25.2.2024

Uusi Mini-polvi autenttisimmillaan – Cooper C ja -S tarjoavat reipasta bensiinivoimaa

Uutta Miniä piristävät nyt täyssähkön lisäksi kaksi bensiinimoottoria, ja Cooper S:n tapauksessa ylletään jopa 200 hevosvoimaan. Bensiinimallit jatkavat tosin teknisesti edeltävän mallin pohjalta.

Uudistettu polttomoottorinen Mini Cooper on Minin nykymallistosta kaikkein lähimpänä sitä autoa, jonka Alec Issigonis suunnitteli BMC:lle 1950-luvun lopussa, ja jonka muiston varaan koko nykyinen BMW:n omistama Mini -brändi on jo kolmattakymmenettä vuotta perustunut. Bensiinimallit ovat lähimpänä esikuvaansa paitsi teknisten ominaisuuksiensa, myös valmistusmaansa puolesta. Siinä missä muita nyky-Minejä valmistetaan Saksassa ja Kiinassa, Cooper C:n ja S:n tuotantopaikka löytyy edelleen Englannin Oxfordista.

Mini esitteli aiemmin uuden polven Countrymanin, joka on sen historian suurin auto, perustuen BMW-katumaasturi X1:een sekä uuden Mini Cooperin, yhtä aikaa, molemmat sähköisinä. Tuonnempana odotamme lisäksi esiteltäväksi uutta Acemania, joka on jotakuinkin näiden kahden risteytys. Nyt on kuitenkin polttomoottorisen Cooperin vuoro astua kuvaan, uudistettuna edellispolven jatkajana.

Minillä on nyt mallistossaan vähän sama tilanne kuin Fiatilla. Samoin kuin polttomoottorinen Fiat 500 on jatkanut uuden sähkömallin rinnalla niin kuin mitään ei olisi tapahtunut, on polttomoottorinen Mini Cooper vain päivitetty versio kolmannen polven mallista, rinnallaan neljännen sukupolven sähkö-Mini.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmella tai neljällä pytyllä

Uusi Mini Cooper tulee siis myyntiin täyssähköisten vastineidensa, jo aiemmin Moottorissakin esiteltyjen Cooper E:n ja Cooper SE:n rinnalle kahdella eri bensiinimoottorivaihtoehdolla, jotka ovat tuttuja myös BMW:n tarjonnasta.

Cooper C tarkoittaa 1,5-litraista, ahdettua kolmisylinteristä, joka sekin pienikokoisessa autossa tarkoittaa ihan tervettä 115 kilowattia eli 156 hevosvoimaa ja 230 newtonmetriä. Sen turvin ehditään nollasta sataan 7,7 sekunnissa.

Jos Miniltään kaipaa tämän päälle vielä lisää pirteyttä, kannattaa ehdottomasti päivittää Cooper S:ään. Sen 2,0-litrainen ahdettu rivinelonen kykenee jo 204 hevosvoimaan eli 150 kilowattiin sekä 300 newtonmetrin vääntömomenttiin. Tämä puolestaan mahdollistaa paikaltaankiihdytyksen nollasta sataan 6,6 sekunnissa.

Jos polttomoottorisia Coopereita verrataan täyssähkövastineisiinsa, voidaan ajatella, että suorituskykymielessä ne osuvat C:n ja S:n väliin. Molemmissa on rutkasti enemmän tehoa, mutta akku tuo pieneen autoon sen verran painoa, että Cooper S voittaa ne kiihdytyksellä mitattavassa suorituskyvyssä ja keveytensä ansiosta todennäköisesti myös ajettavuudessa.

Koko malliston huippua saadaan vielä odotella. Se tullaan tuttuun tapaan tuntemaan kirjainyhdistelmällä JCW, John Cooper Works.

Alkaen 34 470 euroa

Mini tarjoaa polttomoottorista Cooperia kahden eri moottorivaihtoehdon lisäksi kolmella eri varustetasolla. Kyseessä on premiumauto jo siitäkin päätellen, että näin pienikokoisesta kärrystä pyydetään alkaen 34 470 euroa. Sillä saa Cooper C:n Essential -varustetasolla, joka on jo ihan kattava. Cooper S Essential maksaa vastaavasti 39 621 euroa.

Sähkömalleja seuraten Minin kojelaudalla on siirrytty OLED-tekniikkaan ja Mini Operating System 9:ään.

Seuraava varustetaso on Classic, joka on kummankin moottorivaihtoehdon tapauksessa vajaat kolme tonnia kalliimpi. Huipulta löytyy Favoured, josta pyydetään Cooper C:nä 41 234 euroa, ja Cooper S:nä vastaavasti 46 638 euroa.

Polttomoottoriset Cooperit maksavat siis kukin suunnilleen 3 000 euroa täyssähkömalleja vähemmän, vaikka sähköautoista ei tunnetusti makseta autoveroa.

Myöhemmin, uskoaksemme jo tänä vuonna, kolmiovinen Cooper on saamassa seurakseen viisiovisen malliversion sekä myös avomallin.

Lähde ja kuvat: Mini Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat