Ajoneuvot Uutinen 3.12.2015

Päästökohu jatkuu: Ajon aikainen testi paljasti dieselautojen järkyttävän suuret erot

Liikenteessä tehdyssä tuoreessa testissä kävi ilmi, että eri dieselautomallien typenoksidipäästöissä on merkittäviä eroja.

Saksalainen Auto, Motor und Sport -lehti selvitti tuoreessa numerossaan yhdeksän automallin typenoksidipäästöt (NOx) liikenteessä.

Vain yksi automalli eli Volkswagen Golf 2.0 TDI Euro6 pääsi lähelle Euro6-päästönormin mukaisia typenoksidipäästöjä (0,08 grammaa/km). Huonoin auto oli Fiat 500x 1.6 Multijet, joka päästeli 10,6-kertaisesti yli normilukeman.

Testi vakioreitillä

Auto, Motor und Sport testautti autot päästömittauksiin erikoistuneen Emissions Analytics -yrityksellä. Tien päällä tehdyssä RDE-mittauksessa (Real Driving Emissions) käytettiin autoihin asennettua PEMS-mittauslaitteistoa (Portable Emissions Measurement System).

Fiat_500X_2015_PM_843

Viattoman näköinen, mutta testin suurin saastuttaja: Fiat 500X

Päästöt mitattiin Stuttgartin ympäristössä AMS-testireitillä, jota käytetään lehden taloudellisen ajon kulutusmittauksiin. Sadan kilometrin mittaisella reitillä on kaupunkiajoa, maantieajoa (80 km/h) ja moottoritieajoa (enintään 130 km/h).

Reitillä mitatut polttoaineen kulutukset ovat koko AMS-testikulutusta pienemmät. Vakio ajotapa on jouhea ja taloudellinen. Siitä huolimatta typenoksidipäästöt ylittyivät.

Seitsemän dieselautoa

Testissä oli mukana seitsemän Euro6-normin mukaista dieselautoa, lisäksi yksi Volkswagenin päästöhuijausjärjestelmällä varustettu Euro5-normin Audi Q3 Quattro 2.0 TDI (EA 189) sekä yksi bensiinikäyttöinen auto eli Ford Mondeo 1.0 Ecoboost.

Testituloksissa otettiin huomioon vuonna 2018 voimaan tuleva sääntö. Sen mukaan todellisen ajon RDE-mittauksessa dieselautojen NOx-päästöt saavat ylittää nykyisen Euro6-rajan enintään 2,1-kertaisesti.

Testatut autot paremmuusjärjestyksessä typenoksidipäästön (NOx) mukaan (Euro6-raja 0,08 g/km)

Malli Puhdistusmentelmä Teho (kW) Kerroin Nox-päästö (g/km)
1. Volkswagen Golf 2.0 TDI Variant NOx-katalysaattori 110 1,9 0,148
2. Mercedes-Benz C 250d T 2.1 SCR-urearuiskutus 150 2,7 0,215
3. Mazda CX-3 SkyActiv-D 1.5 SkyActiv, EGR 77 3,6 0,284
4. BMW X5 sDrive25d 2.0 SCR+NOx-kat. 170 5,8 0,462
5. Opel Mokka 1.6 CDTi NOx-katalysaattori 100 6,0 0,477
6. Volvo XC90 D5 2.0 NOx-katalysaattori 165 6,2 0,498
7. Fiat 500X 1.6 Multijet NOx-katalysaattori 88 10,6 0,845
8. Audi Q3 quattro 2.0 TDI (Euro 5, EA 189 -diesel huijausohjelmistolla) NOx-katalysaattori 103 4,8 (vrt. Euro 5, 0,18 g/km) 0,864
Verrokki: Ford Mondeo 1.0 Ecoboost (bensiini) 92 1,6 0,096 (raja 0,06, bensiiniauto)

Yllättävä puhdistustulos

Tulokset yllättivät, sillä niiden perusteella päästöille ei ole yhtä ylivoimaista puhdistusmenetelmää. Maantieajossa ja raskaassa ajossa paras SCR-urearuiskutus (Mercedes-Benz) ei ollut parhaimmillaan kaupunkiajossa moottorin ollessa kylmä.

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI osoittautui joukon puhtaimmaksi.

BMW X5:n teoriassa kehittynein puhdistusmenetelmä (SCR-urearuiskutuksen ja NOx –katalysaattorin yhdistelmä) osoittautui käytännössä pettymykseksi.

Testireitillä sekä NOx-katalysaattori (Volkswagen) että moottorin sisäiset toimenpiteet (alhainen puristussuhde ja pakokaasujen takaisinkierrätys, Mazda) osoittautuivat toimiviksi. Tilanne voi muuttua raskaammalla kuormalla ja pyrkivämmällä ajotavalla.

Bensiiniautossa (Ford) oli pienimmät NOx-päästöt, mutta kaupunkiajossa lukuisine liikkeelle lähtöineen piskuinen litrainen bensiinimoottori oli kovilla ja päästöt nousivat. Kaupunkiajossa kolme parasta dieseliä alitti bensiini-Mondeon NOx-päästöt.

Lähde: Auto, Motor und Sport 25/2015

Teksti Timo Turkula, Kuvat Moottori ja Volkswagen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat