18.2.2020

Suomalainen huippulupaus jätti tehdaskuskit Ruotsin rallissa taakseen – ei hermoile uran jatkumisesta

Jari Huttunen

Ruotsin MM-rallissa WRC3-luokan voittanut ja samalla kaikista R5-luokan autoista nopeimmaksi ajanut Jari Huttunen toivoo näyttöjensä riittävän urallaan etenemiseen, mutta ei kuitenkaan ota suurta stressiä epävarmasta tilanteestaan huolimatta.

Kiuruvetinen 25-vuotias rallilupaus Jari Huttunen on kilpaillut erinäisissä ralleissa Hyundai i20 R5 -autolla vuodesta 2017. Tälle kaudelle Hyundain WRC2-tehdaskuljettajapaikat ja täten myös tuoreet versiot valmistajan kilpureista menivät Nikolay Gryazinille ja Ole Christian Veibylle.

Aiemmin Huttusen manageri, kaksinkertainen rallin maailmanmestari Marcus Grönholm kertoi Hyundain olleen kiinnostunut myös ajattamaan Huttusta, mutta tähän ei suomalaisten rahat kuitenkaan riittäneet.

Huttunen lähti Ruotsin MM-ralliin Hyundai i20:n vanhalla vuonna 2016 debytoineella kehitysversiolla, jota on pidetty muihin R5-autoihin nähden lähes kilpailukyvyttömänä. Ruotsissa Huttunen oli silti luokkansa nopein, ottaen Hyundaille kautta aikojen ensimmäisen R5-luokan MM-rallivoiton. Huttunen kuvailee voittoa uransa toistaiseksi tärkeimmäksi.

Toiseksi nopeinta vauhtia R5-autoista piti niin ikään Grönholmin suojatti Emil Lindholm.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda ja Hyundai eri planeetoilta

Huttunen pääsi testaamaan autoa Keski-Suomessa kahden päivän ajan. Voittotaisteluun mukaan päästäkseen auto täytyi saada kulkemaan halutusti, mutta mitään sen kummempaa eroa normaaliin testaukseen ei Huttusen mukaan ollut.

– Pari päivää testattiin Jyväskylän lähistöllä. Ei siinä mitään erikoista tehty, alusta saatiin toimimaan erinomaisesti Ruotsin rallia varten.

Viime vuonna Ruotsissa Huttunen teki historiaa ajaessaan yleiskilpailun pohja-ajan R5-luokan Škoda Fabialla jättäen taakseen myös jokaisen WRC-auton. Lisäksi Huttunen voitti Suomen MM-rallissa WRC2-luokan Škodalla vuonna 2017. Erot Hyundain ja Škodan välillä ovat Huttusen mukaan suuret.

Huttunen Suomen MM-rallissa Hyundai i20 R5:llä vuonna 2019.

– Ei niitä autoja oikein pysty edes vertaamaan, Škoda on oikeastaan aivan eri planeetalta kuin Hyundai, tunnetusti harvasanainen, ’’syväjäämieheksi’’ tituleerattu Huttunen toteaa.

Tämän vuoden Ruotsin rallin jälkeen Huttusta ajattavan puolalaistalli 2Brallyn varikkoteltassa nähtiin myös Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo. Huikeasta suorituksesta huolimatta Adamo ei ole toistaiseksi vihjaillut suomalaiselle huippulupaukselle jatkosta.

– Kyllähän Adamo vieraili viikonlopun aikana meidän teltassa useaan otteeseen. Ei ollut jatkosta sen kummempia puheita, toivottavasti jotain on kuitenkin luvassa.

Tällä kaudella Huttusen kisakalenteriin kuuluu myös ainakin Suomen MM-ralli ja Puolan kansallinen rallisarja 2Brallyn riveissä.

Kysyttäessä uran jatkumisesta Huttunen antaa hyvin jalat maassa -tyylisen vastauksen.

– Toivottavasti lisää kilpailuja tälle vuodelle on vielä luvassa, ja jospa uralla pääsisi vielä etenemään. En minä siitä kuitenkaan enää hermoile, katsotaan mitä tulee tapahtumaan.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen

Luetuimmat