatta tästä ongelmasta. Tai toinen vaihtoehto on tehdä siihen ensin kallis remontti, jossa venttiilikoneiston osat uusitaan, Marko sanoo.

Bemari jää kakkosautoksi

Markon mukaan BMW jää heidän perheeseen edelleen kakkosautoksi. Kilometrit sillä ovat olleet edullisia, koska autoa on ladattu edullisella sähkösopimuksella kotona ja polttoaineenkulutus on Bemarissa jäänyt vain 1,6 litraan per sata kilometriä.

Markon mielestä kyseiset ongelmat syövät muutenkin hybridiautojen uskottavuutta.

–  Kyllä tämä on yhteiskunnallisesti merkittävää siinä mielessä, että hybridien suosio kasvaa, ja se suosio perustuu myös ympäristöystävällisyyteen ja päästöjen vähentämiseen. Jos sähköajoa ei ladattavalla hybridillä saakaan ajaa paljoa ilman että tulee ylimääräisiä huoltoja, niin kyllähän se kasvattaa hiilijalanjälkeä. Käyttökustannusten näkökulmasta ylimääräiset huollot syövät sähköajolla saadun kannattavuuden, Marko sanoo.

Marko oli henkilökohtaisesti myös yhteydessä myös BMW:n maahantuontiin. Vastaus sieltä oli hyvin lyhyt, asia käännettiin takaisin auton huoltoon.

– Todella harmi kuulla, että autosi kanssa on ilmennyt ongelmia. Valtuutetut huoltamomme kuitenkin vastaavat teknisistä kysymyksistä, sekä takuusta ja korvauksista ja käsittelevät kaikki niihin liittyviin kysymykset, koska meillä ei ole mahdollisuutta viedä asiaa eteenpäin täältä asiakaspalvelusta käsin. Jos haluat asiasta lisätietoa, pyytäisimme sinua ystävällisesti jatkamaan asian käsittelyä yhdessä korjaamomme kanssa, sillä he pysyvät teknisinä asiantuntijoinamme vastaamaan kysymyksiisi yksityiskohtaisemmin, kuului BMW:n maahantuojan asiakaspalvelun vastaus.

Marko sanoo, että auton moottori on nyt maahantuojan ohjeistuksen mukaan ajettu kuumaksi. Tämän jälkeen Marko avasi auton öljykorkin ja katsoi, miltä venttiilikopan sisällä näyttää. Hän ei tullut aivan vakuuttuneeksi, että maahantuojan ohjeistama korjaustoimenpide olisi riittävä.

Tältä Markon BMW:n nokka-akseli näytti sen jälkeen, kun autolla oli tehty maahantuojan ohjeistama moottorin kuumaksi ajo.

– Huomasin, että ruostetta oli kyllä irronnut öljyn sekaan. Ruosteista öljyä oli selvästi niillä pinnoilla, jotka näin. Pyyhkimällä sitä lähti osa pois, mutta läheskään kaikki ruoste ei ollut irronnut kahden tunnin ajon jälkeen. Pitää mennä öljynvaihtoon, mutta vähän jää sellainen kuva, että vaihto tulisi tehdä aina uudelleen pitkän ajon jälkeen, kun ruostetta irtoaa öljyn sekaan. Lisäksi mielestäni pelkkä öljynvaihto ei riitä vaan nämä pinnat tulisi pyyhkiä puhtaaksi öljynsekaisesta irtoruosteesta eli olisi kallis huolto edessä, Marko sanoo.

Moottori esitti kysymyksiä asiassa myös BMW:n maahantuojalle. Vastauksia kysymyksiin BMW:n maahantuojalta ei saatu.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Markon kotialbumi, Moottorin haastatteleman asiantuntijan arkisto, Moottorin arkisto

Luetuimmat