31.1.2016 Ajoneuvot Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallitähdet osallistuivat Business Rally -ajotapahtumaan, jolla kerätään varoja liikenneturvallisuustyöhön. Viereisessä pöydässä hymyilevä mies juttelee rennon oloisesti. Olemuksesta ei näe minkäänlaista hermostuneisuutta, vaikka pian seitsemänkymmentä ihmistä odottavat häneltä näyttävää ajosuoritusta. Ehkä neljä rallin maailmanmestaruutta saa ottamaan rauhallisesti. Tommi Mäkistä vastapäätä istuu toinen ennakkosuosikki, kaksi rallin maailmanmestaruutta voittanut Markus Grönholm. Legendat ovat paikalla BMW Suomen ja AKK:n järjestämässä Business Rallyssä, jolla kerätään varoja Turvassa Tiellä -liikenneturvallisuuskampanjaan. Ideana on kiertää jäärata mahdollisimman nopeasti BMW M135iA xDrivellä, eli 1-sarjan 326 hevosvoimaisella nelivetohirmulla. Jokainen saa kaksi yritystä. Virheisiin ei ole varaa, mikäli aikoo haastaa mestarit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulos vai ulos? Lähtönumeroni on 23. Nelivetoinen BMW singahtaa lähtöviivalta reippaasti, kiitos jääratakäyttöön muokattujen Hakkapeliitta 8 -nastarenkaiden. Nastat on vaihdettu kolme millimetriä pitkiin, joten renkaat pureutuvat kovaan jäähän erinomaisesti. Erinomaisesti, muttei riittävästi. Ensimmäisen mutkan myöhäinen jarrutus on paha virhearvio edellisten ajajien liukastamalla radalla. BMW lähestyy ulkokurvin penkkaa huolestuttavaa vauhtia. Tilanteen pelastavalle sankariteolle olisi tarvetta, mutta nyt on vähän myöhäistä. Käsijarrulla voisi kääntää auton poikittain, mutta silloin riskinä olisi penkkaan juuttuminen. Haaveet hyvästä suorituksesta kariutuvat, kun munuaismaski työntyy penkan pehmeään lumeen. Peruutusvaihdetta kytkiessä päätän jatkossa osallistua moisiin kilpailuihin salanimellä. Onneksi BMW irtoaa hangesta omin voimin, ja pääsen ajamaan kierroksen loppuun. Sivulasista katsellen Nelivetoinen M135i on varsinainen nautinto jääradalla. Suuren kuutosmoottorin painosta huolimatta keula tottelee nöyrästi ohjausta, ja tarvittaessa auton saa yliohjaamaan kaasulla tilanteessa kuin tilanteessa. BMW:n takavetoperinteet näkyvät. Takavetopainotteisuus näkyy myös mutkista poistuessa. Kaasun kanssa saa olla tarkkana, ellei halua viedä bemaria näytöstyyliin täysin kahva edellä. Se on kuitenkin hauskin tapa edetä, ja kun peli on jo kerran menetetty niin…. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mestarin tunnistaa kaukaa Oman farssin jälkeen on parempi antaa ammattilaisten ajaa. Mäkisen ja Grönholmin lisäksi paikalla on kaksi nuorta lupausta, hallitseva rallin SM3-luokan mestari Jari Huttunen ja Jani Luhtaniemi. Maailmanmestarien elkeet huomaa nopeasti. Mäkinen aloittaa leikkimielisen kilpailun siirtämällä lähtöviivalle pysäköityä BMW:tä puoli metriä vasemmalle, jotta renkaat siirtyvät kiillottuneilta urilta pitävälle pinnalle. Tommi Mäkinen ja optimoidut ajolinjat. Mäkisen ohjastamana M135i kiertää mutkat millintarkasti sisäkurvia nuollen – tai tarvittaessa rallityylin ronskisti sisäkurvia leikaten. Kierroksen jälkeen järjestäjät saavat kaivaa litroittain lunta pois etupuskurin aukoista, jotta välijäähdytin saisi raitista ilmaa. Grönholm seuraa Mäkisen ajoa. Mäkisen hienosta suorituksesta huolimatta Marcus Grönholm ajaa vielä sekuntia nopeammin. Grönholmin ajoa leimaa eleetön tasaisuus. Mestarien väliin kiilaa vielä Jari Huttunen hienolla ajolla, joka jää vain 0,4 sekuntia Grönholmista. Tommi Mäkinen kannustaa (toinen vasemmalta) Marcus Grönholmin ajoa. Toisen ajokerran alkaessa rata on kulunut liukkaaksi, joten aikaparannuksia ei juuri synny. Selityksiä sen sijaan riittää. Kuultiinpa erään japanilaisyritykselle ralliautoa rakentavan naureskellen perustelevan suoritustaan saksalaisauton ongelmilla. Pojat pysyvät poikina, vaikka maailmanmestaruuksia olisi useampikin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku