4.11.2019

Päivän kuva: lamppu syttyi jollain

Audi A1 Citycarver

Moottori kävi ajamassa Audi A1:n uuden crossover version eli City Carverin Hampurissa. Normaalista poiketen koeajoreitille oli suunniteltu useampi ohjelmanumero.

Vierailimme neljässä kiinnostavassa firmassa, joiden toimialue sivusi päivän teemoja. Ensin käytiin koko maailman verkottumista konseptoivassa toimistossa.

Kiinnostava luku oli se, että maailmassa on jo nyt 2,5 verkossa olevaa laitetta jokaista ihmistä kohden. Audin kohdalla verkottumisen lisääntyminen näkyy puolestaan jatkuvana nettiyhteytenä, mutta myös kommunikointina älyinfran, siis vaikkapa liikennevalojen, kanssa. Muilta autoilta saatu reaaliaikainen tieto kertoo puolestaan vapaana olevista parkkiruuduista.

Seuraavaksi käytiin valaisukonsepteja erilaisiin tilaisuuksiin suunnittelevassa yrityksessä. Samalla muistettiin kertoa, miten Audi on panostanut valoteknologiaan, ja miten myös auton sisävalaistuksella voidaan vaikuttaa niin matkustajien turvallisuuteen kuin viihtyvyyteenkin. Ja isompia mullistuksia on vielä luvassa – valoilla voidaan tulevaisuudessa kommunikoida vaikkapa jalankulkijoiden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotoja ja miksausta

Kolmas visiitti tehtiin design-säilytysrasioita lenkkareille muotoilleessa pajassa. Samalla käytiin läpi se, miten City Carverin muotoilu poikkeaa tavallisesta A1 Sportbackista. Pienillä yksityiskohdilla voidaan vaikuttaa ovelasti ihmisten tunteisiin ja ensivaikutelmiin. Ja käytännöllisyys ohjaa aina muotoilua, kun esine ei ole tehty pelkästään katseltavaksi.

Viimeisenä oli vielä vuorossa myös skeittilautoja tekevän Longboardin äänitysstudio, joka oli ehkäpä vierailupaikoista se mielenkiintoisin. Harvoin tulee mietittyä, miten ääntä miksataan – tai että miten hankalaa ja haastavaa on suunnitella toimiva äänentoisto autoon, jossa on erilaisia materiaalipintoja, hankalia muotoja – ja sisälle kantautuu myös ääntä niin renkaista, moottorista kuin tuulen suhinoita korin ulkonevista osista.
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen päivä; oppia ikä kaikki – etenkin kun oppitunneille oli aikaa, autosta itsestään kun on lopulta melko vähän kerrottavaa. Koriversio on kuitenkin vain koriversio.

Teksti ja kuva: Vesa Eskola

Luetuimmat