2.1.2017

Odotettu virityssarja – Škoda Superb Sportline

Škoda Superb Sportline

Škoda Superb sai uuden Sportline-varustetason. Hyvää: hulppeat tilat, neliveto, ajettavuus. Huonoa: turvajärjestelmät lisävarusteita.

Käytännöllisyys ja urheilullisuus ohjaavat auton suunnittelua yleensä päinvastaisiin suuntiin, vaikka molemmat ovat perheauton ostajien himoitsemia ominaisuuksia. Škoda on onnistunut saavuttamaan kompromissin Octavia RS-mallillaan niin arvostelijoiden kuin ostajienkin mielissä.

Škoda Superb Sportline

Menestykselle haetaan nyt jatkoa Škoda Superb Sportlinella. Lähestymistapa on hivenen erilainen: yhden huippumallin sijasta Sportline on varustetaso, jonka saa useimpien moottorien yhteyteen. Vain alle 150-hevosvoimaiset perusmoottorit on jätetty ilman.

Škoda Superb Sportline

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Optinen tuunaus

Sportline-mallien olemus perustuu 15 mm madallettuun alustaan ja isompiin 18-tuumaisiin pyöriin. Kuorrutuksena maski, takaspoileri, sivupeilit ja koristelistat ovat kiiltävän mustat. Koeajoauto pistää liikenteessä silmään kuitenkin vain Sportline-malleihin saatavan Dragon Skin Gold -värinsä ansiosta.

Škoda Superb Sportline

Škoda Superb SportlineSisustus eroaa vakiomalleista selvemmin. Urheilullisesti muotoillut etuistuimet kiinteine niskatukineen on verhoiltu mustalla alcantaralla. Sporttiratti, metallipolkimet ja kynnyslistat täydentävät vaikutelmaa. Oman ajamisen urheilullisuuden monitorointiin on tarjolla muun muassa g-voima- ja öljynlämpömittarit.

Sportline-varustetaso asettuu hinnaston yläpäähän. Urheilulisää joutuu maksamaan kolmisen tonnia muuten vastaavan Elegance-tason päälle. Hintaeroa kalleimpaan Laurin & Klementiin jää enää pari tonnia – sillä saisi kaikki elektroniset turva-avustimet, jotka Sportlinesta puuttuvat hätäjarrutusta lukuun ottamatta.

Škoda Superb Sportline

Ajettavuus kunnossa

Sportline-mallien alusta ei ole paljoa jäykistelyä tarvinnut. Jo Superbin vakiomalleissa perusasiat ovat kunnossa, ja ajettavuus on muutenkin keskimääräistä dynaamisempaa.

Škoda Superb Sportline

Lisävarusteista säädettävää iskunvaimennusta voi vaihtaa sport-, normal- tai comfort-tilaan muiden ajoasetusten tavoin. Erot ovat pieniä, eikä kovinkaan asetus johda epämukavuusalueelle. Octavia RS:ään verrattuna Superb Sportline on pykälän mukavampi. Nopeaksi välitetty ohjaus vaatii hetken totuttelun, mutta sen jälkeen ajolinjat löytyvät tarkasti ja kokoistaan ketterämmin.

Škoda Superb Sportline

Iso auto onnistuneella alustalla sietää paljon tehoa. Niinpä edes tehokkain bensaturbo ei meinaa aluksi säväyttää, kuten teho- tai kiihtyvyyslukemasta olettaisi. Moottori on ennen kaikkea eleettömän ripeä ja vaivaton normaalissa käytössä.

Škoda Superb Sportline

Vasta sport-asetuksen vaihtokohdat ja kaasuun vastaavuus poistavat lähdössä empimisen. GTI-kiihdyttelijät: suosittelen harkintaa liikennevaloissa pappaperhe-Superbin rinnalla.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Škoda Superb 2.0 TSI 280 4x4 Sportline DSG

Hinta alkaen

38 756 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 623 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, pakokaasuahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, kytkeytyvä neliveto.

Teho

206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min

Vääntö

350 Nm (1700–5600 r/min)

Vääntö

350 Nm (1700–5600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

164 g/km

Mitat

pituus 4861 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2841 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat