18.2.2020 Ajoneuvot Suomalainen huippulupaus jätti tehdaskuskit Ruotsin rallissa taakseen – ei hermoile uran jatkumisesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsin MM-rallissa WRC3-luokan voittanut ja samalla kaikista R5-luokan autoista nopeimmaksi ajanut Jari Huttunen toivoo näyttöjensä riittävän urallaan etenemiseen, mutta ei kuitenkaan ota suurta stressiä epävarmasta tilanteestaan huolimatta. Kiuruvetinen 25-vuotias rallilupaus Jari Huttunen on kilpaillut erinäisissä ralleissa Hyundai i20 R5 -autolla vuodesta 2017. Tälle kaudelle Hyundain WRC2-tehdaskuljettajapaikat ja täten myös tuoreet versiot valmistajan kilpureista menivät Nikolay Gryazinille ja Ole Christian Veibylle.Aiemmin Huttusen manageri, kaksinkertainen rallin maailmanmestari Marcus Grönholm kertoi Hyundain olleen kiinnostunut myös ajattamaan Huttusta, mutta tähän ei suomalaisten rahat kuitenkaan riittäneet.Huttunen lähti Ruotsin MM-ralliin Hyundai i20:n vanhalla vuonna 2016 debytoineella kehitysversiolla, jota on pidetty muihin R5-autoihin nähden lähes kilpailukyvyttömänä. Ruotsissa Huttunen oli silti luokkansa nopein, ottaen Hyundaille kautta aikojen ensimmäisen R5-luokan MM-rallivoiton. Huttunen kuvailee voittoa uransa toistaiseksi tärkeimmäksi.Toiseksi nopeinta vauhtia R5-autoista piti niin ikään Grönholmin suojatti Emil Lindholm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda ja Hyundai eri planeetoiltaHuttunen pääsi testaamaan autoa Keski-Suomessa kahden päivän ajan. Voittotaisteluun mukaan päästäkseen auto täytyi saada kulkemaan halutusti, mutta mitään sen kummempaa eroa normaaliin testaukseen ei Huttusen mukaan ollut.– Pari päivää testattiin Jyväskylän lähistöllä. Ei siinä mitään erikoista tehty, alusta saatiin toimimaan erinomaisesti Ruotsin rallia varten.Viime vuonna Ruotsissa Huttunen teki historiaa ajaessaan yleiskilpailun pohja-ajan R5-luokan Škoda Fabialla jättäen taakseen myös jokaisen WRC-auton. Lisäksi Huttunen voitti Suomen MM-rallissa WRC2-luokan Škodalla vuonna 2017. Erot Hyundain ja Škodan välillä ovat Huttusen mukaan suuret.Huttunen Suomen MM-rallissa Hyundai i20 R5:llä vuonna 2019.– Ei niitä autoja oikein pysty edes vertaamaan, Škoda on oikeastaan aivan eri planeetalta kuin Hyundai, tunnetusti harvasanainen, ’’syväjäämieheksi’’ tituleerattu Huttunen toteaa.Tämän vuoden Ruotsin rallin jälkeen Huttusta ajattavan puolalaistalli 2Brallyn varikkoteltassa nähtiin myös Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo. Huikeasta suorituksesta huolimatta Adamo ei ole toistaiseksi vihjaillut suomalaiselle huippulupaukselle jatkosta.– Kyllähän Adamo vieraili viikonlopun aikana meidän teltassa useaan otteeseen. Ei ollut jatkosta sen kummempia puheita, toivottavasti jotain on kuitenkin luvassa.Tällä kaudella Huttusen kisakalenteriin kuuluu myös ainakin Suomen MM-ralli ja Puolan kansallinen rallisarja 2Brallyn riveissä.Kysyttäessä uran jatkumisesta Huttunen antaa hyvin jalat maassa -tyylisen vastauksen.– Toivottavasti lisää kilpailuja tälle vuodelle on vielä luvassa, ja jospa uralla pääsisi vielä etenemään. En minä siitä kuitenkaan enää hermoile, katsotaan mitä tulee tapahtumaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Henri Toivosen Lancia Delta S4 – rallin enkelit Harjulla Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää