1.6.2021

Nissan pohtii sähköautoakkujen gigatehdasta Britanniaan – jos kannustimista sovitaan

Nissan akkutehdas gigatehdas sähköauto Sunderland Britannia

Nissan suunnittelee Sunderlandin autotehtaan tueksi suurta akkutehdasta yhtiön panostaessa Britannian toimintoihin. Neuvotteluissa kaivataan kuitenkin porkkanoita hallituksen suunnalta.

Nissanin Euroopan toiminnot ovat perustuneet usean vuosikymmenen ajan voimakkaasti yhtiön autotehtaaseen Iso-Britannian Sunderlandissa, jossa on valmistettu vuosien varrella muun muassa Qashqaita, Jukea, Almeraa, Bluebirdia, Micraa ja Leafia. Brexit on kuitenkin keikuttanut japanilaismerkin suunnitelmia, aluksi uhkakuvina ja sittemmin toteutuneena sopimuksena.

Nyt Nissan on keskustellut Britannian hallituksen kanssa suuresta akkutehtaasta, joka tukisi Sunderlandin autotehtaan toimintaa. Nissanille tämä akkujen gigatehdas merkitsisi suurinta sähköautotuotannon keskittymää Japanin ulkopuolella. Keskustelut alkoivat Brexit-sopimuksen jälkeen ja tehdassopimus saatetaan julkistaa jo tulevana kesänä ennen COP26-ilmastohuippukokousta. Nissan haluaa kuitenkin kymmenien miljoonien puntien suuruiset tuet tehtaalleen, mukaan lukien keinon alentaa akkutehtaan energiakustannuksia.

Britannian autotehtaiden kannalta investointien varmistaminen on kriittistä ja sähköistymisen edetessä kilpailu akkutehtaiden sijoittamisesta on kovaa. Britannia kärsi jo aiemmin kolauksen kun Tesla valitsi Euroopan tehtaansa sijoituspaikaksi Saksan. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kuitenkin vihjasi hiljattain, että merkki saattaisi olla kiinnostunut myös Britanniasta, mutta aktiivisia keskusteluja ei ole käynnissä. Sisäpiirilähteiden mukaan Nissanin gigatehtaan lisäksi käynnissä on myös muita akkutehdassuunnitelmia.

Nissan akkutehdas gigatehdas sähköauto Sunderland Britannia
Nissan juhlisti maaliskuussa hetkeä, jolloin sähköauto Leafin valmistusmäärä ohitti 1986 avatun tehtaan Bluebirdin valmistusmäärän. Alkuperäisistä työntekijöistä Leafin tuotantolinjalta löytyy vielä 19.

Nissanin Sunderlandin tehtasalueelle tuleva akkutehdas kuuluisi kiinalaiselle akkuvalmistaja Envision AESC:lle ja se mahdollistaisi 200 000 sähköauton akkujen valmistamisen vuosittain. Alussa vuotuinen valmistuskapasiteetti olisi kuusi gigawattituntia akkukapasiteettia vuodessa tehtaan auetessa 2024 ja voisi nousta 18-20 gWh vuositasolle seuraavina vuosina. Samalla se loisi tuhansia työpaikkoja.

Envision operoi jo Sunderlandin tehtaan lähellä olevaa 1,9 gigawattitunnin akkutehdasta, joka valmistaa akkuja Sunderlandissa valmistettavaan Nissan Leafiin. Akkutehdas oli aiemmin Nissanin ja Envisionin yhteisyritys, mutta Nissan myi osuutensa 2019.

Nissanin suunnitelmissa 1986 avatusta Sunderlandin tehtaasta tulisi sen johtava sähköautotehdas Japanin Tochigin jälkeen. Seuraavan polven Nissan Leaf valmistetaan näillä näkymin sekä Japanissa että Britanniassa.

Brexitistä huolimatta Nissan on tykästynyt Sunderlandin tehtaaseen. Operatiivinen johtaja Ashwani Gupta kommentoi aiemmin, että kyseessä on Nissanin kilpailukyvyn kannalta yksi maailman parhaista tehtaista. Gupta jatkoi, että Nissanin tavoitteena on saada akkutuotannon hinta alle 100 dollarin per kilowattitunti.

Lähde: Financial Times Kuvat: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat