31.5.2022

Päästörajat kiristyvät – Euroopassa luovutaan polttomoottoreista vuonna 2035

Geneve 2019 Mazda Skyactiv-X
Mazdan Skyactiv-X -polttomoottori herättää yhä uteliaisuutta.

EU:n ilmastopaketti edellyttää voimakkaita toimia tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi, muun muassa polttomoottorista luopumista esitetään.

Euroopassa luovutaan polttomoottoreista henkilöautoissa ja pakettiautoissa reilun 10 vuoden päästä, vuonna 2035.

– EU:n komission ehdottama jopa 100 prosentin päästöraja vuodelle 2035 tarkoittaisi sitä, että polttomoottorikäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen valmistus loppuisi käytännössä vuonna 2035, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön Ilmasto- ja ympäristöyksikön johtaja Päivi Antikainen.

– Myös ladattavien hybridien ja kaasuajoneuvojen valmistus loppuisi vuonna 2035, Antikainen jatkaa.

Antikainen lausui painavat sanat tänään, kun hän tiedotti yhdessä liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd) kanssa siitä, kuinka EU:n ilmastopaketti on edennyt liikenteen näkökulmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysymyksessä isot päästövähennykset

Euroopan komissio julkisti viime vuoden heinäkuussa suuren ilmastopaketin, jonka avulla saavutetaan merkittäviä päästövähennyksiä muun muassa liikenteessä.

Pakettia kutsutaan niin sanotuksi 55-valmiuspaketiksi, sen avulla EU pyrkii vähentämään päästöjään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta.

EU:n 55-valmiuspaketti sisältää useita liikennesektorin ehdotuksia, muun muassa päästökaupan laajentamisen uusiin liikennemuotoihin sekä toimia uusiutuvien polttoaineiden lisäämiseksi. EU:n puheenjohtajamaa Ranska hakee ehdotuksiin yleisnäkemyksiä sekä 2. kesäkuussa järjestettävässä liikenneneuvostossa ja myöhemmin 28.6 pidettävässä ympäristöneuvostossa.

EU:n komission ehdotus polttomoottoreista luopumisesta koskee uusia henkilö- ja pakettiautoja.

Suomi tukee komission ehdotusta

Polttomoottoreista luopuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että uusien autojen kohdalla käyttövoimassa siirrytään sataprosenttisesti sähköön sekä vetyyn.

Henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvot kiristyvät jo ennen vuotta 2035 merkittävästi. EU:n komissio ehdottaa, että vuonna 2030 uusien henkilöautojen kohdalla päästöraja-arvot kiristyisivät 55 prosenttia ja pakettiautojen osalta 50 prosenttia vuoden 2021 tasosta.

Antikaisen mukaan EU:n jäsenmaat tukevat melko laajasti komission ehdotuksen mukaisia raja-arvoja. Myös Suomi tukee komission esittämiä raja-arvoja.

Suomi ei haluaisi unohtaa biokaasua

Suomi on lisäksi ehdottanut, että kaasuautojen huomioitaisi ehdotuksessa. Suomi haluaisi edistää kaasuautojen käytön sekä biokaasun jakeluinfran edistämistä, sillä biokaasu on puhdas polttoaine.

– Kun on eräät jäsenmaat ovat halunneet esittää, että polttomoottorin valmistus pitäisi lopettaa, Suomi ei ole lähtenyt näihin aloitteisiin mukaan, ministeri Harakka sanoo.

Harakka toteaa, että Suomen tavoitteena on ollut vaikuttaa komissioon ja vakuuttaa muut jäsenmaat siitä, että biokaasu on koko elinkaarensa ajalta puhdas polttoaine ja siksi polttomoottoriautoja ei pitäisi kokonaan unohtaa.

– Kaasukäyttöiset autot toimivat polttomoottoritekniikalla, me olemme pitäneet biokaasuvaihtoehtoa esillä. Ennen kaikkea raskaan liikenteen osalta on selvää että kaikkein raskaimpien ajoneuvoyhdistelmien sähköistäminen ei tule toteutumaan tässä komission esittämässä aikataulussa.

– Olennaista olisi se, että olisimme teknologianeutraaleja, emme ottaisi kantaa siihen, että mikä on se moottori, vaan siihen, mikä on se polttoaine, Harakka sanoo.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat