1.6.2021 Ajoneuvot Nissan pohtii sähköautoakkujen gigatehdasta Britanniaan – jos kannustimista sovitaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan suunnittelee Sunderlandin autotehtaan tueksi suurta akkutehdasta yhtiön panostaessa Britannian toimintoihin. Neuvotteluissa kaivataan kuitenkin porkkanoita hallituksen suunnalta. Nissanin Euroopan toiminnot ovat perustuneet usean vuosikymmenen ajan voimakkaasti yhtiön autotehtaaseen Iso-Britannian Sunderlandissa, jossa on valmistettu vuosien varrella muun muassa Qashqaita, Jukea, Almeraa, Bluebirdia, Micraa ja Leafia. Brexit on kuitenkin keikuttanut japanilaismerkin suunnitelmia, aluksi uhkakuvina ja sittemmin toteutuneena sopimuksena.Nyt Nissan on keskustellut Britannian hallituksen kanssa suuresta akkutehtaasta, joka tukisi Sunderlandin autotehtaan toimintaa. Nissanille tämä akkujen gigatehdas merkitsisi suurinta sähköautotuotannon keskittymää Japanin ulkopuolella. Keskustelut alkoivat Brexit-sopimuksen jälkeen ja tehdassopimus saatetaan julkistaa jo tulevana kesänä ennen COP26-ilmastohuippukokousta. Nissan haluaa kuitenkin kymmenien miljoonien puntien suuruiset tuet tehtaalleen, mukaan lukien keinon alentaa akkutehtaan energiakustannuksia.Britannian autotehtaiden kannalta investointien varmistaminen on kriittistä ja sähköistymisen edetessä kilpailu akkutehtaiden sijoittamisesta on kovaa. Britannia kärsi jo aiemmin kolauksen kun Tesla valitsi Euroopan tehtaansa sijoituspaikaksi Saksan. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kuitenkin vihjasi hiljattain, että merkki saattaisi olla kiinnostunut myös Britanniasta, mutta aktiivisia keskusteluja ei ole käynnissä. Sisäpiirilähteiden mukaan Nissanin gigatehtaan lisäksi käynnissä on myös muita akkutehdassuunnitelmia.Nissan juhlisti maaliskuussa hetkeä, jolloin sähköauto Leafin valmistusmäärä ohitti 1986 avatun tehtaan Bluebirdin valmistusmäärän. Alkuperäisistä työntekijöistä Leafin tuotantolinjalta löytyy vielä 19.Nissanin Sunderlandin tehtasalueelle tuleva akkutehdas kuuluisi kiinalaiselle akkuvalmistaja Envision AESC:lle ja se mahdollistaisi 200 000 sähköauton akkujen valmistamisen vuosittain. Alussa vuotuinen valmistuskapasiteetti olisi kuusi gigawattituntia akkukapasiteettia vuodessa tehtaan auetessa 2024 ja voisi nousta 18-20 gWh vuositasolle seuraavina vuosina. Samalla se loisi tuhansia työpaikkoja.Envision operoi jo Sunderlandin tehtaan lähellä olevaa 1,9 gigawattitunnin akkutehdasta, joka valmistaa akkuja Sunderlandissa valmistettavaan Nissan Leafiin. Akkutehdas oli aiemmin Nissanin ja Envisionin yhteisyritys, mutta Nissan myi osuutensa 2019.Nissanin suunnitelmissa 1986 avatusta Sunderlandin tehtaasta tulisi sen johtava sähköautotehdas Japanin Tochigin jälkeen. Seuraavan polven Nissan Leaf valmistetaan näillä näkymin sekä Japanissa että Britanniassa.Brexitistä huolimatta Nissan on tykästynyt Sunderlandin tehtaaseen. Operatiivinen johtaja Ashwani Gupta kommentoi aiemmin, että kyseessä on Nissanin kilpailukyvyn kannalta yksi maailman parhaista tehtaista. Gupta jatkoi, että Nissanin tavoitteena on saada akkutuotannon hinta alle 100 dollarin per kilowattitunti.Lähde: Financial Times Kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti