Päästökohu jatkuu: Ajon aikainen testi paljasti dieselautojen järkyttävän suuret erot
Liikenteessä tehdyssä tuoreessa testissä kävi ilmi, että eri dieselautomallien typenoksidipäästöissä on merkittäviä eroja.
Saksalainen Auto, Motor und Sport -lehti selvitti tuoreessa numerossaan yhdeksän automallin typenoksidipäästöt (NOx) liikenteessä.
Vain yksi automalli eli Volkswagen Golf 2.0 TDI Euro6 pääsi lähelle Euro6-päästönormin mukaisia typenoksidipäästöjä (0,08 grammaa/km). Huonoin auto oli Fiat 500x 1.6 Multijet, joka päästeli 10,6-kertaisesti yli normilukeman.
Testi vakioreitillä
Auto, Motor und Sport testautti autot päästömittauksiin erikoistuneen Emissions Analytics -yrityksellä. Tien päällä tehdyssä RDE-mittauksessa (Real Driving Emissions) käytettiin autoihin asennettua PEMS-mittauslaitteistoa (Portable Emissions Measurement System).

Viattoman näköinen, mutta testin suurin saastuttaja: Fiat 500X
Päästöt mitattiin Stuttgartin ympäristössä AMS-testireitillä, jota käytetään lehden taloudellisen ajon kulutusmittauksiin. Sadan kilometrin mittaisella reitillä on kaupunkiajoa, maantieajoa (80 km/h) ja moottoritieajoa (enintään 130 km/h).
Reitillä mitatut polttoaineen kulutukset ovat koko AMS-testikulutusta pienemmät. Vakio ajotapa on jouhea ja taloudellinen. Siitä huolimatta typenoksidipäästöt ylittyivät.
Seitsemän dieselautoa
Testissä oli mukana seitsemän Euro6-normin mukaista dieselautoa, lisäksi yksi Volkswagenin päästöhuijausjärjestelmällä varustettu Euro5-normin Audi Q3 Quattro 2.0 TDI (EA 189) sekä yksi bensiinikäyttöinen auto eli Ford Mondeo 1.0 Ecoboost.
Testituloksissa otettiin huomioon vuonna 2018 voimaan tuleva sääntö. Sen mukaan todellisen ajon RDE-mittauksessa dieselautojen NOx-päästöt saavat ylittää nykyisen Euro6-rajan enintään 2,1-kertaisesti.
Testatut autot paremmuusjärjestyksessä typenoksidipäästön (NOx) mukaan (Euro6-raja 0,08 g/km)
Malli | Puhdistusmentelmä | Teho (kW) | Kerroin | Nox-päästö (g/km) |
1. Volkswagen Golf 2.0 TDI Variant | NOx-katalysaattori | 110 | 1,9 | 0,148 |
2. Mercedes-Benz C 250d T 2.1 | SCR-urearuiskutus | 150 | 2,7 | 0,215 |
3. Mazda CX-3 SkyActiv-D 1.5 | SkyActiv, EGR | 77 | 3,6 | 0,284 |
4. BMW X5 sDrive25d 2.0 | SCR+NOx-kat. | 170 | 5,8 | 0,462 |
5. Opel Mokka 1.6 CDTi | NOx-katalysaattori | 100 | 6,0 | 0,477 |
6. Volvo XC90 D5 2.0 | NOx-katalysaattori | 165 | 6,2 | 0,498 |
7. Fiat 500X 1.6 Multijet | NOx-katalysaattori | 88 | 10,6 | 0,845 |
8. Audi Q3 quattro 2.0 TDI (Euro 5, EA 189 -diesel huijausohjelmistolla) | NOx-katalysaattori | 103 | 4,8 (vrt. Euro 5, 0,18 g/km) | 0,864 |
Verrokki: Ford Mondeo 1.0 Ecoboost (bensiini) | – | 92 | 1,6 | 0,096 (raja 0,06, bensiiniauto) |
Yllättävä puhdistustulos
Tulokset yllättivät, sillä niiden perusteella päästöille ei ole yhtä ylivoimaista puhdistusmenetelmää. Maantieajossa ja raskaassa ajossa paras SCR-urearuiskutus (Mercedes-Benz) ei ollut parhaimmillaan kaupunkiajossa moottorin ollessa kylmä.

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI osoittautui joukon puhtaimmaksi.
BMW X5:n teoriassa kehittynein puhdistusmenetelmä (SCR-urearuiskutuksen ja NOx –katalysaattorin yhdistelmä) osoittautui käytännössä pettymykseksi.
Testireitillä sekä NOx-katalysaattori (Volkswagen) että moottorin sisäiset toimenpiteet (alhainen puristussuhde ja pakokaasujen takaisinkierrätys, Mazda) osoittautuivat toimiviksi. Tilanne voi muuttua raskaammalla kuormalla ja pyrkivämmällä ajotavalla.
Bensiiniautossa (Ford) oli pienimmät NOx-päästöt, mutta kaupunkiajossa lukuisine liikkeelle lähtöineen piskuinen litrainen bensiinimoottori oli kovilla ja päästöt nousivat. Kaupunkiajossa kolme parasta dieseliä alitti bensiini-Mondeon NOx-päästöt.
Lähde: Auto, Motor und Sport 25/2015
Teksti Timo Turkula, Kuvat Moottori ja Volkswagen