Ajoneuvot | Autonäyttely | Uutinen | 8.10.2019

Nissan räväyttää – Tokiossa esillä 14 uutta automallia

Uutuusmalleissa on tulevaisuuden ajatusleikkejä ja sarjatuotantoautojen aiempaa älykkäämpiä ratkaisuja.

Jaa artikkeli

Nissan satsaa vahvasti 24. päivä aukeavaan Tokion autonäyttelyyn. Valmistaja tuo näytille peräti 14 automallia. Parrasvaloissa paistattelee niin sarjatuontamalleja kuin konseptejakin. Jälkimmäistä katrasta edustaa esimerkiksi täyssähköinen IMk-konsepti.

Japanilaisvalmistajan mukaan IMk ilmentää täydellisesti yhtiön Nissan Intelligent Mobility -visiota siitä, kuinka autoilla tulevaisuudessa ajetaan, mistä ne saavat käyttövoimansa ja kuinka ne niveltyvät osaksi yhteiskuntaa. IMk on Nissanin mukaan paljon enemmän kuin pelkkä käytännöllinen kaupunkiauto. Valmistaja kutsuu konseptia viileän tyylikkääksi, kompaktisti muotoiluksi ja sähäkästi kiihtyväksi autoksi, joka tarjoaa jännittävän ja luottamusta herättävän ajokokemuksen – mitä kaikkea se tarkoittaakaan.

Uusimmalla kuljettajaa avustavalla ProPilot-teknologialla ja saumattomilla yhteyksillä varustettu IMk antaa valmistajansa mukaan esimakua siitä, miltä kaupunkiautot saattavat lähitulevaisuudessa näyttää. Konseptin minimalistinen tyyli heijastelee Nissanin uutta muotoilufilosofiaa, josta yhtiö käyttää nimitystä Timeless Japanese Futurism.

Nissan Leafin kasvava toimintamatka

Nyt 46. kertaa järjestettävässä Tokion autonäyttelyssä on näytteillä myös Leaf e+ -malli.

Tänä vuonna julkistettu Leaf e+ -sähköauto tarjoaa entistä pidemmän toimintamatkan ja enemmän suorituskykyä uuden voimalinjan ansiosta. Uusi suuren kapasiteetin ja suuren energiatiheyden akku pidentää toimintamatkaa 40 prosenttia, joten yhdellä latauksella on mahdollista ajaa jopa 458 kilometriä (WLTC-vakiosykli).

Nissanin pienessä Serena-tila-autossa on Japanissa palkittu sähköinen e-Power -voimansiirtojärjestelmä. Elokuussa päivityksen saanut Serena tarjoaa nyt kaikkien malliversioiden vakiovarusteena auton ympäristöä 360 asteen säteellä tarkkailevan turvallisuusjärjestelmän.

Uusi urheilullinen Skyline

Räväkämpää menoa kaipaaville tulee tarjolle uusi urheilusedan, joka kantaa kunniakasta ensimmäisen kerran vuonna 1957 esiteltyä Skyline-nimeä. Uudessa Skyline Hybridissä on nyt vakiovarusteena ProPilot 2.0, joka on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen kuljettajan avustusjärjestelmä, jossa navigointi moottoritiellä on yhdistetty autonomiseen ajoon. Avustusjärjestelmä on suunniteltu rampilta rampille ajamiseen moottoritiellä. Se toimii yhteistyössä auton navigointijärjestelmän kanssa ja avustaa auton pitämistä etukäteen määritetyllä reitillä.

Nissan kertoo järjestelmän mahdollistavan myös autonomisen ajamisen kädet irti ohjauspyörästä, kunhan kuljettaja tarkkailee jatkuvasti edessä olevaa tietä ja on valmis ottamaan ohjausvastuun tarpeen vaatiessa. Autonominen ajo ei ole kuitenkaan mahdollista kaksikaistaisilla teillä, tunneleissa, voimakkaasti mutkittelevilla teillä, tietullien läheisyydessä, alueilla, joilla kaistat yhdistyvät tai niiden määrä vähenee, sekä alueilla, joilla auton ohjaaminen käsin on välttämätöntä. Saavuttaessa tieosuudelle, jolla autonominen ajo ei ole mahdollista, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ennakolta.

Kiihtyy kyllä – Nissan GT-R

Mallivuoden 2020 Nissan GT-R:n se jokin on entistäkin parempi kiihtyvyys ja ohjattavuus. Tokiossa esitellään myös Nissan GT-R 50th Anniversary -erikoismalli sekä mallivuoden 2020 Nissan GT-R Nismo.

Valmistaja kuvailee uutuutta historiaa juhlistavaksi erikoismalliksi, jossa tehopakkauksen eleganttia ulkomuotoilua ja ohjaamon erityisiä yksityiskohtia piristetään erityisillä yksityiskohdilla ja kaksisävyisellä korivärityksellä, joka on saanut innoitusta Nissanin kilpa-autoista.

Mallivuoden 2020 GT-R Nismon konepellin alla on uutta: turboahtimet ovat nyt samanlaiset kuin mallivuoden 2018 GT3-kilpa-autossa. Uudet hiilikuitukeraamiset jarrut ovat aiempaa tehokkaammat.

Auton 30 kilon keventymisestä on kiittäminen erityisesti sitä, että katto, konepelti ja etupyöräkotelot on valmistettu hiilikuitukomposiitista.

Jaa artikkeli

Keskustelu