8.12.2015

Nokia myi karttapalvelunsa murskahintaan – Autoteollisuus kiittää ja kehittää

Audi, BMW ja Daimler hankkivat yhteisomistukseensa Nokian HEREn, joka on maailman johtava navigointi-, kartta- ja sijaintipalvelutietoja tarjoava yritys.

Audi AG, BMW Group ja Daimler AG hankkivat yhteisomistukseensa HEREn, joka on maailman johtava navigointi-, kartta- ja sijaintipalvelutietoja tarjoava yritys. Päätös kolmen premium-autonvalmistajan yhteisestä hankinnasta vahvistui 4.12.2015, kun hanke sai viranomaisluvan. Uusi osakas- ja hallintorakenne turvaa HERElle jatkossakin riippumattomuuden ja mahdollistaa itsenäisen liiketoiminnan jatkumisen.

Kauppa mahdollistaa uusien omistajien mukaan myös HEREn liiketoiminnan kehittämisen sen kaikilla toimialoilla, sekä tuo sille runsaasti uusia asiakkaita autoteollisuuden piiristä. Aiemmin HEREn on omistanut Nokia.

Kauppahinnaksi sovittiin eri lähteiden mukaan 2,6 miljardia euroa. Kauppa on yksi Suomen historian suurimmista, mutta silti myyjälle kehno. Nokia nimittäin osti karttayritys Navteqin vuonna 2007 5,4 miljardilla eurolla ja nykyinen Here pohjautuu suurelta osin tässä kaupassa hankittuun teknologiaan. Takkiin tuli siis tuntuvasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkittävä osa tulevaisuuden liikkumista ovat älykkäät reaaliaikaiset kartat, sijaintiin perustuvat ennakoivat ja personoidut palvelut sekä pitkälle kehitetty automatisoitu ajaminen. Alansa markkinajohtaja HERE kehittää pilvipalveluteknologiaa, joka tarjoaa uusille omistajilleen ensiluokkaisten teräväpiirtokarttojen lisäksi uutta ymmärrystä ja kehitysmahdollisuuksia sijaintiin perustuvista palveluista.

Tietoa useasta lähteestä

HEREn toimittama karttateknologia perustuu useisiin tietolähteisiin, kuten autoista, matkapuhelimista, kuljetus- ja logistiikka-alalta sekä infrastruktuurista saataviin tietoihin. Jo tällä hetkellä karttatieto perustuu miljardeihin lähteisiin. HERE saa tietoja ajoneuvojen antureista, jotka tuottavat anonyymiä tietoa autojen ympäristöstä. Mitä enemmän dataa HEREn alustalle liitetään, sitä paremmin kuluttajia palvelevia karttoja, tuotteita ja palveluita asiakkaille pystytään tuottamaan.

Digitaalisten palvelujen kehittymisen valtavana etuna liikenteelle ovat matkustusmukavuuden lisääntymisen lisäksi turvallisuuden lisääntyminen, ruuhkien väheneminen sekä puhtaampi liikkuminen kaupunkialueilla.

HERE tuottaa palvelut itsenäisenä yhtiönä Audi AG:lle, BMW Groupille ja Daimler AG:lle. Autonvalmistajien yhteenliittymällä on jo nyt yli kaksi miljoonaa auton käyttöliittymää, jotka pystyvät toimittamaan korkealaatuisia sijaintiin perustuvia tietoja ja tarjoavat näin mahdollisuuden kehittää HEREn palveluja nopeasti.

Neljä viidestä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa myytävästä autosta on varustettu navigaattorilla ja HEREn tuottamilla digitaalisilla kartoilla. Tulevaisuudessa autoilijoita voidaan palvella vieläkin paremmin kehittämällä muun muassa liikennetilanteita ennakoivia palveluita.

30 vuotta kehitystyötä

HEREllä on keskeinen rooli myös edistyksellisen automatisoidun ajamisen kehittämisessä. Yksikään autonvalmistaja ei voi toteuttaa tätä tulevaisuuden liikkumisen alaa ilman tarkkoja ympäristötietoja ja ajan tasalla olevia karttatietoja.

– Kukaan ei ymmärrä digitaalisten karttojen mahdollisuuksia paremmin kuin HEREn 6 500 työntekijää eri puolilla maailmaa. Osakkeenomistajien siis kannattaa antaa HERElle vapaat kädet toteuttaa kasvustrategiaansa. HERE on onnistunut karttojensa kehitystyössä jo viimeiset 30 vuotta, joten meillä on hyvä syy odottaa alansa johtavan innovoinnin ja kehittämisen myös jatkuvan, arvioi Audin johtaja Rupert Stadler.

HERE tavoitteena on vahvistaa markkinajohtajuuttaan autoalan asiakkaiden keskuudessa sekä laajentaa tarjontaansa sekä yksityis- että yritysasiakkaille niin orgaanisen kasvun kuin strategisten kumppanuuksien ja yritysostojen avulla. HERE aikoo luoda maailman johtavan pilvipalvelun, joka yhdistää monenlaisia liikkumisen tietoja ja tuottaa palveluja ja digitaalisia karttoja jokapäiväiseen elämään.

Lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat