8.12.2015 Ajoneuvot Nokia myi karttapalvelunsa murskahintaan – Autoteollisuus kiittää ja kehittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi, BMW ja Daimler hankkivat yhteisomistukseensa Nokian HEREn, joka on maailman johtava navigointi-, kartta- ja sijaintipalvelutietoja tarjoava yritys. Audi AG, BMW Group ja Daimler AG hankkivat yhteisomistukseensa HEREn, joka on maailman johtava navigointi-, kartta- ja sijaintipalvelutietoja tarjoava yritys. Päätös kolmen premium-autonvalmistajan yhteisestä hankinnasta vahvistui 4.12.2015, kun hanke sai viranomaisluvan. Uusi osakas- ja hallintorakenne turvaa HERElle jatkossakin riippumattomuuden ja mahdollistaa itsenäisen liiketoiminnan jatkumisen. Kauppa mahdollistaa uusien omistajien mukaan myös HEREn liiketoiminnan kehittämisen sen kaikilla toimialoilla, sekä tuo sille runsaasti uusia asiakkaita autoteollisuuden piiristä. Aiemmin HEREn on omistanut Nokia. Kauppahinnaksi sovittiin eri lähteiden mukaan 2,6 miljardia euroa. Kauppa on yksi Suomen historian suurimmista, mutta silti myyjälle kehno. Nokia nimittäin osti karttayritys Navteqin vuonna 2007 5,4 miljardilla eurolla ja nykyinen Here pohjautuu suurelta osin tässä kaupassa hankittuun teknologiaan. Takkiin tuli siis tuntuvasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkittävä osa tulevaisuuden liikkumista ovat älykkäät reaaliaikaiset kartat, sijaintiin perustuvat ennakoivat ja personoidut palvelut sekä pitkälle kehitetty automatisoitu ajaminen. Alansa markkinajohtaja HERE kehittää pilvipalveluteknologiaa, joka tarjoaa uusille omistajilleen ensiluokkaisten teräväpiirtokarttojen lisäksi uutta ymmärrystä ja kehitysmahdollisuuksia sijaintiin perustuvista palveluista. Tietoa useasta lähteestä HEREn toimittama karttateknologia perustuu useisiin tietolähteisiin, kuten autoista, matkapuhelimista, kuljetus- ja logistiikka-alalta sekä infrastruktuurista saataviin tietoihin. Jo tällä hetkellä karttatieto perustuu miljardeihin lähteisiin. HERE saa tietoja ajoneuvojen antureista, jotka tuottavat anonyymiä tietoa autojen ympäristöstä. Mitä enemmän dataa HEREn alustalle liitetään, sitä paremmin kuluttajia palvelevia karttoja, tuotteita ja palveluita asiakkaille pystytään tuottamaan. Digitaalisten palvelujen kehittymisen valtavana etuna liikenteelle ovat matkustusmukavuuden lisääntymisen lisäksi turvallisuuden lisääntyminen, ruuhkien väheneminen sekä puhtaampi liikkuminen kaupunkialueilla. HERE tuottaa palvelut itsenäisenä yhtiönä Audi AG:lle, BMW Groupille ja Daimler AG:lle. Autonvalmistajien yhteenliittymällä on jo nyt yli kaksi miljoonaa auton käyttöliittymää, jotka pystyvät toimittamaan korkealaatuisia sijaintiin perustuvia tietoja ja tarjoavat näin mahdollisuuden kehittää HEREn palveluja nopeasti. Neljä viidestä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa myytävästä autosta on varustettu navigaattorilla ja HEREn tuottamilla digitaalisilla kartoilla. Tulevaisuudessa autoilijoita voidaan palvella vieläkin paremmin kehittämällä muun muassa liikennetilanteita ennakoivia palveluita. 30 vuotta kehitystyötä HEREllä on keskeinen rooli myös edistyksellisen automatisoidun ajamisen kehittämisessä. Yksikään autonvalmistaja ei voi toteuttaa tätä tulevaisuuden liikkumisen alaa ilman tarkkoja ympäristötietoja ja ajan tasalla olevia karttatietoja. – Kukaan ei ymmärrä digitaalisten karttojen mahdollisuuksia paremmin kuin HEREn 6 500 työntekijää eri puolilla maailmaa. Osakkeenomistajien siis kannattaa antaa HERElle vapaat kädet toteuttaa kasvustrategiaansa. HERE on onnistunut karttojensa kehitystyössä jo viimeiset 30 vuotta, joten meillä on hyvä syy odottaa alansa johtavan innovoinnin ja kehittämisen myös jatkuvan, arvioi Audin johtaja Rupert Stadler. HERE tavoitteena on vahvistaa markkinajohtajuuttaan autoalan asiakkaiden keskuudessa sekä laajentaa tarjontaansa sekä yksityis- että yritysasiakkaille niin orgaanisen kasvun kuin strategisten kumppanuuksien ja yritysostojen avulla. HERE aikoo luoda maailman johtavan pilvipalvelun, joka yhdistää monenlaisia liikkumisen tietoja ja tuottaa palveluja ja digitaalisia karttoja jokapäiväiseen elämään. Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku