26.8.2023

Päivän kuva: äärettömän hiljaisella huviajelulla Hyrex 28 -vetyveneellä

vetyvene

Soutuveneissä on liikuttu sähkömoottoreiden voimin jo hyvän tovin. Jatkossa niitä tullaan näkemään entistä enemmän myös suuremmissa veneissä – auki on vain se, painottuuko niiden käyttövoimat akkuihin vai vetyyn.

Moottori vieraili alkukesästä Norjassa tutustumassa vetyasioihin. Aiemmin Moottorin verkossa on muun muassa kerrottu kokemuksia vedyn tankkaamisesta, koeajettu pikaisesti vetykäyttöinen BMW iX5 Hydrogen ja kerrottu BMW:n vetypomon tulevaisuudennäkymistä vedyn suhteen.

Samalla keikalla päästiin tutustumaan myös norjalaisen Hyrexin vetykättöiseen vapaa-ajan veneeseen. Valmistaja kertoo vedyn olevan ainakin toistaiseksi veneiden parissa akkuja kiinnostavampi vaihtoehto, sillä vesialukset vaativat liikkumiseen 2–10-kertaisen määrän energiaa kumipyöräisiin ajoneuvoihin nähden. Vetyyn saa puolestaan varastoitua energiaa kevyemmin kuin akkuun, joten pidemmän toimintamatkan takaaminen maailman yleisimmän alkuaineen avulla on helpompaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 25 tunnin ajoaika

Hyrexin mallistoon kuuluu useampikin vene, mutta tällä kertaa tutustuttiin Hyrex 28 -malliin. Vene on 8,65 metriä pitkä, ja sitä ajetaan 40- tai 60-kilowattisen sähkömoottorin voimin. Vetytankkeihin voi tankata 16,88 kilogrammaa vetyä, ja lisäksi energiaa voi ladata 20 kilowattitunnin korkeajänniteakkuun. Vene on siis itseasiassa sarjahybridi – eli sitä voi ladata, ja varauksen loppuessa akkua täytetään vetypolttokennon avulla.

vetyvene

Pelkän akun avulla veneen ajoajaksi 10 solmun nopeudella kerrotaan 2–3 tuntia, ja vetyvarannoilla jopa 20 tuntia lisää. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 18–20 solmua.

Kyyditys veneessä ei ole pitkä, mutta homman hienoudesta saa nopeasti kiinni. Tunne on soutuveneessä akkuperämoottoria käyttävälle tuttu – veneen lipuessa satama-alueella täysin äänettömästi voi nautti veden liplatuksesta ja keskustella seurueen kesken ilman huutamista. Sillä ei ole merkitystä, ajetaanko tuolla hetkellä ladatun, vai polttokennolla tuotetun sähkön voimin. Pääasia on, että toimintamatka-ahdistusta ei tarvitse tuntea, ja kyyti on nautinnollista.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Luetuimmat