31.1.2016 Ajoneuvot Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallitähdet osallistuivat Business Rally -ajotapahtumaan, jolla kerätään varoja liikenneturvallisuustyöhön. Viereisessä pöydässä hymyilevä mies juttelee rennon oloisesti. Olemuksesta ei näe minkäänlaista hermostuneisuutta, vaikka pian seitsemänkymmentä ihmistä odottavat häneltä näyttävää ajosuoritusta. Ehkä neljä rallin maailmanmestaruutta saa ottamaan rauhallisesti.Tommi Mäkistä vastapäätä istuu toinen ennakkosuosikki, kaksi rallin maailmanmestaruutta voittanut Markus Grönholm.Legendat ovat paikalla BMW Suomen ja AKK:n järjestämässä Business Rallyssä, jolla kerätään varoja Turvassa Tiellä -liikenneturvallisuuskampanjaan. Ideana on kiertää jäärata mahdollisimman nopeasti BMW M135iA xDrivellä, eli 1-sarjan 326 hevosvoimaisella nelivetohirmulla. Jokainen saa kaksi yritystä. Virheisiin ei ole varaa, mikäli aikoo haastaa mestarit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulos vai ulos?Lähtönumeroni on 23. Nelivetoinen BMW singahtaa lähtöviivalta reippaasti, kiitos jääratakäyttöön muokattujen Hakkapeliitta 8 -nastarenkaiden. Nastat on vaihdettu kolme millimetriä pitkiin, joten renkaat pureutuvat kovaan jäähän erinomaisesti.Erinomaisesti, muttei riittävästi. Ensimmäisen mutkan myöhäinen jarrutus on paha virhearvio edellisten ajajien liukastamalla radalla. BMW lähestyy ulkokurvin penkkaa huolestuttavaa vauhtia. Tilanteen pelastavalle sankariteolle olisi tarvetta, mutta nyt on vähän myöhäistä. Käsijarrulla voisi kääntää auton poikittain, mutta silloin riskinä olisi penkkaan juuttuminen.Haaveet hyvästä suorituksesta kariutuvat, kun munuaismaski työntyy penkan pehmeään lumeen. Peruutusvaihdetta kytkiessä päätän jatkossa osallistua moisiin kilpailuihin salanimellä. Onneksi BMW irtoaa hangesta omin voimin, ja pääsen ajamaan kierroksen loppuun.Sivulasista katsellenNelivetoinen M135i on varsinainen nautinto jääradalla. Suuren kuutosmoottorin painosta huolimatta keula tottelee nöyrästi ohjausta, ja tarvittaessa auton saa yliohjaamaan kaasulla tilanteessa kuin tilanteessa. BMW:n takavetoperinteet näkyvät.Takavetopainotteisuus näkyy myös mutkista poistuessa. Kaasun kanssa saa olla tarkkana, ellei halua viedä bemaria näytöstyyliin täysin kahva edellä. Se on kuitenkin hauskin tapa edetä, ja kun peli on jo kerran menetetty niin….Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMestarin tunnistaa kaukaaOman farssin jälkeen on parempi antaa ammattilaisten ajaa. Mäkisen ja Grönholmin lisäksi paikalla on kaksi nuorta lupausta, hallitseva rallin SM3-luokan mestari Jari Huttunen ja Jani Luhtaniemi.Maailmanmestarien elkeet huomaa nopeasti. Mäkinen aloittaa leikkimielisen kilpailun siirtämällä lähtöviivalle pysäköityä BMW:tä puoli metriä vasemmalle, jotta renkaat siirtyvät kiillottuneilta urilta pitävälle pinnalle.Tommi Mäkinen ja optimoidut ajolinjat.Mäkisen ohjastamana M135i kiertää mutkat millintarkasti sisäkurvia nuollen – tai tarvittaessa rallityylin ronskisti sisäkurvia leikaten. Kierroksen jälkeen järjestäjät saavat kaivaa litroittain lunta pois etupuskurin aukoista, jotta välijäähdytin saisi raitista ilmaa.Grönholm seuraa Mäkisen ajoa.Mäkisen hienosta suorituksesta huolimatta Marcus Grönholm ajaa vielä sekuntia nopeammin. Grönholmin ajoa leimaa eleetön tasaisuus. Mestarien väliin kiilaa vielä Jari Huttunen hienolla ajolla, joka jää vain 0,4 sekuntia Grönholmista.Tommi Mäkinen kannustaa (toinen vasemmalta) Marcus Grönholmin ajoa.Toisen ajokerran alkaessa rata on kulunut liukkaaksi, joten aikaparannuksia ei juuri synny. Selityksiä sen sijaan riittää. Kuultiinpa erään japanilaisyritykselle ralliautoa rakentavan naureskellen perustelevan suoritustaan saksalaisauton ongelmilla. Pojat pysyvät poikina, vaikka maailmanmestaruuksia olisi useampikin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa