15.10.2025

Taas tulee sanomista – jättikoosteessa kesän ja syksyn Euro NCAP -tulokset

Kuva Euro NCAP
Dongfeng Nammi Box Euro NCAP

Kokosimme kesän ja alkusyksyn Euro NCAP -tulokset yhteen pakettiin. Suurin osa uutuusmalleista suoriutuu hienosti, mutta kun on sanottavaa, sitä yleensö riittää.

Kesän ja alkusyksyn aikana Euro NCAP on testannut ja päivittänyt yhteensä 59 automallin testitulokset. Osa tuloksista koskee lataushybrdien tai täyssähkömallien kaltaisia malliversioita jo aiemmin testatuista autoista ja osa tuloksista nojaa esimerkiksi viime vuonna viime vuoden kriteereillä testatun sisarmallin lukemiin. Myös upouusia tulokkaita on riittämiin ja yleisestä hyvästä tasosta huolimatta joukkoon mahtuu myös muutamia erikoistapauksia.

Pääsääntöisesti kaikissa testin autoissa toistui kolme asiaa:

– tuulilasin reunat ja ajovalot ovat vaikeita kevyen liikenteen kannalta törmäystilanteessa

– vireystilavaroitin ei toimi kuten Euro NCAP haluaisi

– autojen ovet ja ikkunat toimvat myös veteen joutumisen jälkeen, ellei testiraportissa puhuta vain ovista

Esitämme tulokset osa-aluepisteet ja yleisarvosanan käsittävässä taulukossa. Taulukon viimeinen sarake kertoo, jos auto on hyödyntänyt yhteisten perusrakenteiden tuomaa sisarusetua Euro NCAP:in kokeissa, jos kyseessä on myöhemmin saapunut malliversio tai jos kokeissa on muuta huomautettavaa.

MalliAikuisetLapsetKevyt liikenneAjoavustimetYleisarvosanaHuomautus
AION V88 %85 %79 %78 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Audi A5 e-hybrid87 %88 %78 %77 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️2024 kriteerit, yhteinen tulos polttomoottoriversioiden kanssa
Audi Q387 %86 %80 %78 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Audi Q4 e-tron91 %87 %79 %73 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Tuloksen päivitys
Audi Q585 %86 %79 %77 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Myös e-hybrid
BMW 1-sarja78 %84 %85 %80 %⭐️⭐️⭐️⭐️
BMW X388 %84 %77 %80 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
BYD Dolphin Surf82 %86 %76 %77 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Cadillac Optiq83 %81 %76 %74 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Chery Tiggo 7 (uusittu)82 %85 %80 %78 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Myös Ebro S700
Chery Tiggo 8 (uusittu)82 %85 %80 %78 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Myös Ebro S800
Citroën C5 Aircross80 %85 %79 %62 %⭐️⭐️⭐️⭐️Sisarmalli Peugeot 3008
Cupra Born89 %87 %76 %76 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Tuloksen päivitys
Dacia Bigster69 %85 %60 %57 %⭐️⭐️⭐️2024 kriteerit, sisarmalli Dacia Duster
Dongfeng Box69 %81 %67 %77 %⭐️⭐️⭐️Korin hitsaukset pettivät
DS N°876 %85 %80 %65 %⭐️⭐️⭐️⭐️
Eklantix ES88 %82 %77 %77 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Firefly96 %87 %82 %86 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Ford Puma Gen-e75 %84 %70 %69 %⭐️⭐️⭐️⭐️2022 kriteerit, yhteinen tulos polttomoottoriversion kanssa
Ford Tourneo Courier85 %78 %78 %66 %⭐️⭐️⭐️⭐️
Ford Tourneo Custom86 %86 %79 %66 %⭐️⭐️⭐️⭐️
Hongqi EHS581 %85 %74 %82 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Hyundai Inster70 %81 %70 %67 %⭐️⭐️⭐️⭐️
Hyundai Ioniq 984 %87 %77 %83 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
IM 589 %85 %85 %87 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
IM 690 %85 %83 %87 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Kia EV383 %84 %77 %67 %⭐️⭐️⭐️⭐️
Kia EV3 ADAS Pack83%84%78%78%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Suomessa sisältyy Inspiration ja GT-Line, tulossa lisävarusteeksi Air & Earth MY26
Lynk & Co 0290 %87 %83 %89 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Lynk & Co 0890 %87 %78 %81 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Mazda 6e93 %93 %74 %77 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
MG 374 %73 %81 %69 %⭐️⭐️⭐️⭐️Tulos alkuperäisellä kuljettajan istuimella ja turvatyynyllä
MG S5 EV90 %82 %82 %78 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
MG S6 EV92 %85 %84 %78 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
MG P9 EV91 %85 %84 %83 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Sisarmalli Maxus eTerron 9
Mini Aceman83 %87 %77 %79 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Mini Cooper83 %82 %81 %77 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Mitsubishi Grandis73 %80 %76 %69 %⭐️⭐️⭐️⭐️2024 kriteerit, sisarmalli Renault Symbioz
Omoda 990 %85 %81 %80 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Opel Grandland82 %85 %79 %62 %⭐️⭐️⭐️⭐️Sisarmalli Peugeot 3008
Peugeot 300882 %85 %79 %62 %⭐️⭐️⭐️⭐️
Peugeot 500882 %85 %79 %62 %⭐️⭐️⭐️⭐️Sisarmalli Peugeot 3008
Polestar 492 %85 %81 %79 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Renault 4 E-Tech Electric79 %85 %73 %68 %⭐️⭐️⭐️⭐️2024 kriteerit, sisarmalli Renault 5
Škoda Octavia85 %82 %81 %80 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Tuloksen päivitys
Smart #588 %93 %84 %92 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Suzuki e Vitara77 %85 %79 %72 %⭐️⭐️⭐️⭐️
Tesla Model 390 %93 %89 %87 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Togg T10F95 %85 %78 %80 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Togg T10X94 %85 %79 %80 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Toyota C-HR PHEV85 %86 %86 %79 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️2024 kriteerit, yhteinen tulos muiden versioiden kanssa
Toyota Urban Cruiser77 %85 %79 %72 %⭐️⭐️⭐️⭐️Sisarmalli Suzuki e Vitara
Volkswagen Caravelle 86 %86 %79 %66 %⭐️⭐️⭐️⭐️Sisarmalli Ford Tourneo Custom
Volkswagen Golf80 %86 %85 %79 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Tuloksen päivitys
Volkswagen ID.489 %87 %84 %76 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️Tuloksen päivitys
Volkswagen ID. Buzz84 %85 %70 %73 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Volkswagen Tayron87 %85 %83 %80 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Volkswagen T-Cross74 %81 %60 %57 %⭐️⭐️⭐️Tuloksen päivitys
Voyah Courage90 %88 %76 %87 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Zeekr 7X91 %90 %78 %83 %⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Aion V – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kiinalainen Aion selviytyi V-perheautollaan kokeista hienosti ja jopa vireystilavaroitin sai hyvät pisteet. 

Audi Q3 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Audi Q3 Euro NCAP

Uuden sukupolven Audi Q3 selviytyi kokeista odotetun vaivattomasti. Merkittävimmät huomautukset koskivat kuljettajan turvavyötä, joka päästi lantion luiskahtamaan lantiovyön alta sekä keskiturvatyynyä, joka ei välttämättä estä etupenkkiläisten päiden osumista yhteen kaikissa tilanteissa.

Audi Q4 e-tron – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 

Audin sähköcrossover kävi päivittämässä tuloksensa ja saikin testit läpi ilman merkittäviä huomautuksia.

Audi Q5 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Uusi Q5 ei aiheuta harmaita hiuksia ainakaan Euro NCAP:illa. 

BMW 1-sarja – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Baijerilaisten pieni kaupunkiauto osoittautui hankalaksi tapaukseksi etutörmäyksissä, jossa lähes poikkeuksetta rintakehän suoja merkattiin huonoksi. Muilta osin 1-sarja suoriutui testeistä tasavarmasti.

BMW X3 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Münchenin uusi katumaasturipolvi selviytyi testeistä ongelmitta.

BYD Dolphin Surf – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kiinalaisen BYD:in pieni Dolphin Surf sai heikot pisteet sivutörmäyksen ns. retkahduskokeessa. Muilta osin pienellä autolla voi silti olla isot pisteet. 

Cadillac Optiq – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Euro NCAP Cadillac Optiq

Cadillacin paluu sähköaikana sujuu monia amerikkalaiskollegoita paremmin. Vain takamatkustajan rintakehän suoja etutörmäyksessä sai moitteita ja keskiturvatyynyn toiminta eri kokoisten matkustajien kohdalla jäi osoittamatta. Optiqin kohdalla Cadillac osoitti, että veteen jouduttaessa auton ovet ovat toiminnassa.

Chery Tiggo 7 ja Tiggo 8 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kiinalaisen Cheryn katumaasturikaksikko, sekä niiden rinnakkaiset Ebro-versiot, kävivät uusimassa Euro NCAP -luokituksensa niiden jäätyä aluksi neljään tähteen puutteelisesti toimivan verhoturvatyynyn takia. Nyt valmistusongelma on korjattu ja autot saivat täydet viisi tähteä. Tämä siitäkin huolimatta, että kuljettajan polviturvatyyny ei toiminut oikein ja aiheutti pistemenetyksen. 

Citroën C5 Aircross – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Citroën osoitti, että sen uusi lippulaivamalli on identtinen Peugeot E-3008:n kanssa. Tehdas osoitti, että auton ovet toimivat myös veteen jouduttaessa. Kärkitulosta varten auton ajoavustinjärjestelmien toiminnassa olisi parantamisen varaa. 

Cupra Born – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Cupran versio ID.3:sta kävi jo uusimassa testituloksensa ennen kriteerien kiristymistä ensi vuonna.

Dacia Bigster – ⭐️⭐️⭐️

Dacian uusi C-segmentin katumaasturi nojaa vahvasti Dusterin rakenteisiin ja myös turvavarusteiden osalta Bigster hyödyntää henkisen isoveljen osaamista. Kuljettajan rintakehän ja kaasujalan suoja jäi etutörmäyksessä heikoksi. Myös sivutörmäyksen sivusuuntaisen heilahduksen suoja jäi osoittamatta toteen eri kokoisilla matkustajilla. Dacian mukaan auton ovet toimivat veteen jouduttaessa. 

Dongfeng Box – ⭐️⭐️⭐️

Dongfeng Nammi Box Euro NCAP

Meillä Nammi Boxina tunnettu Dongfengin pieni sähköauto erottui Euro NCAP -joukosta ikävällä tavalla. Auton tuulilasia reunustavan A-pilarin hitsaukset pettivät etutörmäyksessä, joten kynnyskotelo ja tuulilasin yläreuna taipuivat törmäyksessä, eikä auton kori olisi pärjännyt maantienopeuden onnettomuudessa näinkään hyvin. Lisäksi auton ovet olivat onnettomuuden jälkeen lukosssa, haitaten pelastusviranomaisten toimintaa. Kuljettajan turvatyynyn paine on liian pieni, joten kuljettaja lyö päänsä ohjauspyörään. Myös kojelaudan rakenteet todettiin vaarallisiksi jalkojen kannalta. Myös istuimien sivuttainen retkahdussuoja jäi näyttämättä toimivaksi eri kokoisilla matkustajilla. Nammi Boxin ovet toimivat onneksi veteen jouduttaessa. 

Euro NCAP:in testausohjelman johtaja Alex Williams huomauttaakin, että vaikka pienille ja edullisille sähköautoille on tarve, ei Dongfeng Box pärjää esimerkiksi BYD Dolphin Surfin, Fireflyn, Hyundai Insterin tai Renault 4:n suoritukselle.

DS N°8 – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Ranskalaisen DS:n iso “crossover sedan” sai muuten melko hyvät arvioinnit, mutta auton yleisarvosana kärsi heikosti toimivista ajoavustinjärjestelmistä. DS:n keula on kuitenkin kevyen liikenteen kannalta eräs parhaimmista onnettomuustilanteessa. Myös DS kertoi, että ovet toimivat veden varaan jouduttaessa.

Eklantix ES – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kiinalaisen Cheryn Exeed-merkin Eklantix ES, toiselta nimeltään Sterra ES, selviytyi kokeista mainiosti. 

Firefly – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Firefly Euro NCAP

Kiinalaisen Nion Firefly-merkin (ja mallin) pikkuauto selviytyi kokeista erinomaisesti, saaden yhdet kovimmista tämän tuloserän törmäyskoepisteistä, eikä ajoavustimissakaan ollut merkittäviä huomioita.

Ford Tourneo Courier – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Tourneo Courier oli Euro NCAP:in syynissä viime vuonna, mutta tuosta kerrasta jäi hampaankoloon takaistuinten turvavöiden osalta. Ne on nyt päivitetty. Ford osoitti, että auton ovet toimivat veteen jouduttaessa. Myös ajoavustimissa löytyy huomautettavaa. 

Ford Tourneo Custom – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Tourneo selviytyi ajoavustimia lukuun ottamatta kokeista erinomaisesti. Ford osoitti, että auton ovet pystyy avaamaan kahden minuutin ajan siitä, jos auto joutuu veteen ja sähköt menetetään. 

Hongqi EHS5 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Prameista edustusautoistaan tunnettu kiinalainen Hongqi ei aiheuttanut tasavahvalla crossoverillaan sanottavaa suuntaan tai toiseen. 

Hyundai Inster – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Hyundai Inster Euro NCAP

Korealaisten sähköinen kaupunkiauto kärsi muutamista heikoista osa-alueista. Sivutörmäyksen retkahdussuoja jäi heikoksi. Inster sai huonot pisteet myös sinänsä hyvin toimineesta keskiturvatyynystä, mutta auton kuljettajan ovi aukesi sivutörmäyksessä, johtaen pistemenetyksiin. Sivutörmäyksessä myös 10-vuotiasta esittävän testinuken rintakehään kohdistui huomattavia voimia, antaen huonon tuloksen. 

Hyundai Ioniq 9 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Ioniq-sähköautoperheen suurin suoriutui kokeista perusvarmasti ilman hässäkkää.

IM 5 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kiinalaisen SAIC-konsernin teknologiakärjellä varustettu IM 5 sai tasavahvasta suorituksesta tasavahvat pisteet. IM osoitti, että auton ovet toimivat veteen jouduttaessa.

IM 6 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

IM:n crossover suoriutui kokeista niin ikään mainiosti ja että auton ovet toimivat myös veteen jouduttaessa.

Kia EV3 – ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kia EV3 Euro NCAP

Kian sähköcrossover selvisi testipatterista melko hyvin. Auto arvioitiin perusvarustelulla neljän tähden luokituksella, mikä on korotettavissa viiteen tähteen niin sanotulla DriveWise ADAS Pack -ajoavustinpaketilla. Suomessa ADAS Pack on kuulunut Inspiration ja GT-Line varusteluihin ja mallivuodesta 2026 alkaen se on saatavilla lisävarusteena Air & Earth -varusteluihin.

Lynk & Co 02 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Lynkin melko sämpylämallinen 02 selviytyi eri osa-alueista mainiosti. 

Lynk & Co 08 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Geely-konsernin merkkiarmadaan kuuluvan Lynkin iso perhecrossover 08 selviytyi kaikista testien osa-alueista erinomaisesti.

Mazda 6e – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kiinalaisen Changanin kanssa tehty sähköinen Mazda 6e ei ottanut virheaskelia Euro NCAP:in syynissä ja selviytyi erityisesti törmäyskokeista hienosti.

MG 3 – ⭐️⭐️⭐️⭐️

MG 3 Hybrid

Kerroimme jo MG 3:n testituloksista aiemmin. Euro NCAP:in pistetytyksessä ei ole mekanismia pistevähennyksiin tai hylkäämisiin hajoavista rakenteista johtuen, mutta MG 3:n kuljettajan istuimen pituussäätökisko petti toiselta puolen, lingoten kuljettajan kiertyen ohjauspyörää kohti. Myös ohjauspyörän turvatyynyn toiminta jätti toivomisen varaa. Molempiin seikkoihin on MG:n mukaan puututtu tuotannossa, mutta jo myytyjen autojen takaisinkutsun tila sekä mahdollinen uudelleenarviointi ovat vielä pöydällä. MG 3 sai huonon arvioinnin myös takamatkustajan päänsuojasta etutörmäyksessä. MG osoitti, että auton ovet toimivat myös veteen jouduttaessa. Lasten osalta 6-vuotiasta esittävän nuken tilanne oli hyvä, mutta 10-vuotias kannattaa jättää kotiin etutörmäyksen heikon kaulasuojan ja sivutörmäyksen olemattoman rintakehä- ja pääsuojan takia. Syynä pistementyksiin oli ns. pohjaava C-pilarin turvatyyny. 

MG P9 EV – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

MG:n sähköavolava on konsernisisar Maxuksen eTerron 9:lle, joka arvioitiin viime vuonna. 

MG S5 EV – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

MG:n sähköisen crossoverin kohdalla ainoa huomio koskee, että veden varaan jouduttaessa vain auton ovien toiminnasta on maininta, muiden osa-alueiden ollessa mainiolla tolalla.

MG S6 EV – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

MG:n crossoverin kohdalla merkittävin huomio koskee, että veteen joutumisen suhteen tehdas osoitti ovien toimivan myös tässä tilanteessa. Kokeissa autosta ei löytynyt huomautettavaa.

Mini Aceman – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Mini Aceman Euro NCAP

Keskimittainen Mini eli ässäsi myös Euro NCAP:in testit.

Mini Cooper – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Eikä paljon muuta voi sanoa pienemmästä Cooperistakaan. Syystä tai toisesta veden varaan jouduttaessa vain ovien toiminnasta löytyy maininta. 

Mitsubishi Grandis – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Renault Symbiozin sisarmallina Grandis arvioitiin viime vuoden Euro NCAP -kriteereillä. Kuljettajan rintekehän suoja jäi heikoksi etutörmäyksessä. Myös ajoavustimien toiminnasta aiheutui pistemenetyksiä.

Omoda 9 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Läksyt on tehty kokonaan myös Omodalla, jonka iso katumaasturi 9 selvisi moitteitta.

Opel Grandland – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Citroënin tavoin Opelin näkemys Peugeot 3008 sisarmallista jahtaisi viidettä tähteä, jos auton ajoavustimet saisivat paremmat pisteet. Myös Opel osoitti ovien toimivan veteen jouduttaessa.

Peugeot 3008 – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Peugeot 3008 Euro NCAP

Stellantiksen STLA Medium -autot viittaavat tuloksissaan ensimmäisenä saapuneeseen Peugeotiin, jonka kohdalla tilanne on sama: ajoavustinpisteitä parantamalla auton muuten hyvä suoriutuminen riiittäisi viiteen tähteen ja vain ovista on osoitettu, että ne toimivat veteen jouduttaessa.

Peugeot 5008 – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Sama arvio kuin edellisestä autosta, tällä kertaa seitsemän paikan versiona.

Polestar 4 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Huomautukset voisi jättää vaikka auton taakse, sillä takalasiton Polestar 4 selvisi Euro NCAP:ilta puhtain paperein.

Renault 4 E-tech Electric – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Tippa-Rellun paluu sähköautona pohjaa pitkälti samaan rakenteeseen kuin viime vuonna esitelty Renault 5. Vain auton avustinjärjestelmien toiminta jättää Renaultin tipan päähän viidestä tähdestä.

Škoda Octavia – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Myös toinen suomalaisten kansallisautoista nähtiin Euro NCAP:illa uusimassa luokituksensa ennen ensi vuonna kiristyviä kriteereitä. Sivuttaistörmäyksessä 10-vuotiaan lapsinuken rintakehään kohdistui huomattava voima, saaden alimman arvosanan.

Smart #5 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Smartin suurin jatkaa varmaa tekemistä myös turvallisuuden saralla. Sivuttaisessa tolppatörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja jää heikoksi. Muuten tekemisestä ei ole sanottavaa. 

Suzuki e Vitara – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Täyssähköisen Vitaran kohdalla kuljettajan rintakehän suoja jää heikoksi etutörmäyksessä. Uppoamistilanteessa Suzuki osoitti, että auton ovet toimivat vedessäkin. 

Tesla Model 3 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Päivittynyt Tesla Model 3 jatkaa merkin vahvalla linjalla Euro NCAP:issa ja jopa avustinjärjestelmät miellyttävät testausorganisaatiota.

Togg T10F – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Togg T10F Euro NCAP

Turkkilaisen Toggin sähkösedan suoriutui kokeista osin huippupisteillä.

Togg T10X – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Ja huippuvedossa oli myös korkeampi sisarmalli T10X. 

Toyota Urban Cruiser – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Sisarmali Suzuki e Vitara otti testivastuun tällä kertaa, joten Urban Cruiseri jakaa tuloksensa sen kanssa. 

Volkswagen Caravelle – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Volkswagenin pikkubussiversio perustuu Tourneo Customiin, jonka tuloksilla myös VW menee.

Volkswagen Golf – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Tuttu auto päivittämässä tuttua tulostaan. Golfin sivuttaisessa pylvästörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja jäi heikoksi. 

Volkswagen ID.4 – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kertaajiin kuului myös VW:n sähköcrossover. Vain sivuttaisen retkahdussuojan heikko toiminta ja keskiturvatyynyn huono toiminta jäivät kauneusvirheiksi perusvarmoihin tuloksiin.

Volkswagen ID. Buzz – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Sähköinen hippibussi kävi niin ikään uusimassa tuloksensa kesän aikana. Etutörmäyksessä takamatkustajan rintakehän suoja jäi heikoksi. Auto sai pistemenetyksen myös sivutörmäyksessä heikosti toimineesta verhoturvatyynystä. Kauneusvirheitä löytyi myös ajoavustimista.

Volkswagen Tayron – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Volkswagen Tayron Euro NCAP

Volkswagenin “Tiguanin isoveli” ei aiheuttanut sanomista Euro NCAP:in syynissä. 

Volkswagen T-Cross – ⭐️⭐️⭐️

T-Cross erottui muista Volkswageneista heikommalla tuloksella. Etutörmäyksessä rintakehän suoja  jäi kuljettajan osalta heikoksi. Myös lasten kaula- ja päänsuoja jättää parantamisen varaa. Suurin vaikutus heikkoon arvosanaan tuli kuitenkin aktiivisista turvajärjestelmistä, joiden toiminta jättää monelta osin toivomisen varaa.

Voyah Courage – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kiinalaisen Voyahin crossover sai huomautuksen sivuttaisen tolppakolarin yhteydessä kuljettajan rintakehän suojasta. Muuten työskentely on tasavarmaa. 

Zeekr 7X – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Geelyyn kuuluvan Zeekrin katumaasturi 7X selvisi mainiosti ja jopa auton keularakenteet ovat yhdet markkinoiden parhaista kevyen liikenteen kannalta.

Muokattu 16.10.2025: Lisätty Kia EV3 arviointi ADAS Pack -varustelun kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat